closeDeze post is 2 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog
Marketeer_strateeg

We leven tegenwoordig in een wereld waarbij het gemak de mens dient. Bij voorkeur krijg je meteen antwoord op je prangende vraag en je bent er inmiddels gewend aan geraakt dat jouw internetaankoop nog diezelfde dag wordt opgestuurd. En veel van deze processen verlopen voortaan zonder dat er mensenwerk aan te pas komt. Maar heeft deze automatisering invloed op de functie van een digital marketeer? Dat heeft het zeker, maar de aanwezigheid van een deskundige digital marketeer is in de toekomst meer dan ooit noodzakelijk. In dit blog leg ik je graag uit waarom!

Organisaties richten hun processen en randzaken, zoals de administratie, steeds efficiënter in om méér te kunnen doen in eenzelfde tijdsbestek of om tijd over te houden voor hun core business. Niet veel anders is het in de (digitale) marketingwereld. Maar liefst 48% van de bedrijven ziet automatisering als hun grootste marketinguitdaging. Veel marketeers en bureaus zijn constant bezig met het optimaliseren van campagnes. Presteert mobiel beter? Laten we dan de biedingen verhogen met 50%. Converteren bezoekers uit Amsterdam niet zoals gewenst? Laten we dan in die regio de biedingen verlagen met 20%. Maar maak je bijvoorbeeld al gebruik van automatische regels, scripts of Ad Customizers (dynamische variabelen in een advertentietekst) binnen Google AdWords? Of gebruik je chatbots op je site? Dan ben je dus al bezig met automatisering.

Bedreiging of juist een kans?

De hamvraag is echter wat de rol van de marketeer of het marketingbureau wordt wanneer werkzaamheden geautomatiseerd worden? Waarom zou een bedrijf nog een marketingspecialist inschakelen? Alle campagnes worden geautomatiseerd en zullen vrijwel hetzelfde gaan presteren op basis van de data die het verzamelt ongeacht welk bureau je kiest. Het businessmodel van veel marketingbureaus bestaat voor een groot deel uit het optimaliseren en ‘aan de knoppen draaien’ van de campagnes.

Meester versus student

Nu machines zichzelf dingen aanleren, zijn mensen overbodig geworden. Toch? De werkelijkheid is anders, want hoe leren machines? Machines leren pas wanneer marketeers ze voorzien van algoritmes en (gemanipuleerde) trainingsdata, zodat machines het leerproces sneller doorhebben. Je kunt de relatie tussen mens en machine zien als een verhouding tussen docent en student. Wij leren de machines hoe en op welke manier zij moeten denken zodat zij daarna autonoom aan de slag kunnen en deze kennis en denkwijzen kunnen toepassen in andere of soortgelijke situaties. In het geval van Search Engine Advertising (SEA) leren machines van de resultaten en data die we jarenlang verzamelden door campagnes handmatig te optimaliseren. Deze kennis vormt voor de machine de basis bij het zelfstandig optimaliseren van de campagnes.

marketeer_strateeg

Creativiteit

En wat dacht je van creativiteit? Het bedenken van concepten, content en creatives voor een campagne vereist fantasie en verbeeldingskracht. Dit is een unieke eigenschap die machines (nog) niet bezitten. Denk bijvoorbeeld aan de oude commercials van ‘Even Apeldoorn Bellen’ van Centraal Beheer Achmea. Het bedenken van leuke en humoristische commercials vergt creativiteit van de bedenkers. Dit geldt ook voor marketingboodschappen en advertentieteksten. De machines zijn nog niet zover dat zij zelf aantrekkelijke advertentieteksten kunnen creëren. Hiervoor is input en inventiviteit nodig vanuit de marketeer.

De piloot in een vliegtuig

Wist je dat de vlucht van een vliegtuig voor 80% op de automatische piloot draait? De piloten zorgen voor het opstijgen en landen van het vliegtuig. Ook kan de piloot als de situatie erom vraagt de controle overnemen, bijvoorbeeld tijdens turbulentie. Hetzelfde geldt voor de marketeer en marketingbureaus: het monitoren en op tijd bijsturen van campagnes wanneer de automatiseringsprocessen falen of campagneprestaties tegenvallen is van groot belang. Wanneer het misgaat en bedrijven geen marketeer in dienst hebben of geen bureau hebben ingehuurd om de problemen zo snel mogelijk op te lossen, kan dat tot grote financiële consequenties leiden voor deze bedrijven. Automatiseren betekent niet ‘automatisch’ dat campagnes een succes zijn en succesvol blijven. Het betekent enkel dat de campagnes geoptimaliseerd worden voor het best (haalbare) resultaat. Het kan dus zijn dat de behaalde resultaten niet overeenkomen met wat het bedrijf voor ogen heeft.

Empathie en passie

Computers missen daarnaast empathisch vermogen en passie. Dit zijn eigenschappen die mensen onderscheiden van machines, zoals het samen vieren van successen. En hier vervolgens een passend vervolg aan geven om de volgende campagne nóg succesvoller te laten verlopen. Begrip tonen, meedenken en adviseren hoe het beter kan wanneer de prestaties achterblijven bij de gestelde doelen. De bovenstaande voorbeelden lijken randzaken, maar onderzoek laat zien dat het vieren van successen leidt tot meer plezier en saamhorigheid. Aan persoonlijk contact besteden we steeds minder aandacht in tijden van automatisering. Deze vorm van interactieve communicatie moet niet onderschat worden en is dan ook van wezenlijk belang in het opbouwen van een band met je klant.

Een kijkje in de glazen bol

De rol van een bureau verschuift dus van ‘aan de knoppen zitten’ naar een marketingconsultant die meedenkt met zijn klanten over de marketingstrategie. Bureaus en marketeers als waardevolle sparringpartner dus. Samen met de klant het accent leggen op een gedegen campagnestrategie en creatieve concepten. Ondanks de enorme toename van automatiseringsmogelijkheden zal het specialistische ambt van een marketeer nooit uitsterven. Sterker, de rol wordt in de toekomst nóg belangrijker.

Want wie stelt het digitale kompas bij als je als bedrijf op ramkoers ligt? Wie grijpt in als er een noodgeval is? Wie heeft de kennis in huis om een efficiënte en effectieve marketingcampagne op maat in te richten? Juist, de marketeer van de toekomst! Wil je meer weten over de noodzaak van een deskundige digital marketeer? Dan ga ik met jou het gesprek aan: yik-ho@pauwr.nl.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...