closeDeze post is 8 maanden en 11 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog
Google Shopping Actions

Vanuit de zoekresultaten direct een product in je winkelmandje van Google afrekenen via datzelfde Google-account. Dat is wat Google met Shopping Actions in de VS heeft gelanceerd. Wanneer dit naar Nederland komt, gaat dit ook de functie van jouw webshop veranderen!

Je herkent het wel. Op een doordeweekse avond navigeer je naar de zoekmachine. Het voorjaar is in aantocht, dus wil je jouw tuin lenteklaar maken in het weekend. Dus tik je ‘nieuwe grasmaaier’ in de zoekbalk in. Nu je toch op je laptop zit: een modieuze lamp voor in de eetkamer is ook wel gewenst. En voor jullie huwelijksdag wil je jouw partner verrassen met een lekker luchtje. Na het invoeren van jouw zoekopdrachten leidt Google je naar diverse websites van verschillende aanbieders van de producten die je graag wilt aanschaffen….

Rechtstreeks afrekenen

Shopping Actions anticipeert hier nu op door deze artikelen rechtstreeks bij Google af te rekenen met een persoonlijke shopping card, gekoppeld aan je Google-account. Een bezoek aan meerdere websites is hierdoor niet meer noodzakelijk. Shopping Actions combineert namelijk de verschillende services van Google, zoals Search, Express en Assistant. Google sluit hiermee ook aan op de toenemende vraag naar virtuele assistenten waarmee een consument met voice search een aankoop realiseert.

Websites blijven een essentieel onderdeel

De hamvraag is door de lancering van Shopping Actions dan ook: zijn websites in de toekomst overbodig? Senior digital marketeer Thomas Pelkmans van PauwR verwacht dat Shopping Actions de reis die de consument aflegt op internet wel degelijk beïnvloedt. “Shopping Actions coupeert een deel van de customer journey. De koper is in zijn beslisfase minder snel geneigd om jouw website te bezoeken. Hij of zij krijgt de producten op een presenteerblaadje aangeboden en het afrekenen gebeurt in een handomdraai”, vertelt hij. Toch denkt hij dat websites van bedrijven nog steeds een essentieel onderdeel vormen in de online verkoopstrategie: “Google Shopping Actions is een hapklare brok die weinig ruimte open laat om als bedrijf je verhaal te vertellen. Nog steeds zoeken klanten naar een merk dat naadloos aansluit op hun behoeften en die ze een warm gevoel geeft. Een aantrekkelijke website of bijvoorbeeld een contentplatform is dan bij uitstek een effectief marketinginstrument om dit doel te bereiken.”

Retailers de grote winnaar van Google Shopping Actions (en Google zelf natuurlijk…)

Het verdienmodel van het ‘universele winkelmandje’ wijkt af van de huidige betaalmethodes. Google Shopping Actions hanteert het pay per sale-model dat inhoudt dat retailers alleen een percentage aan Google hoeven af te staan als de consument converteert in de vorm van een daadwerkelijke online aankoop. Momenteel betalen retailers per advertentieklik (pay per click). Met Shopping Actions gaat dit klassieke betaalsysteem dus flink op de schop. De verwachting is dat vooral adverteerders garen bij Shopping Actions spinnen. Een eerste steekproef onder de participerende retailers wees uit dat deze noviteit resulteerde in meer conversies en een hogere besteding.

Lees hier ons blog over ‘Google Mijn Bedrijf’.

Google Shopping Actions komt in actie

Vooralsnog is de functionaliteit exclusief beschikbaar voor de Amerikaanse markt. Met Google Shopping Actions bindt de Amerikaanse techgigant de strijd aan met Amazon. Google wil verhinderen dat mensen online aankopen automatisch bij het e-commercebedrijf van multimiljardair Jeff Bezos bestellen. Vooral in de Verenigde Staten wordt Amazon gezien als een monopolist met betrekking tot de aankoop van online producten. Daarbij heeft Amazon de ambitie uitgesproken om meer en meer voet aan de grond te krijgen in de Europese retailmarkt. De aangesloten retailers die Google aan zich heeft gebonden zijn onder meer Target, Walmart, The Home Depot, Costco Wholesale en Ulta Beauty.

Rating: 3.5/5. From 2 votes.
Please wait...