closeDeze post is 2 maanden en 21 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog
Google

Werk jij bij een non-profitorganisatie? En zet jij Google Ad Grants in om jouw doelgroep te bereiken? Het voordeel van dit programma is dat je gratis kunt adverteren in Google (Search). In dit blog leggen wij je uit hoe je Ad Grants direct kunt toepassen in de praktijk en er optimaal gebruik van maakt.

Google Ad Grants biedt jou de mogelijkheid om te adverteren door middel van zoekmachine adverteren. Dit betekent dat Google advertenties vertoont zodra mensen zoeken naar een term die overeenkomt met de zoekwoorden die jij inzet. Normaal gesproken betaal je per klik. Maar met het Google Ad Grants programma betaalt Google de klikken. Zo zit je voor een dubbeltje op de eerste rang! Google introduceerde speciaal voor non-profitorganisaties het Ad Grants programma. Sinds 2003 kunnen deze instellingen adverteren in Google; hierdoor is adverteren in Google voor non-profitorganisaties veel toegankelijker geworden en maken zij gretig gebruik van Ad Grants.

Google Ad Grants stelt nieuwe richtlijnen op

Veel organisaties zetten in op brede en soms irrelevante zoekwoorden. Hierdoor werden advertenties vaak vertoond aan mensen die op zoek waren naar iets compleet anders. Daarom zijn er sinds 1 januari 2018 nieuwe voorwaarden toegevoegd aan de Google Ad Grants-regeling om advertenties nóg relevanter te maken. Één van deze regels is dat er geen zoekwoorden mogen worden ingezet die uit één enkel woord bestaan. Stel, je hebt een kringloopwinkel in Tilburg. Dan zet je logischerwijs in op het zoekwoord ‘kringloopwinkel’. Sinds 1 januari 2018 is dit echter niet meer toegestaan.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Om toch aan de spelregels van Google te voldoen, adverteer je voortaan op ‘kringloop Tilburg’. Hierdoor sluit het zoekwoord naadloos aan op de dienstverlening die je aanbiedt. Hiermee bedien je de ‘zoekende’ consument op maat en vertoont Google louter relevante advertenties.

Een andere wijziging die Google doorvoerde, richt zich op het doorklikratio dat voortaan account-breed minimaal 5% moet zijn. Dit houdt in dat in dat bij 5% van alle vertoningen van jouw advertentie er daadwerkelijk geklikt moet zijn. Een andere regel is dat de kwaliteitsscore niet lager dan 3 mag zijn. Daarnaast zijn minimaal twee advertenties en twee advertentiegroepen nodig, minimaal twee sitelink-extensies en moet de jaarlijkse enquête ingevuld zijn. Hier lees je meer over de nieuwe regels voor Google Ad Grants.

Wat zijn de gevolgen als ik de regels niet naleef?

Als het Ad Grants-account niet aan de nieuwe spelregels voldoet, wordt deze opgeschort. Dit betekent dat het account tijdelijk inactief is en dat de advertenties niet worden vertoond.

Hoe voorkom ik dat Google mijn Ad Grants-account opschort?

Om opschorting te voorkomen, is het noodzakelijk dat je regelmatig jouw campagnes monitort, om te controleren of ze aan de regels voldoen. Dit kan deels geautomatiseerd door regels en scripts te gebruiken. Binnen PauwR krijgt de campagneverantwoordelijke bijvoorbeeld automatisch een e-mail zodra een zoekwoord een kwaliteitsscore lager dan 3 heeft.

Daarnaast geeft Google inzicht in het naleven van het Ad Grants-beleid. Google stuurt regelmatig een overzicht, om na te gaan of accounts voldoen aan het beleid. In het nalevingsrapport staat per beleidsitem aangegeven of het account voldoet of niet.

Google Ad Grants-campagnes zijn in goede handen bij PauwR

PauwR heeft veel ervaring met online marketing voor NGO’s en goede doelen. Bovendien beheren we een aanzienlijk aantal Ad Grants-accounts. De marketeers van ‘Team Ad Grants’ van PauwR zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen. De nieuwste trends en aanpassingen delen wij met andere marketeers zodat niemand een update mist. Zodoende voldoen de campagnes aan alle regels en presteren deze op topniveau. Non-profitorganisaties als Terre des Hommes, Nationale Opera en Ballet en Sterk Huis profiteren van deze specialistische kennis om hun verschillende doelgroepen maximaal en optimaal te bereiken.

Wat kan Google Ad Grants voor jou betekenen?

Werk jij bij een non-profitorganisatie en zoek je meer vrijwilligers of wil je graag het aantal donaties verhogen? Wij staan klaar om jou hierover te adviseren. Neem gerust eens contact op met onze Google Ad Grants-specialisten Jelena Castelijns en Chantal van Zuijlen: 020-262 0332. Samen bekijken we de mogelijkheden en stellen we jouw kompas bij indien nodig.

No votes yet.
Please wait...