Feedoptimalisatie, een noodzakelijk kwaad?

closeDeze post is 5 maanden en 13 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Voor veel webshops is het een uitdaging om hun productfeed te optimaliseren terwijl dit in deze tijd van marktplaatsen, vergelijkingssites en affiliate netwerken zeker een must is. ‘Wij liepen er tegenaan dat het uitbesteden aan de webdeveloper hoge kosten met zich meebracht. Daarnaast hadden we veel te weinig mogelijkheden met betrekking tot de optimalisatie van de feed. En het kon weken duren voordat we eindelijk een custom made feed hadden’, geeft Sanden Shop aan. Samen met PauwR ging Sanden Shop de samenwerking met Channable aan.

Samenwerking
Sanden Shop is via PauwR Digital Marketing bij Channable terecht gekomen. Dennis van de Ven, Head of Performance bij PauwR: ‘Het feit dat Channable Nederlands is, met een Nederlandse supportafdeling en accountmanagers die regelmatig langskomen, was voor ons doorslaggevend.’ Veel webshops laten kansen liggen op het gebied van online marketing omdat het optimaliseren van de feed te veel werk is, te veel tijd kost en te duur is. Met een tool als Channable is dat verleden tijd. ‘Er was vooral behoefte aan een feed management tool om de snelheid van de oplevering van de feeds omhoog te krijgen. Daarnaast besparen we echt op de kosten en is het prettig dat we het optimaliseren van de feeds in eigen beheer hebben’, aldus Sanden Shop.

 

‘Door Channable kunnen we custom made feeds en API’s aanbieden aan Duitse vergelijkers en marktplaatsen. Ik durf te stellen dat dit zonder Channable niet was gelukt.’
– Sanden Shop


Opzet
Channable heeft de gewoonte om voor nieuwe klanten het eerste kanaal (een vergelijkingssite, affiliate netwerk of marktplaats naar keuze) klaar te zetten, zodat klanten hier geen omkijken naar hebben en direct het gemak kunnen ervaren. Daarna gaat het bureau of de shop er zelf mee aan de slag. Dennis: ‘In dit geval is het een wisselwerking tussen Sanden Shop, PauwR en Channable. Sanden Shop is zelf in Channable actief met de verschillende kanalen, PauwR adviseert vooral over de optimalisatiemogelijkheden voor Google Shopping. Voor andere klanten gaat PauwR vaak zelf aan de slag, ondersteund door het technische supportteam van Channable.’ De tool onderscheidt zich in de markt onder andere door de gebruiksvriendelijkheid. Dit blijft ook niet onopgemerkt door partners en klanten, Dennis: ‘De gebruiksvriendelijkheid is top en het supportteam is zeer goed bereikbaar.’

Ervaringen
Nu blijkt dat het optimaliseren van de productfeed geen onmogelijke opgave hoeft te zijn, gaan klanten steeds meer doen met hun producten. Zo wordt er constant bijgestuurd: ‘Na de setup hebben we voor Google Shopping diverse custom labels toegevoegd om de campagnes verder te optimaliseren. Hiermee kunnen we echt verschil maken in deze concurrerende markt!’, aldus Dennis. Ook worden er nieuwe platformen aangeboord om op te adverteren, Dennis: ‘De Shopping campagnes presteren fors boven de benchmarks met een zeer positieve Return On Ads Spend (ROAS). Ook de campagnes via de vergelijkingswebsites presteren prima.’

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Getting Your Market magazine. Lees het hele magazine hier online.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *