closeDeze post is 2 maanden en 6 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Lies Jansen (l) en Team Branding van PauwR.

PauwR wil niets liever dan dat een werknemer lekker in zijn of haar vel zit. De meeste PauwR-medewerkers komen gelukkig dagelijks fluitend naar hun werk. Maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je ergens mee rondloopt. En een gevoelige privésituatie open en bloot op tafel leggen, dat doe je niet zomaar…Binnen PauwR weet elke medewerker dat de deur van Lies Jansen dan altijd open staat! Lies Jansen is nu een jaar vertrouwenspersoon bij PauwR.

Lies vierde onlangs haar tienjarig jubileum bij PauwR. Zij maakte van nabij mee hoe PauwR uitgroeide van een digital marketingbureau met een paar werknemers naar de ruim 30 medewerkers die we momenteel in dienst hebben. “Met de komst van zoveel mensen kan het natuurlijk altijd gebeuren dat er iets gebeurt in iemands persoonlijke situatie. Wanneer een medewerker het in zijn of haar privéleven moeilijk heeft, piekert iemand zich wellicht helemaal suf op de werkvloer. Door het aanstellen van een vertrouwenspersoon wilden we de drempel verlagen om deze problemen bespreekbaar te maken”, vertelt Lies over het ontstaan van de vertrouwenspersoon.

Jezelf veilig voelen bij PauwR

Ze zegt weleens gekscherend dat ze lange tijd ‘de enige vrouw’ in een mannenbolwerk is geweest. “Mijn mannelijke collega’s weten dus in ieder geval wat ze aan me hebben, haha. Maar ik denk dat iedereen zich bij mij veilig voelt. Daarnaast denk ik dat mijn eerlijkheid wordt gewaardeerd. Als vertrouwenspersoon moet je dat ook wel zijn. Als je in vertrouwen wordt genomen, moet je dat nooit beschamen.” Lies geeft aan dat problemen op de werkvloer zelf ook bespreekbaar zijn. “Ik kan het me bijna niet voorstellen dat zoiets hier voorkomt, maar van heftige incidenten als agressie, discriminatie en pesten kan iedereen bij mij terecht. Dan ben ik er om een luisterend oor te bieden en indien nodig gepaste maatregelen te bespreken.”

Neutraal blijven

Wat vindt Lies het moeilijkste aspect van haar werkzaamheden? “Het is belangrijk om neutraal te blijven. Je moet altijd op gepaste afstand blijven en niet te veel meegaan in de slachtofferrol. En niet té snel proberen om het probleem op te lossen. Maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger, dus dat is best lastig om daar een juiste weg in te vinden.” Op de werkvloer constateert Lies dat het ‘luisterende oor’ medewerkers rust geeft. “Dan zetten ze ook eerder een stap als zij hun hart willen uitstorten.” Maar is het ‘s avonds op de bank soms niet moeilijk om een eerder besproken onderwerp los te laten? “Ik heb hier geen moeite mee, ik ben vrij nuchter ingesteld en ik kan emotie en ratio goed scheiden.” Lies pleit er dan ook voor dat elke organisatie met minimaal 20 medewerkers een vertrouwenspersoon moet aanstellen. “Je kunt nu eenmaal niet alles in de gaten houden op de werkvloer.”

Vertrouwenspersoon volgens het boekje

In de afgelopen jaren volgde ze onder meer een workshop ‘Vertrouwenspersonen’ bij vaste partner (en klant van PauwR) HRM101. “Hier deed ik veel praktijkervaring op door het toepassen van rollenspellen. Daarnaast werd tijdens deze cursus ook het fundament gebouwd op basis van een theoretische achtergrond. Tot slot ontving ik ook een boek ‘Gids Voor Vertrouwenspersonen’ die ik nu weleens als naslagwerk gebruik. Deze kennis is ook wel nodig om serieus genomen te worden.” En is ze nou veel tijd aan kwijt aan haar rol als vertrouwenspersoon? “Gelukkig valt dat wel mee. Het zou niet goed zijn als het de helft van mijn tijd opslokt. Ik vind het vooral van belang dat er iemand binnen PauwR iemand is aangesteld en dat we hier professioneel mee om kunnen gaan als iemand zich meldt.”

Rating: 4.8/5. From 4 votes.
Please wait...