Position Zero featured snippets Google

Val op met Positie Zero in organische zoekresultaten van Google

Positie 0 (Zero) is een nieuwe term die wordt gebruikt voor ‘featured snippets’. Wat is het en hoe kan het relevant zijn voor jouw organische posities? Lees in dit blog hoe je jouw content hierop aanpast in drie stappen.

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet geeft antwoord op de vraag die een gebruiker stelt in een zoekmachine. Een featured snippet bevat het antwoord op de vraag van de gebruiker, de URL van de desbetreffende pagina en een titel. Deze resultaten worden weergegeven boven de organische zoekresultaten, namelijk op ‘positie nul’. Dit antwoord wordt weergegeven in een kader waardoor het resultaat enorm opvalt. Featured snippets worden niet boven betaalde zoekresultaten vertoond.

Hoe werkt een featured snippet dan eigenlijk? Google gaat op zoek naar de website die het beste antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende factoren. Welke factoren dit zijn wordt bij stap 3 nader toegelicht.

Voorbeelden van featured snippets

Benieuwd naar hoe een featured snippet eruit ziet? Hieronder geven we enkele voorbeelden. De meest voorkomende featured snippet is het ‘alinea type’:

alinea type featured snippet

 

Een andere vorm van een featured snippet is het ‘lijst type’. Deze komt minder vaak voor dan het eerstgenoemde voorbeeld. Bij dit type snippet wordt aan de hand van een reeks stappen een bepaalde taak uitgevoerd. Tevens bevat het een afbeelding over de zoekopdracht van de gebruiker.

lijst type featured snippet

Hoe moet je een featured snippet toepassen?

Nu weet je wat een featured snippet is. Maar hoe ga je dit toepassen? We maken het je in de volgende drie stappen duidelijk zodat ook jij kunt gaan scoren met organische zoekresultaten.

Stap 1: Begrijp de kansen voor jouw website

Featured snippets zijn niet voor alle bedrijven relevant. Wanneer je een lokaal bedrijf hebt dan zijn featured snippets minder relevant en kun je beter focussen op lokale zoekmachine optimalisatie. Wanneer je echter in een markt actief bent waar gebruikers veel vragen hebben over het product, dan is het zeer zinvol. Voorbeelden van deze markten zijn de gezondheids- en financiële markt. Per bedrijf dien je dan ook op zoek te gaan naar die vragen die men over jouw product of dienst zou kunnen stellen. Voordat je begint moet je kijken welke zoekwoorden relevant zijn om te gebruiken. Zoek hierbij naar vraag georiënteerde zoekwoorden. Het is belangrijk dat je constant op zoek gaat naar nieuwe relevante vraag georiënteerde zoekwoorden. Dit kan namelijk elke week weer anders zijn. In stap 2 wordt toegelicht hoe je dit kunt doen

Stap 2: Vind relevante zoekwoorden

Nu je beter inzicht hebt in welk type zoekwoorden je dient te gebruiken, gaan we op zoek naar deze zoekwoorden. Enkele belangrijke woorden die je kunt gebruiken in combinatie met andere zoekwoorden zijn: hoe, wat, waar en waarom. Een voorbeeld hiervan is: hoe moet ik mijn band plakken? Je moet dus rekening houden met de vragen die de gebruiker kan stellen. Je kunt answerthepublic.com gebruiken om een lijst te krijgen van de vragen die over een bepaald onderwerp gesteld worden.

google suggest zoekwoord adverteren

Stap 3: Vergroot de kansen voor potentiële featured snippets

Wanneer je een bestaande pagina of een nieuwe pagina aanpast, houd dan rekening met schone HTML-codes en tagging die Google kan begrijpen. Wat verder nog heel erg belangrijk is, is dat je antwoord geeft op de vraag en een positieve gebruikerservaring op de website creëert. Voorbeelden van KPI’s om de gebruikservaring inzichtelijk te maken zijn de bouncerate en de gemiddelde sessieduur. Dit kun je aan de hand van Conversie Optimalisatie verbeteren.

Het onderstaande model vergroot de kans dat je featured snippet geselecteerd wordt door Google. De ‘Inverted Pyramid Method’ komt oorspronkelijk uit de journalistiek, maar helpt jou zeker op weg om structuur en prioriteiten in je tekst aan te brengen.

inverted pyramid journalism

(Bron: Inverted Pyramid)

Communiceren met Google

Tot slot kun je Google op weg helpen door middels Schema.org markup code extra informatie mee te geven over jouw pagina. Wat kan Google hier vinden? Welk onderwerp betreft het? Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van een uitgebreid antwoord om Positie Zero te behalen waarbij je de markup code voor FAQ toevoegt.

Wil je aan de slag met featured snippets? Neem dan contact op met ons Optimization Team en haal meer uit je organische zoekresultaten. Bereik onze specialisten via advies@pauwr.nl of 020 262 03 32.

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *