Google Chrome gaat advertenties blokkeren, en dat is geen fake news

closeDeze post is 6 maanden en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google blokkeert vanaf 15 februari 2018 bepaalde advertenties in Google Chrome. De techgigant kondigde dat recent aan in een persbericht. Zowel de desktop als de mobiele variant van de populaire browser voorziet Google binnenkort van een adblocker. Moet jij als online adverteerder bang zijn dat je advertenties binnenkort niet meer vertoond zullen worden?

Dit lijkt op het eerste gezicht een drastische beslissing van Google. Google Chrome heeft namelijk een marktaandeel van 60% in Nederland. Het toevoegen van een adblocker aan Google Chrome zal echter weinig tot geen impact hebben op adverteerders. De adblocker blokkeert alleen advertenties die niet voldoen aan de standaarden van de Coalition of Better Ads. Dit is een Amerikaanse organisatie die standaarden heeft opgesteld waar digitale advertenties aan moeten voldoen. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan dat advertenties paginavullend zijn, op een vervelende manier knipperen of ongevraagd video of audio afspelen.

Geen opdringerige advertenties meer in Google Chrome

Op de lange termijn is het besluit van Google een goede ontwikkeling voor de online advertentiemarkt. Zowel adverteerders, website-eigenaren als consumenten zijn gebaat bij advertenties die zich niet opdringen. Een klein aandeel adverteerders, voornamelijk actief in ‘grijze gebieden’, verpest het met irritante en schreeuwerige reclames voor online adverteerders die zich wel aan de spelregels houden. Waarom? Mensen die vaak ongepaste advertenties te zien krijgen zijn eerder geneigd om een adblocker te installeren. Deze adblockers blokkeren vaak álle advertenties, dus ook advertenties die wél relevant en gewenst zijn. Adverteerders en website-eigenaren lopen hierdoor inkomsten mis. Een van de gevolgen is dat steeds meer websites een paywall opzetten. Met een paywall betaalt de bezoeker voordat hij op de website kan komen. Iedere consument ervaart dit als zeer negatief.

Geen hinder voor de websitebezoeker

Doordat Chrome vanaf 15 februari opdringerige advertenties blokkeert, ondervinden mensen geen hinder meer van advertenties die zij als onprettig beschouwen. De koersverandering van Google zal door de meeste adverteerders en internetgebruikers met gejuich worden ontvangen. De Coalition of Better Ads organisatie heeft op haar website een overzicht geplaatst van negatieve advertentie-ervaringen. Jij hoeft je sowieso geen zorgen te maken. PauwR zorgt ervoor dat jouw advertenties voldoen aan de richtlijnen die zijn opgesteld door de Coalition of Better Ads. Jouw advertenties worden niet geblokkeerd door de nieuwe adblocker van Chrome!

Vragen? PauwR helpt jou graag

Wil jij meer weten over deze nieuwe koers van Google Chrome? Of ben je wellicht benieuwd of jouw advertenties wel aan de richtlijnen voldoen? Ik help je graag als je met dringende vragen zit of als je een advies wilt over hoe je digitale advertenties kunt inzetten vanaf 15 februari 2018. Ik ben te bereiken op pim@pauwr.nl.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *