Rich Cards

Val met Rich Cards op in de zoekresultaten van Google

closeDeze post is 6 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Maak kennis met de laatste mogelijkheid van Google om zoekresultaten te voorzien van meer en rijkere content; Rich Cards. Sindskort zijn ook Nederlandse websitehouders in staat om extra op te vallen in de zoekresultatenpagina. Maar wat zijn Rich Cards precies? Waarom zijn Rich Cards interessant? En waarvoor worden Rich Cards tot nu toe ingezet?

Rich Cards
Rich Cards t.o.v. eerdere zoekresultaten

Wat zijn Rich Cards?

Rich Cards zijn in feite niks anders dan stukjes codes die aan recepten, evenementen, producten, reviews en cursussen op websites toegevoegd kunnen worden. Deze stukjes code heten markups (zie afbeelding). Naar verwachting zal het aantal markups voor Rich Cards in de toekomst alleen maar verder toenemen. Door de markups aan website-onderdelen toe te voegen krijgt Google extra informatie over bijvoorbeeld een product, waardoor deze als kaart- of carrouselvorm in de zoekresultaten getoond kan worden.


Rich Card Markup product
Rich Cards markup voor een product

Wat zijn de voordelen van Rich Cards?

Rich Cards zijn interessant doordat de relevantie voor mensen die online zoeken vergroot wordt. Rich Cards worden groot en visueel weergegeven waardoor men eerder zal klikken, of informatie direct uit de zoekresultaten kan halen. Dit zorgt ervoor dat iemand die op zoek is direct weet dat het om het juiste product gaat zonder eerst verschillende websites te hoeven bezoeken. Dit sluit dus perfect aan bij de missie van Google om informatie zo snel mogelijk voor iedereen te ontsluiten.

Rich Cards
Rich Cards in de zoekresultaten

De verhoging van relevantie voor Google gebruikers biedt bedrijven vervolgens meerwaarde doordat de doorklikratio met Rich Cards verhoogd wordt. En een hogere doorklikratio zorgt indirect voor hogere posities in organische zoekresultaten. Rich Cards is dus een middel om recepten, evenementen, producten, reviews en cursussen onderscheidend vermogen in de zoekresultaten mee te geven. Rich Cards zijn dan ook must-haves voor bedrijven die de SEO van haar website serieus nemen.

Rich Cards voor restaurants en online cursussen

Het aantrekkelijke ontwerp is een van de redenen dat Google besloten heeft om Rich Cards nu o.a. ook in te zetten voor restaurant- en bar gerelateerde zoekopdrachten. Bij de keuze voor een restaurant is het uiterlijk van zowel de locatie als het geserveerde voedsel voor consumenten vaak een belangrijke overweging. Door hier al in de zoekresultaten visueel een glimp van op te vangen, wordt doorklikken naar de juiste website een stuk aantrekkelijker.

Rich Cards
Rich Cards voor restaurants en bars 

Door toenemende populariteit zijn Rich Cards nu ook beschikbaar voor online opleidingen en cursussen. Het educatieve landschap verandert wereldwijd en steeds meer mensen spijkeren hun kennis bij met online trainingen in plaats van lessen op een fysieke locatie. Vooral in de Verenigde Staten is het aanbod op dit gebied groot, maar ook in Nederland worden de keuzemogelijkheden steeds diverser.

Wie voor zijn website ook Rich Cards wil laten weergeven in de zoekresultaten, moet zich verdiepen in de geheimen van Structured Data Markup. Op zijn website geeft Google meer informatie over Rich Cards voor zowel restaurants als online trainingen.

Rich Cards in combinatie met AMP biedt nog meer voordelen

Google AMP (Accelerated Mobile Pages) zijn bedoeld om gebruikers van mobiele pagina’s een nog betere gebruikerservaring te geven, waarin vooral snelheid belangrijk is. De reden voor de extra snelheid is dat Accelerated Mobile Pages aanzienlijk sneller ingeladen worden dan conventionele webpagina’s. Dit is niet alleen prettig voor gebruikers, maar verzekert webmasters die beter gevonden willen worden ook van een ranking voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Update van Google tools voor gestructureerde gegevens

Rich Cards in Google Search Console
Gestructureerde gegevens in Google Search console

Om het makkelijker te maken om Rich Cards te implementeren, heeft Google daarnaast enkele wijzigingen doorgevoerd in verschillende tools. Zo worden in de Structured Data Testing Tool inmiddels markup fouten en een preview kaart voor restaurant-gerelateerde content weergegeven en bevat Search Console een speciaal Rich Cards rapport (bovenstaande afbeelding) met daarin aanbevelingen om de markup te verbeteren. De AMP Testing Tool is tot slot uitgebreid met een extra markup controle, naast de AMP HTML controle die standaard wordt uitgevoerd.
Bent u ook geïnteresseerd in het benutten van Rich Cards? Neem dan contact op met een van onze specialisten via 020-262 0332 of advies@pauwr.nl.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *