voiche search nederland optimalisatie website - PauwR Digital Marketing

Voice Search in Nederland: Waarom je nu actie moet ondernemen

De ontwikkeling van spraakgestuurde zoekopdrachten neemt in veel landen een enorme vaart. Ook in Nederland neemt het gebruik van voice search toe. Voice search wordt met name thuis en onderweg gebruikt, zoals in de auto of gewoon op straat. Vanaf juli dit jaar is Google Assistent dan ook in het Nederlands beschikbaar. De Google Home kun je vanaf 24 oktober aanschaffen. Heb jij al eens tegen je mobiele telefoon gepraat? En heb je al nagedacht hoe de content en techniek op je website aansluit bij spraakgestuurde zoekopdrachten? Ontdek in dit blog de nieuwste trends en cijfers over voice search en hoe jij hier op in kunt spelen.

Voice search anno 2018

Of je er nu aan toe wil geven of niet: dit is het jaar van voice search. Het jaar dat Echo, Home en Siri de strijd aan gaan om contact te leggen met consumenten in en rond hun huis. Hoe meer merken met deze vorm van performance marketing aan de slag gaan hoe belangrijker het wordt je website hier op voor te bereiden. Het wordt ook steeds waarschijnlijker dat er op een dag spraakgestuurde advertenties gaan verschijnen, bijvoorbeeld rond winkellocaties (Bron: SearchEngineLand). De groei wordt voor een deel veroorzaakt (en mogelijk gemaakt) doordat de spraakherkenning van deze apparaten steeds beter wordt: Google heeft nu een foutmarge van slechts 8 procent, terwijl dat in 2016 nog 25 procent was.

Laten we beginnen met een aantal cijfers:

  • “55% van tieners en 40% van volwassenen gebruiken voice search dagelijks” – Google USA
  • “Er wordt voorspeld dat de mondiale uitgaven aan reclame dit jaar uitkomen op 581 miljard dollar. Tot eind 2020 neemt dit bedrag nog eens toe met 4,2 procent. Twee derde van de groei komt op rekening van investeringen in paid search en social media ads door merken” – Emerce
  • “44% van degenen die hun spraakgestuurde speaker ten minste wekelijks gebruiken geven aan het apparaat te gebruiken voor herhaalaankopen, zoals boodschappen en huishoudmiddelen” – Google USA
  • “50% van alle zoekopdrachten zijn spraakgestuurd in 2020” – comScore

Genoeg redenen om je nu te verdiepen in de mogelijkheden van voice search voor jouw bedrijf. Daarom leggen we nu uit waarom voice search zo’n vaart neemt:

  • Het maakt je leven makkelijker. Het biedt mogelijkheid voor multitasken, snelheid en je krijgt direct antwoord op je vragen.
  • Beschikbaarheid en ‘hulp’ in het hart van je huis. De speakers zoals Google Home en Amazon Echo staan vaak in het midden van het huis en zijn daardoor altijd en snel toegankelijk.
  • Dagelijkse routine. In een korte tijd is spraakgestuurd zoeken onderdeel geworden van de dagelijkse routine.
  • Menselijke relatie met technologie. Door te praten met apparaten krijgt men het gevoel in gesprek te zijn met vrienden of familie (41% denkt er zo over).

(Bron: Think with Google)

Wat is het verschil tussen spraakgestuurde en getypte zoekopdrachten?

1. Vragen
Een zoekopdracht die wordt uitgesproken bevat veel vraagwoorden, zoals wie, wat, wanneer, waarom, hoe, waar en hoeveel. Tevens wordt hierbij een volledige en natuurlijke zin geformuleerd, zoals je die normaal ook zou stellen. Dit wijkt dus enorm af van korte ‘trefwoord’ zoekopdrachten. Het belang van het begrijpen van zinconstructies per land is dan ook een grote uitdaging geweest voor de ontwikkeling van spraakgestuurde speakers. Google Assistent heeft hier knap op ingespeeld door per land zelfs typische uitspraken te herkennen en begrijpen.

2. Longtail zoekwoorden
Doordat we natuurlijke vragen formuleren worden zoekopdrachten niet alleen langer maar vaak ook specifieker. We zien een verschuiving van ‘query language’ naar ‘conversational language’. Denk aan zoekopdrachten als ‘ik zoek witte Adidas sneakers in maat 37’.  Hierdoor worden specifieke long-tail zoekwoorden belangrijker.

3. Lokale zoekresultaten
Omdat voice search met name onderweg wordt gebruikt zijn gesproken zoekopdrachten drie keer zo waarschijnlijk gericht op lokale resultaten dan getypte zoekopdrachten.

4. Hét antwoord
In voice search resultaten krijg je vaak direct een antwoord, één antwoord. Een zoekresultaat pagina zoals we die kennen in Google waarbij je zelf een resultaat moet kiezen is bij voice search niet mogelijk. Het is dan ook steeds makkelijker om te vinden waar je naar op zoek bent. De resultaten worden steeds beter en er zijn steeds minder handelingen nodig om te vinden waarnaar je opzoek bent.

Voice search in Nederland

Hoe de markt zich precies gaat ontwikkelen, ook in Nederland, is nog niet helemaal duidelijk. Als je voice search in Nederland vergelijkt met een customer lifecycle model bevinden wij ons nu in de ‘growth’ fase. De ‘maturity’ zal naar verwachting in 2019 toetreden. Leuk is te zien hoe de interesse in spraakgestuurde speakers toeneemt over de jaren. Dit is een mooie visualisatie waarom het nú tijd is om je website klaar te stomen voor voice search.

Zoekvolume voice search apparaten Nederland - PauwR Digital Marketing

Hoe speel je in op voice search?

Nu ben je ongetwijfeld benieuwd wat je zelf kunt doen om je website en content voor te bereiden op voice search. De belangrijkste optimalisaties en factoren zijn onderstaand op een rijtje gezet:

  • Creëer vraaggestuurde content. Denk hierbij aan FAQ onderdelen op de site maar ook letterlijke “vraag en antwoord” onderdelen in teksten. Houdt hierbij rekening met makkelijk geschreven teksten op B1 niveau.
  • Benut hier vervolgens de kansen om door makkelijker door de zoekmachine ontdekt te worden door markup code via Schema.org toe te voegen. Dit is een taal die de zoekmachine ‘spreekt’ en waarmee je feitelijk zegt: op deze pagina staat een vraag, namelijk deze, en dit is het antwoord. Schema.org draagt niet direct bij aan je resultaten maar zorgt wel voor een algemeen verbeterde zichtbaarheid.
  • Maak antwoorden zo kort en beknopt mogelijk. Langere antwoorden worden sneller geskipt. Dit staat aangegeven in de Search Speech guidelines.
  • Bouw linkautoriteit op. Websites met een hoge linkautoriteit komen vaker voor als voice result.
  • Bouw op social media een actief en betrokken netwerk op. Content die veel gedeeld is via social komt vaker voor in voice search resultaten.
  • Zorg voor een super snelle website. Dat snelheid een belangrijke rankingsfactor is, is al langer bekend. Ook vanuit voice search perspectief komt dit terug: Google wil snel het juiste antwoord kunnen geven.
  • Voice search is met name interessant voor locale bedrijven. Veel zoekopdrachten hebben namelijk te maken met ‘near me’. Als lokale vindbaarheid voor jou belangrijk is adviseer ik om voor lokale vindbaarheid content te creëren.
  • Verkrijg Position Zero rankings. Door nu op Position Zero te verschijnen met je how-to lijst of vraag & antwoord ben jij straks hét antwoord van de spraakgestuurde zoekmachine.
  • Zorg voor een goed beveiligde website. Er is een patroon te zien dat HTTPS beveiligde websites het beter doen in voice search. Google wil dus vermoedelijk de kwaliteit van de antwoorden waarborgen door sites op te nemen die investeren in kwaliteit en veiligheid.

Is contentcreatie een bottleneck? Ons ervaren content team neemt dit graag voor je uit handen. Of heb je geen idee hoe je met de developer het gesprek aangaat? Wij doen graag onderzoek naar de Position Zero kansen die nog onbenut zijn in jouw branche en adviseren graag over de beste manier voor jou om in te spelen op de voice search ontwikkelingen. Wil je hier meer over weten en met mij sparren hoe we dit het beste kunnen toepassen? Neem dan gerust contact met mij of mijn collega Sander.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *