Onmisbare inzichten voor jouw bedrijf en campagnes met Google Data Studio

Google Data Studio dashboardHoe presteren je online campagnes? Worden je doelen behaald? Dit zijn belangrijke vragen die spelen binnen ieder bedrijf. Om hier eenvoudig inzicht in te krijgen, is Google Data Studio een uitstekende keus. Het gebruik van Google Data Studio is gratis. Bovendien ontwikkelt deze Google tool zich zeer snel en worden regelmatig nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Daarom zorgen we voor veel van onze klanten heldere inzichten met krachtige dashboarding via Google Data Studio.

De mogelijkheden voor het maken van dashboards zijn eindeloos. Zo visualiseer je bijvoorbeeld de verschillende fases van de customer journey en bijbehorende KPI’s in een helder online dashboard. Data uit alle kanalen worden dagelijks bijgewerkt zodat je altijd een actueel inzicht hebt in de resultaten en gemakkelijk bijstuurt indien nodig. Voor verschillende klanten ontwikkelden we een dashboard waarin de verschillende fases van See, Think, Do & Care zijn opgenomen. Dit wordt door klanten als erg positief ervaren.

Reacties van onze klanten:

“Op basis van deze inzichten kan ik betere beslissingen nemen” | “Bevalt uitstekend. Bespaart ons een hoop tijd!”

Wat zijn de voordelen voor jou van een dashboard via Google Data Studio?

  • Altijd up-to-date
    Doordat je databronnen koppelt aan Google Data Studio worden deze data automatisch opgehaald. Hierdoor zijn de gegevens in je dashboard altijd actueel. Onderstaande gegevensbronnen kun je toevoegen aan Data Studio:Data studio connectors

Daarnaast kun je overige bronnen via externe tools koppelen. Hierover later meer!

  • Gratis
    Google Data Studio is gratis, terwijl andere dashboardtools vaak prijzig zijn. Ben je op zoek naar een alternatief voor bijvoorbeeld Klipfolio of Geckoboard, dan kan Google Data Studio uitkomst bieden.
  • Tijdwinst
    Daarnaast levert Google Data Studio tijdwinst op. Waar voorheen periodiek rapportages werden gemaakt, zet je nu eenmalig het dashboard op en vervolgens worden de gegevens automatisch bijgewerkt.
  • Google Data Studio templatesDashboards op maat
    Er zijn verschillende templates van Google Data Studio beschikbaar. Je kunt dashboards volledig zelf inrichten of gebruik maken van deze standaard templates.Ieder rapport is aan te passen naar jouw wensen en behoeften. Zo kun je bijvoorbeeld grafieken, tabellen, diagrammen en geografische kaarten toevoegen. De templates van Google Data Studio bieden een prima uitgangspunt voor verschillende rapportages. Bovendien kun je zelf dashboards hergebruiken door deze te kopiëren en aan te passen. Je bouwt de dashboards op uit verschillende pagina’s. Hierdoor is het mogelijk om voor elke fase van de customer journey een pagina te maken.
  • Visuele weergave
    Resultaten zijn gemakkelijk visueel weer te geven, waardoor in één oogopslag duidelijk is hoe het gaat met je bedrijf. Dankzij grafieken en diagrammen zijn de rapportages stukken aantrekkelijker dan bijvoorbeeld Excel-rapportages van vroeger. Per element kun je een vergelijking met vorig jaar of met de voorgaande periode toevoegen. Hierdoor is de ontwikkeling van de resultaten direct zichtbaar. Tot slot kun je de kleuren aanpassen en afbeeldingen invoegen zodat het dashboard aansluit bij je huisstijl.
  • Gebruiksvriendelijk
    De gebruiksvriendelijke dashboards zijn zo opgezet dat aan alle gewenste elementen de juiste gegevensbronnen kunnen worden gekoppeld. Hiervoor is dus geen technische kennis nodig. Daarnaast is het dashboard ook gemakkelijk te bekijken. Je hoeft enkel de gewenste periode te selecteren en het dashboard past zich automatisch aan. Daarnaast kan een dashboard bestaan uit verschillende pagina’s, waardoor je verschillende onderdelen kunt behandelen per pagina en gemakkelijk kunt navigeren.
  • Alle KPI’s meten op één plek
    Steeds meer databronnen zijn direct te koppelen aan Google Data Studio. Helaas zijn dit vaak niet alle gewenste koppelingen. Google werkt om dit op te lossen mee aan Data Studio community connectors. Dankzij deze connectors van externe partijen worden alle ontbrekende databronnen gekoppeld. Zo kun je bijvoorbeeld gegevens vanuit Bing of Adform niet direct koppelen aan Google Data Studio. Dit is op te lossen via partners zoals Supermetrics en Funnel. Wanneer je een datamanagement oplossing aanlegt in Google BigQuery zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Deze data is namelijk ook te visualiseren via Google Data Studio.
  • Veelbelovend
    Vanwege het open platform en de steeds uitgebreidere mogelijkheden voor het koppelen van data is Google Data Studio erg veelbelovend. Zo kun je bijvoorbeeld je CRM-systeem koppelen aan Google Data Studio om je gehele salesfunnel inzichtelijk te maken.

Wat zijn de huidige beperkingen van Google Data Studio?

  • Nog in ontwikkeling
    De tool is nog in ontwikkeling, het is namelijk een bètaversie. Alles over de nieuwste functionaliteiten lees je op de helppagina.
  • Niet alle gewenste statistieken mogelijk
    Je kunt via Google Data Studio geen complexe berekeningen uitvoeren of meerdere bronnen koppelen aan 1 element. Zo kun je bijvoorbeeld geen grafiek weergeven met daarin de totale klikken vanuit verschillende bronnen. Er kan namelijk slechts 1 gegevensbron geselecteerd worden per element. Door het gebruiken van externe tools zoals de community connectors is dit wel mogelijk.
  • Visueel beperkt
    Hoewel de tool erg visueel is ingesteld, zitten er ook beperkingen aan. Niet alles is geheel aan te passen naar wens, maar gelukkig worden de opties wat betreft stijl steeds uitgebreider. Verwacht echter niet de uitgebreide opties en mogelijkheden van programma’s zoals Photoshop of Excel.

Welke gegevens zou jij willen zien in een dashboard op maat?

We hebben voor uiteenlopende klanten dashboards op maat gemaakt. Het gaat hierbij om interactieve dashboards in de eigen huisstijl waarin KPI’s overzichtelijk zijn weergegeven.

Wil jij weten wat een Google Data Studio dashboard voor jou kan betekenen? PauwR staat voor je klaar om de mogelijkheden te bekijken! Samen met jou duiken we in je doelstellingen en data en bouwen we samen aan het ideale dashboard voor jouw bedrijf. Neem contact op voor een voorstel! Bel met onze specialisten op 020-262 0332.

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *