Conversie is energie minus frictie

Conversie = Energie – Frictie

closeDeze post is 3 maanden en 2 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Om een doel te bereiken heb je energie nodig. Om iemand anders een doel te laten bereiken ook. Bijvoorbeeld jouw klanten. Hoeveel energie kun je ze geven om met jou zaken te doen? En hoeveel frictie komen ze tegen onderweg? Er bestaat een simpele formule om te komen tot conversie, wat je daar ook onder verstaat: Conversie = Energie -/- Frictie.

Energie kun je geven door een lage prijs. Maar ook door een goed verhaal. Dat levert uiteindelijk waardevollere klanten op. Daarom loont het de moeite daarin te investeren. Wat ook energie kan geven zijn psychologische ‘trucs’ als het toepassen van urgentie (“nog maar 3 beschikbaar”) of social proof (“anderen kochten ook”). Wie ooit de website van Booking.com heeft bezocht begrijpt wat ik bedoel. Je wordt bijna naar de kassa gezogen!

Frictie is er ook in veel soorten en maten. Van een te hoge prijs tot onduidelijke foto’s, summiere informatie over de levertijden of een te beperkt aanbod. Frictie kan ontstaan doordat je niet met je favoriete betaalmiddel kunt betalen. Denk aan winkels die nog steeds geen pinbetalingen faciliteren of aan webshops die geen iDeal aanbieden.

Zaak is dus om te investeren in zowel de energie van de klant als in het wegnemen van frictie. Waarom moet iemand bij JOU kopen? En waarom NU? Heb je dat verhaal voor jezelf duidelijk? En kun je het vervolgens goed overbrengen naar jouw (potentiële) klanten?

Daarnaast zou je moeten kijken waarom mensen afhaken. Waarom verlaten ze jouw winkel zonder iets te kopen of wat zijn de belangrijkste redenen voor het niet-doorgaan van een offerte? Ligt het echt aan de prijs? Niet altijd wint de laagste prijs, dus blijkbaar spelen er nog andere factoren een rol.

Heb je genoeg energie om hiermee aan de slag te gaan? Of gaat het nu al zo goed dat de urgentie mist? Wat houdt je tegen, waar zit de frictie? Hoe zou je die weg kunnen nemen? Als je hier eerst voor jezelf mee aan de slag gaat, kun je je daarna richten op je klanten. Je gaat er enorm veel energie van krijgen, dus het gaat vast goedkomen!

Pieter Voogt
Managing Partner PauwR Digital Marketing

www.PauwR.nl

Deze column verscheen eerder in HIT MKB Magazine

Rating: 3.3. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *