pauwr-voice-search-optimalisatie

Hoe bereid jij jouw website voor op Voice Search? Lees hier de belangrijkste tips!

closeDeze post is 8 maanden en 2 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google Assistant, een app voor voice search, is vanaf nu ook te gebruiken in Nederland. Ook al is de app nu enkel nog Engelstalig en voor Android beschikbaar, we kunnen niet meer om voice search heen. Op dit moment is 6% van de zoekopdrachten in Nederland middels voice search. Ter vergelijking, wereldwijd ligt dit percentage op 20%. Google verwacht dat in 2020 25% van de zoekopdrachten in Nederland voice search opdrachten zijn.  Wil jij weten waar je rekening mee moet houden? Lees in dit blog de belangrijkste tips om jouw website klaar te stomen voor voice search.

Google heeft zich de afgelopen jaren niet voor niets bezig gehouden met Google RankBrain. RankBrain herkent de relatie tussen bepaalde onderwerpen en woorden. Google heeft bekend gemaakt dat hun spraakherkenning zelfs nog maar 8% van de zoekopdrachten niet begrijpt. Door het toenemende gebruik van voice search verandert ons zoekgedrag. Het belang van specifieke zoekwoorden wordt steeds kleiner. Het belang van langere, specifiekere vragen en natuurlijke zinnen wordt namelijk groter.

Wat betekent voice search voor SEO?

Voor een spraakgedreven zoekopdracht gebruiken we volledige zinnen. De robotachtige korte zoekopdrachten zullen dus steeds verder afnemen. De eerste stap die voor voice search optimalisatie gezet dient te worden is het achterhalen van de gebruiksintentie. Hoe zal jouw doelgroep anders zoeken tijdens een spraakgedreven zoekopdracht dan een geschreven zoekopdracht? Hiervoor is het belangrijk te beseffen dat men spraakgedreven zoekopdrachten veelal uitvoert op het moment dat men echt iets nodig heeft, bijvoorbeeld het bellen van een bedrijf.

Gebruiksintentie van voice search

Hoe achterhaal je of de gebruiksintentie anders is door voice search? En hoe verschillen die zoekopdrachten dan? Laat ik je met een voorbeeld op weg helpen.

“Tom zit op de bank TV te kijken. Hij ziet een commercial voorbij komen over tanden bleken. Hij vraagt zich af wat het risico is van tanden bleken. Zou hij dit in een zoekmachine intypen, dan zou zijn zoekopdracht waarschijnlijk zijn ‘risico tanden bleken’. Echter maakt hij nu gebruik van voice search en hij spreekt in ‘wat is het risico van tanden bleken’. Zorg er dus voor dat deze vraag (en het antwoord) letterlijk op jouw website te vinden is.”

Een ander voorbeeld is een zoekopdracht tijdens het koken. Dit voorbeeld geeft goed aan dat de gebruiksintentie kan verschillen. Met het toenemende gebruik van voice search zien we vaak dat spraakgedreven opdrachten veel on-the-spot zijn, bijvoorbeeld tijdens het TV kijken, kletsen met vrienden of tijdens het koken.

“Op het moment dat je staat te koken, en je vraagt je af hoe je weet wanneer je aardappels gaar zijn, dan wil je snel en concreet antwoord. Ah, voice search is hier perfect voor! ‘Google, hoe weet ik wanneer mijn aardappels gaar zijn?’ En je krijgt direct je antwoord, zonder te hoeven zoeken tussen alle zoekresultaten, zodat je jouw aardappels op tijd kunt afgieten, voordat het aardappelpuree is geworden: ‘Aardappels moeten ongeveer 15 minuten gaar koken. Ze zijn gaar als je er in kunt prikken met een vork’. Zo, je kunt weer met een gerust hart verder koken.”

Heb jij achterhaald wat de gebruiksintentie van jouw doelgroep is? En hoe deze zoekopdrachten verschillen van de getypte zoekopdrachten? Met deze kennis kun je de webpagina’s optimaliseren zodat deze zoekwoorden en zoekwoordcombinaties onderdeel uitmaken van jouw content.

Een voorbeeld van optimalisatie van je website voor voice search leg ik uit aan de hand van Zalando. Onderstaand vind je een screenshot van hun FAQ. De eerste cirkel toont een goede, volledige vraag ‘hoe neem ik contact op met Zalando’. Echter, ‘maattabel heren bovenkleding’ is, zoals je misschien al direct opviel, geen vraag. Dit is een mooi voorbeeld van een korte en krachtige zoekterm die wordt ingetypt.

PauwR FAQ Optimalisatie voor Voice Search

Optimaliseer jouw veelgestelde vragen volgens spraakgedreven zoekopdrachten. Google robots zijn slim genoeg om de volledige vragen op jouw website te koppelen aan de getypte zoekopdrachten, andersom is echter lastiger.

Optimalisatie van websites

Hoe ga je nu aan de slag met het optimaliseren van de website voor voice-search? Houd dit simpele stappenplan voor ogen en optimaliseer stapsgewijs jouw website.

1. Gebruik conversatie gerichte longtail zoekwoorden

Voice search zoekopdrachten gaan over hele zinnen. Op deze langere, specifiekere zoekopdrachten moeten jouw longtail zoekwoorden dus gefocust zijn.

2. Formuleer mogelijk veelgestelde vragen

Denk je goed in welke vragen bezoekers mogelijk kunnen stellen. Vraag dit desnoods na via kennissen of klanten. Controleer vervolgens waar zoekvolume op zit middels een zoekwoordenonderzoek. Nu kun jij die longtail zoekwoorden opnemen op je website in bijvoorbeeld de ‘veelgestelde vragen’ of ‘FAQ’ sectie.

3. Raak vertrouwd met schema.org markup codes

Wil je zoekmachines een handje helpen om de content op jouw website te begrijpen? Maak dan gebruik van schema.org markup codes, ook wel ‘rich snippets’ genoemd. Zoekmachines begrijpen deze codetaal, dus kun je hen uitleggen dat een blog een blog is, en dat een product een product is. Dit verhoogt jouw kansen om beter te ranken.

Indien je hulp nodig hebt bij het klaarstomen van jouw website voor de generatie ‘spraakgedreven zoekers’ onder ons, dan staan mijn collega SEO-specialisten en ik altijd voor je klaar!

Rating: 3.0. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *