Trendhopper

Aan tafel! Trendhopper ‘dwingt’ bureaus om samen te werken

closeDeze post is 7 maanden en 27 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Vijf jaar geleden zag de toekomst van Trendhopper er niet goed uit. De meubelketen leek uit het straatbeeld te gaan verdwijnen, maar wist met een compleet nieuwe strategie het hoofd boven water te houden. Erik van Rossum, E-commerce manager van VME Nederland, ging destijds aan de slag om Trendhopper weer van deze tijd te maken.

“Naast de complete verandering van de Trendhopper huisstijl en de metamorfoses van onze vestigingen, ben ik intern begonnen met het leggen van een goede basis”, vertelt Erik van Rossum. “Werken vanuit één multichannel database om zo de online en offline kanalen te kunnen coördineren. Vanuit hier konden we verder bouwen aan onze marketingstrategie. De volgende stap was het lanceren van een webshop en het bepalen van de online koers.”

Samenwerking

“Om onze nieuwe strategie vorm te geven en uit te rollen zijn we gaan samenwerken met verschillende bureaus. Reclamebureau Develp voor de vernieuwde huisstijl, Flashpoint voor het bouwen van de webshop, Connect voor alles op het gebied van social, Sellvation voor onze nieuwsbrieven en PauwR voor de online marketing en conversie optimalisatie. Bureaus met ieder zijn eigen specialisme.” Erik vertelt dat deze partijen tweemaal per jaar met elkaar aan tafel zitten. In het begin van het jaar worden de doelstellingen en KPI’s voor het komende jaar geformuleerd. Halverwege het jaar komt iedereen opnieuw samen om te kijken of ze op de goede weg zitten.

“Belangrijk is dat je partijen vindt die met elkaar willen samenwerken en informatie met elkaar durven te delen.”

“Tijdens een gezamenlijke meeting delen we kennis en inzichten en zo tillen we de marketing van Trendhopper naar een hoger level”, aldus Erik. “Samenwerking brengt je wat dat betreft écht verder! Ook is het fijn als partijen elkaar kennen zodat ze elkaar rechtstreeks kunnen benaderen om zaken kort te sluiten. Ik hoef er niet constant tussen te zitten. Sterker nog, liever niet!”

Open en eerlijk

“Belangrijk is dat je partijen vindt die met elkaar willen samenwerken en informatie met elkaar durven te delen. Je hebt ook partijen die de kaarten tegen de borst houden en liever alles zelf doen. Dat werkt niet en past ook helemaal niet bij ons bedrijf. Wij zijn heel transparant in alles wat we doen en dat verwachten we ook van onze samenwerkingspartners!” Dit is wat Erik betreft dan ook direct één van de succesfactoren: wees altijd open en eerlijk. “Als je samenwerkt moet je geen zaken voor elkaar verhullen. Bepaal vóór aanvang van een samenwerkingsproject waar de grenzen liggen. Wat is de doelstelling die we nastreven, welke KPI’s hangen daaraan en wie pakt welke werkzaamheden op?”

Informatie delen

Voorbeelden van situaties waarin samenwerking en kennisdeling tussen de verschillende bureaus tot betere resultaten heeft geleid zijn er genoeg. “Wist je dat de data die Connect verzamelt op social, door PauwR wordt ingezet voor bijvoorbeeld retargeting? En dat ons reclamebureau een commerciële planning maakt waar Sellvation vervolgens de nieuwsbrieven op baseert? Komende zomer gaan we zelfs de gegevens uit nieuwsbrieven koppelen met alle andere data. To be continued dus…” Managing partner Pieter Voogt van PauwR: “Informatie delen voelt soms kwetsbaar, maar maakt je juist ijzersterk. Met Connect en Sellvation wisselen we inderdaad data uit die elk van onze campagnes kan versterken. Ik haal deze werkwijze van Erik vaak aan bij andere klanten om hen te stimuleren hetzelfde te doen om zo verspilling van marketingbudgetten te voorkomen.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Getting Your Market magazine. Lees het hele magazine hier online.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *