Goole AMP Project Page Speed Mobiele Snelheid SEO

Accelerated Mobile Pages (AMP): waarom elke website ze moet hebben

closeDeze post is 3 maanden en 2 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Je kent het wel. Je zit in de trein na een lange werkdag. Je pakt je mobiel erbij om het nieuws te checken. Maar wat duurt het laden van die pagina’s toch elke keer lang! Uit frustratie berg je jouw mobiel maar weer op…

De ‘inlaadtijd’ van een webpagina is heel belangrijk in de gebruikerservaring. Wist je dat conversies met 12% (!) dalen bij elke seconde die een pagina er langer over doet om te laden. Het is dus van belang om dit belangrijke aspect van je website optimaal in te richten. Met Google Accelerated Mobile Pages (AMP) is een trage inlaadtijd verleden tijd.

Wat is AMP nou precies?

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn pagina’s die speciaal ontwikkeld zijn om razendsnel weergegeven te worden op mobiele apparaten. Dit is een initiatief van Google om de gebruikerservaring mobiel te optimaliseren. Als je de snelheid van je mobiele website voor bezoekers wil garanderen, dan is het toepassen van AMP een must!

De optimalisatie om deze pagina’s onmiddellijk weer te geven is in de basis het maken van een uitgeklede versie van de originele pagina. Dit ‘uitkleden’ komt tot stand door een zeer beperkt JavaScript. Voor de techneuten onder ons: Custom JavaScript is in AMP dan ook niet mogelijk. Heb je dit wel nodig voor de performance van je pagina? Dan zijn er mogelijkheden om een iFrame in te laden.

Belangrijkste voordelen AMP

Hoger ranken in Google

Door gebruik te maken van de AMP-technologie verschijnt jouw pagina hoger in de zoekresultaten. Dit komt omdat Google de voorkeur geeft aan deze zoekresultaten omdat AMP-pagina’s vaak bovenaan de pagina in een carrousel worden getoond.

Gebruiksvriendelijke website

Ja echt, de pagina’s laden razendsnel. Heb je het nog nooit (bewust) ervaren? Pak dan je mobiel erbij en zoek naar een actueel onderwerp. Deze verbetering in gebruikerservaring zorgt voor een lagere bounce en uiteindelijk een hogere conversie.

AMP alleen voor publishers?

Voorheen was de AMP-technologie enkel geschikt voor publishers (blogs en nieuwsitems). Pagina’s met weinig design en interactie maar met name met tekst konden supersnel ingeladen worden. Dit is niet meer het geval. AMP is tegenwoordig ook geschikt voor webshops, advertenties en technische platformen.

AMP wordt al sinds eind 2016 in mobiele zoekresultaten opgenomen en is het afgelopen jaar ontzettend doorontwikkeld. Ondanks dat bepaalde (custom) JavaScript niet gebruikt kunnen worden zijn er diverse mogelijkheden, zoals iFrames om een AMP-variant van je pagina te bouwen. Doorverwijzen naar de volledige pagina voor bepaalde features kan natuurlijk altijd.

Google AMP mobile SEO - PauwR Digital Marketing

Hoe kan AMP zo snel inladen?

AMP is opgebouwd uit drie componenten: AMP HTML, AMP JS en Google AMP Cache.

De AMP-technologie zorgt ervoor dat je content gaat prioriteren. Wat boven de vouw weergegeven wordt moet als eerste ingeladen worden. Bronnen worden zo laat mogelijk ingeladen, maar zo snel mogelijk opgehaald. Hierdoor wordt het laden van de pagina niet verhinderd door scripts en zal deze zeer snel weergegeven worden. Dankzij AMP worden bronnen asynchroon geladen. Dit houdt in dat meerdere items tegelijkertijd ingeladen worden in plaats van dat ze wachten tot de vorige bron volledig geladen is. Dankzij de AMP-technologie heb je maar een of twee layoutregels nodig om de pagina al goed in te laden. Dit komt doordat deze technologie intelligent genoeg is om tegelijkertijd te ‘lezen’ en ‘aan te passen’.

Om de laadsnelheid te optimaliseren cached Google tot slot AMP-pagina’s. Dit houdt in dat deze pagina’s als het ware tijdelijk ‘opgeslagen’ worden en vervolgens ingeladen worden vanaf een server die dicht bij de ontvanger staat. Dit zorgt er dus voor dat deze veel sneller ingeladen kan worden.

Amplify your impact

Waarom kan jouw website niet zonder AMP? Omdat de gemiddelde mobiele website er 19 seconden over doet om te laden (op een 3G verbinding). Dit terwijl conversies zoals gezegd met 12% dalen bij elke seconde die een site er langer over doet om te laden!

Wil je meer informatie over Accelerated Mobile Pages? Of een uitgebreid advies en een instructie voor je developer? Neem dan contact op met Anouk van Leeuwen of Sander van Vossen via 020-262 0332 of info@pauwr.nl.

Rating: 3.0/5. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *