mobile proof

Mobiel wordt steeds belangrijker! Is jouw mobiele site al ‘future proof’?

Hoe presteert jouw mobiele website? Heb je daar wel eens specifiek naar gekeken? Het gebruik van mobiele devices neemt ieder jaar toe. Een gemiddelde Nederlander gebruikt zijn telefoon zelfs drie uur (!) per dag. Dat is meer dan het aantal uren dat we gemiddeld voor de televisie doorbrengen. Een geoptimaliseerde mobiele gebruikerservaring is daarom van essentieel belang, weet ook Google. Niet voor niets introduceerde Google enkele maanden geleden ‘mobile first indexing’. Een flinke verandering met mogelijk grote gevolgen voor de ranking van jouw pagina’s! Is jouw website er klaar voor?

Niet de desktop versie, maar mobiele pagina wordt leidend

De ranking van Google wordt momenteel nog grotendeels bepaald op basis van de desktopversie van een pagina. Dat is gek, want de meeste mensen gebruiken Google via hun mobiel. Daarom is Google dit aan het omdraaien: niet de desktopversie wordt leidend voor het bepalen van de ranking, maar juist de mobiele pagina.

Mobile first houdt zoekresultaten relevant

Google wil de zoekresultaten namelijk zo relevant mogelijk houden. Verschilt de inhoud van jouw mobiele website met die van de desktop versie? Dan wordt momenteel de desktopversie gebruikt voor het bepalen van de ranking, terwijl een gebruiker op mobiel de mobiele versie van een pagina te zien krijgt. Met mobile first indexing komt daar verandering in. De inhoud op jouw mobiele site wordt dan gebruikt ten behoeve van de indexering. In 2018 zal mobile first indexing doorgevoerd worden. Je hebt dus nog de tijd om jouw website hierop voor te bereiden.

Wat zijn de consequenties voor jouw ranking?

Werk je met een responsive website? Dan kun je opgelucht ademhalen. De inhoud van de mobiele weergave van jouw website verschilt dan namelijk niet met desktop versie. Heb jij een aparte mobiele website waarbij de inhoud anders is? Dan kan dit consequenties hebben voor de ranking wanneer de mobiele versie van je site leading wordt.

Hoe bereid jij jezelf voor op deze verschuiving naar mobiel?

Hoe bereid jij jezelf voor op de verschuiving van desktop naar mobiel die momenteel in volle gang is? Wij geven je graag een aantal tips:

  • Zorg voor een consistente gebruikerservaring
    Ongeacht met welk device jouw website wordt bezocht. Houd de inhoud van je mobiele website gelijk met die van de desktop versie.
  • Optimaliseer de pagina snelheid van je mobiele website
    Page speed is al langer een belangrijke ranking factor van Google en zeker voor mobiele websites van groot belang.
  • Zorg voor een optimale mobiele gebruikerservaring
    Zijn alle functies van jouw website ook op mobiel goed te gebruiken?

Mobiele sites optimalisatie rapport

Kun je wel wat hulp gebruiken met de optimalisatie van de mobiele ervaring en prestaties van jouw website? Of wil je weten of jouw website future proof is? Dan ondersteunen wij je graag. De professionals van PauwR stellen graag een Mobiele Sites optimalisatie rapport voor je op. In dit rapport analyseren we de huidige situatie van jouw mobiele website op gebieden als page speed, gebruiksvriendelijkheid en conversie optimalisatie. We behandelen concrete verbeterpunten en aanbevelingen waarmee jij direct aan de slag kunt om je site ‘mobile proof’ te maken.

Neem contact op met één van onze mobile sites specialisten

Twee van onze specialisten – Anouk en Sander –  beschikken al over de nieuwe mobile sites certificering van Google! Wil je meer weten of heb je vragen over deze blog? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met ons Optimization Team. Je bereikt onze specialisten via advies@pauwr.nl of 020 262 03 32.

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *