chatbot_voice_search

Kunnen machines denken? Deze vraag vroeg de briljante wiskundige Alan Turing zich al in 1950 af. Zijn stellige overtuiging was dat voor het einde van de 20ste eeuw een mens geen onderscheid zou kunnen maken tussen een conversatie met een medemens of een machine. Als een mens niet duidelijk kon maken welk gesprek bij wie hoorde, was de machine geslaagd voor de zogeheten Turing-test. Tal van machines en computers beten zich reeds stuk op het experiment van de Engelse visionair. Met de entree van chatbots, voice search en spraakcomputers lijkt Turing over profetische gaven te beschikken. De progressie van chatbots en voice search duiden erop dat het moment aanbreekt dat machines met vlag en wimpel de Turing-test doorstaan.

De chatbot van nu

Komen spraakcomputers, chatbots en voice assistenten in aanmerking voor de volgende techrevolutie? De komst van chatbots geeft in elk geval genoeg voer voor discussie. Voor- en tegenstanders buitelen nog net niet over elkaar heen. De een zweert bij het gemak van een eigentijdse chatbot, de ander is bijzonder huiverig aangezien elke chatbot zich vooralsnog geregeld vergaloppeert. En een ontevreden klant die het gesprek met een chatbot met stoom uit de oren beëindigt, is funest. Eerlijk is eerlijk: interacties op persoonlijk niveau zijn voor elke chatbot momenteel te hoog gegrepen.

Met een chatbot inspelen op de klantbehoefte

Toch is de kentering naar een wereld met chatbots onomkeerbaar. In 2020 voeren mensen vaker een conversatie met een chatbot dan met hun eigen partner. Maar elke digitale revolutie gaat gepaard met scepsis, opwinding en het temperen van de verwachtingen. Websites die volledig zijn ingericht met een conversational interface zijn momenteel dun gezaaid.

Chatbots worden steeds slimmer

De huidige trends laten echter zien dat steeds meer organisaties de bewogen sprong naar een dergelijke website durven te maken. Chatbots worden steeds slimmer door de onbegrensde mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Neem als lichtend voorbeeld de welkomstpagina van verzekeraar ASR. Het doelloze rondklikken op de website beperkt ASR tot een minimum. De confrontatie met de chatbot is onvermijdelijk. ASR toont zich hiermee een early adapter aangezien zij op een moderne manier inspeelt op wat de toekomst verlangt. Een consument zoekt binnen een handvol seconden een bevredigend antwoord en oeverloos zoeken naar het juiste stukje informatie is niet meer van deze tijd.

De toekomst van voice search

Wereldwijd koopt 20 procent van de consumenten in 2021 met zijn stem producten. In het nieuwe bestelproces komt er geen toetsenbord of computerscherm aan te pas. In Nederland is momenteel 1 op de 10 mensen bereid een product aan te schaffen via voice search. In 2021 stijgt het percentage naar ruim 20 procent.

Spraakgestuurd shoppen

Het is voor bedrijven met bijvoorbeeld een webshop raadzaam om tijdig in te haken op deze prognose. Je kunt het jezelf niet permitteren om de slag te verliezen. In de retailbranche overweegt 1 op de 10 winkeliers spraakgestuurd shoppen als service aan te bieden. En 60 procent van de retailers zet deze dienst over drie jaar in, zo is de verwachting.

Chatbot integratie met Alexa en Google Home

In een samenwerking die PauwR is aangegaan met startup Flow.ai ligt het accent in eerste instantie op het creëren van chatbots die zorgen voor een verbetering van de customer service en customer experience en waarbij proactieve klantcommunicatie leidt tot hogere conversies. Flow.ai beweegt mee op de golf van noviteiten: een one click integration van de chatbot met Amazon Alexa en Google Home behoort inmiddels ook tot de functionaliteiten. De samenwerking resulteert in een aanbod van het beste uit twee werelden: Flow.ai levert de technische know-how en de content marketeers van PauwR denken na over de strategie, bedenken use-cases en schrijven content op maat.

Meer weten over chatbots?

Ga jij met ons de uitdaging aan om een chatbot te ontwikkelen die de Turing-test glansrijk doorstaat? Ik hoor graag als je meer wilt weten over de mogelijkheden om een chatbot of voice search in jouw organisatie te realiseren. Of als je nieuwsgierig bent naar het ontwikkelen van een conversational interface op je website. Neem gerust contact met me op: renso@pauwr.nl.

No votes yet.
Please wait...