On-demand geofilter
Snapchat beschikt over functionaliteiten om eigen filters te creëren, waardoor je een locatie of event een extra boost kan geven op het gebied van brand awareness. Uniek aan adverteren met de filters in Snapchat is de wijze van afrekening. Waar je normaal op basis van CPC (cost-per-click) of CPM (cost-per-mile) wordt afgerekend, is dat met Snapchat-filters op basis van je gekozen locatie en het tijdslot. Hierbij speelt tevens de populariteit van beide keuzes een rol. Zo is het duurder om een filter in te kopen op zaterdagavond dan als je dat doet op een doordeweekse middag. En is een filter die zichtbaar moet zijn in de Kalverstraat duurder dan op een industrieterrein.
Vervolgens kan binnen de opgegeven locatie en het tijdslot jouw filter onbeperkt worden gebruikt en op die manier een zo groot mogelijk bereik genereren. Jouw filter kan dus als een raket viral gaan zonder dat de vooraf bepaalde kosten toenemen.
Snapchat community filter voor steden en openbare plekken
Naast on-demand geofilters heeft Snapchat ook community filters. Dit zijn Snapchat-filters voor openbare plekken. Op dit moment beschikken de meeste steden al over een filter met de naam van de stad. Deze filters zijn gratis en blijven het hele jaar beschikbaar. Echter is het niet toegestaan om de community filters te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hierdoor mogen dan ook geen logo of bedrijfsnaam in de filter voorkomen en moet een community filter 100% origineel zijn qua design.
Snapchat-filters tips & tricks
Wil je een Snapchat-filter inzetten, zorg dan dat de filter een pakkende relevante boodschap heeft zodat jouw doelgroep de filter ook echt gaat gebruiken. Alleen een merknaam en een logo bieden geen meerwaarde voor de gebruiker en zo’n filter zal weinig worden gebruikt. Bedenk dus hoe je relevant kunt zijn met je Snapchat-filter. Daarnaast adviseren we om de filter op tijd voor te leggen aan Snapchat. Snapchat beoordeelt namelijk elke filter voordat deze ingezet kan worden voor advertentiedoeleinden. Hierdoor is het niet mogelijk om last minute voor je event een filter te maken en live te zetten.
Heb jij binnenkort een event, een opening of wil jij bijvoorbeeld een mooie Snapchat-filter voor jouw attractiepark, sportwedstrijd, concert of congres? Neem dan gerust eens contact op met onze Snapchat-specialisten Roel Derksen, Django Faes of Evelien Möhlmann.