Contentmarketing is hot! Hoe val je op in het huidige contentlandschap?

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen in Nederland het internet gebruikt om een product of dienst te zoeken. Daarom is contentmarketing hot; iedereen wil content creëren met betekenisvolle inhoud voor hun doelgroep.

De meeste content is crap
Laten we eerlijk zijn. Die betekenisvolle inhoud, dat lukt niet altijd. Het grootste deel van de inhoud op internet is niet waardevol. Zoals Doug Kessler, creatief directeur van Velocity, zei: ‘90% of the content is crap.’

Creëer geen crappy content
Juist. Hoe dan? Belangrijk is dat je een gedegen contentstrategie hebt als basis. Dan weet je pas wat je precies gaat doen; voor wie, waar, wanneer en vooral: waarom. Want de ik-creëer-content-omdat-iedereen-content-creëert-strategie zal niet tot het gewenste resultaat leiden. Hoe zorg je dan dat je geen crappy, maar happy content creëert? Volg deze 5 stappen!

Contentmarketing

1. Bezint eer gij begint

Start met onderzoek. Welke platformen zijn er en welke ga je inzetten voor jouw organisatie? Welke vormen van content zijn er? Wat doen jouw concurrenten op het gebied van content? Wordt er door anderen over jouw bedrijf gepraat en zo ja, wat wordt er dan gezegd? Onderzoek, onderzoek, onderzoek; dat is het begin van een succesvolle contentstrategie.

2. Voor wie en vooral waarom maak je content?

Onderzoek tegen wie je praat en in welke fase van de customer journey zij zich bevinden. Dan pas kun je bepalen wat je doelgroep eigenlijk wil horen en waarom je content creëert. Wil je jouw doelgroep kennis laten maken met je product? Zijn ze al geïnteresseerd en wil je die interesse vergroten? Of wil je die interesse juist omzetten in actie? Voor iedere fase is er een andere benadering nodig, zowel inhoudelijk als qua platform. Onderzoek het, bepaal het en hou dit vooral ook in gedachten wanneer je de content daadwerkelijk creëert: de content moet jouw doelgroep blij maken, niet perse jou of je collega’s van de marketingafdeling.

TIP: Gebruik een customer journey model, zoals het SEE, THINK, DO-model. Op PauwR.nl/whitepaper download je gratis een handige whitepaper waarna je het model direct kunt inzetten!

3. Bepaal de hoogte van de lat

Excuses voor de open deur, maar geen enkel marketingkanaal is een doel op zich. Ook voor contentmarketing geldt dat je er enkel iets aan hebt wanneer je er zakelijke doelen mee bereikt. En laat er met contentmarketing nou genoeg doelen te behalen zijn.

Deze stap is in feite tweeledig: op dit moment bepaal je met welke resultaten je tevreden zal zijn. Pas na een tijd ga je daadwerkelijk analyseren of je je doelstellingen behaald hebt. Waarom? Denk aan de open deur. Je wilt natuurlijk ook kijken waar het goed gaat en waar minder, zodat je kan bijsturen indien nodig. Formuleer je KPI’s áltijd SMART, alleen zo weet je of je contentstrategie werkt.

4. Creëer, publiceer & distribueer

Mooi, nu weet je wie je wil bereiken en waarom. Je hebt bepaald welke content past bij je doel en hoe je het gaat vormgeven. Als het leukste onderdeel van contentmarketing; het daadwerkelijk creëren van de content, klaar is, dan moet het natuurlijk nog op het bordje van je doelgroep terecht komen. Enkel publiceren op bijvoorbeeld Facebook of Twitter volstaat niet. Je bericht moet gedistribueerd worden.

Dit is waar contentmarketing en digital marketing samenkomen. Betaalde distributie is waar weinig Europese bedrijven aan denken; volgens onderzoek besteden we gemiddeld maar 18-20% van het campagnebudget aan betaalde distributie. En dat terwijl betaalde distributie juist uitstekend werkt. Je content komt bijvoorbeeld sneller onder de aandacht dan wanneer je alleen organisch bereik probeert te creëren. Begrijp me niet verkeerd: content is een belangrijk onderdeel van SEO en dus organisch bereik. Organisch is echter niet de enige manier om je doelgroep te bereiken. Een gesponsorde Facebook campagne genereert bijvoorbeeld veel bereik. Online is daarnaast ook niet de only way to go. Met print, zoals corporate magazines en vakbladen bereik je tevens je doelgroep.

Ook héél belangrijk: vergeet je eigen netwerk niet! Zij zijn jouw meest belangrijke distributiekanalen. Denk aan je brand ambassadors:  trotse medewerkers en klanten zijn je trouwste delers.

5. Analyseren = floreren

Tijdens deze stap ga je analyseren of je de doelstellingen die je in stap 3 hebt bepaald, hebt gehaald. Wilde je meer traffic? Meer delers? Meer conversie? Als dat gelukt is, dan heb je het uitstekend gedaan. Het is natuurlijk altijd goed om de lat een stukje hoger te leggen en constant te blijven verbeteren. Als je nog niet helemaal tevreden bent, schaaf hier en daar je strategie bij en je zal zien dat het steeds beter gaat.

PauwR & contentmarketing
Sinds 2017 biedt PauwR ook contentmarketing aan, na een overname van een contentmarketingbureau. Hierdoor kan PauwR nog meer impact maken voor haar klanten en partners. Zij kunnen gebruik maken van diensten op het gebied van o.a. conversation design voor chatbots, SEO content en marketing automation.

Dit artikel is gepubliceerd in de eerste editie van het Getting Your Market magazine: het digital marketing magazine van PauwR. Het gehele magazine vind je hier. Lees je liever op papier? Dan sturen wij je graag een exemplaar op. Stuur hiervoor een e-mail met je naam en adres naar silvie@pauwr.nl

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *