Multi featured snippet

Google Search: Slim, Slimmer, Slimst

closeDeze post is 2 maanden en 17 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Multi featured snippet

Google is en wordt steeds slimmer. Ze begrijpt steeds beter wat je nu eigenlijk zoekt zonder een specifieke vraag te stellen, maar op basis van inhoud van zoekwoorden en de context daarvan. Wanneer de context niet duidelijk is, stelt Google enkele voorbeelden voor met daarbij direct de antwoorden, dit worden de nieuwe ‘multifaceted featured snippets’ genoemd. Bijvoorbeeld: Is koffie goed voor je? ‘Goed’ kan in deze zoekopdracht duiden op ‘wat zijn de gezondheidseffecten’, maar je kan het ook interpreteren als ‘wat zijn de schadelijke effecten?’. Google helpt je dus bij het aanscherpen van je vraag wanneer de context nog niet helemaal duidelijk is.

Meerdere antwoorden bij brede zoekopdrachten

Dagelijks maken we er gebruik van: zoekopdrachten plaatsen in Google. Op basis van jouw zoekwoord(-combinaties) geeft Google een zo wenselijk mogelijk antwoord op basis van prioriteit. Aan de hand daarvan kijk je of dit resultaat voor jou wenselijk is en je klikt erop. Deze handeling voeren we dagelijks uit. Doordat we (denken te) weten hoe Google werkt, gaan we zelf ook een beetje als robots denken. We zetten onze eigenlijke vraag om in enkele zoekwoorden. ‘Openingstijden supermarkt’ bijvoorbeeld, terwijl je eigenlijk wilt weten ‘Hoe laat is de supermarkt bij mij om de hoek geopend?’. Google begrijpt dit en geeft je relevante suggesties. Sterker, Google antwoordt direct op mogelijke vragen die je niet eens hebt gesteld, maar vermoedelijk wel hebt!

De context van een zoekwoord

De context van een woord is de betekenis in een bepaalde setting. Soms kan een woord in een andere situatie een andere betekenis hebben. Neem bijvoorbeeld ‘bank’. Op een bank kijk je Netflix, maar je kunt er ook een rekening openen. Door te kijken naar omliggende zoekwoorden weten we om wat voor soort bank het gaat: Bank kopen, Bank in de buurt. Google helpt je daar nu verder mee.

Hoe haal je voordeel uit multi featured snippets?

Google begrijpt steeds beter je daadwerkelijke vraag en de context van een zoekwoord. Zo worden jouw staccato zoekwoorden omgezet naar een specifieke vraag en er wordt al antwoord gegeven hierop. Dit gebeurt op de zogeheten position zero (boven de reguliere zoekresultaten). Je hoeft dus minder door te klikken naar een website want het antwoord toont Google al. Als de content op jouw website hoog van kwaliteit is en voorzien is van de juiste rich snippets / mark-up, des te hoger is de kans dat Google jou als primaire bron van informatieverstrekker ziet rondom een specifieke vraag.

Daarnaast proberen ze al over de vervolgvraag na te denken, en ook daar geven ze al antwoord op! Hieronder zie je een voorbeeld:

Ook Bing doet mee

Niet alleen Google doet dit, maar ook zoekmachine Bing is hier eind vorig jaar al mee begonnen. Google lanceert dit eerst voor mobiel en daarna zal mogelijk ook desktop volgen.

bing-multi-perspective-answers

TL;DR: Wat zijn multifaceted featured snippets?

Zoekmachines zoals Google en Bing begrijpen steeds beter jouw vraag achter jouw zoekgedrag. Als de context van jouw zoekopdracht onduidelijk is voor de zoekmachine, geven ze je een verwachting waar je waarschijnlijk naar op zoek bent met daarbij ook direct het antwoord. Dit kunnen ook meerdere antwoorden zijn! Hiermee beantwoorden zoekmachines snel jouw achterliggende vraag waar je eigenlijk naar op zoek was.

Bron informatie: Multifaceted featured snippets begin rolling google search results

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *