Weg met unisex advertenties!

closeDeze post is 10 maanden en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Stel, je komt een kledingwinkel binnen en je zoekt naar de heren- of damesafdeling. Die blijkt er echter niet te zijn. Dan ga je maar in een rek snuffelen en kom je er tot je grote verbazing achter dat alle shirts dezelfde maat hebben. En de pasvorm is ook niet helemaal dat je zegt ‘slim fit’. Klinkt dat vreemd? Toch is dit de manier waarop veel bedrijven nog hun advertising organiseren. ONE SIZE FITS ALL. Nou, ‘not at all’ dus.

Nu moet ik toegeven, tot een paar jaar geleden waren de mogelijkheden om je advertenties te personaliseren nou niet om over naar huis te schrijven. Over schrijven gesproken, DM kwam nog het dichtst in de buurt, als je je adressenbestand tenminste op orde had. En daar zit hem meteen de crux: Weet je wel wat je aan je verschillende doelgroepen te melden hebt?

Waarom is jouw kledinglijn zo geschikt voor watersporters? Welke voordelen zien vrouwen in jouw product? En mannen dan? 10 tegen 1 dat dat andere voordelen zijn! Een neurowetenschappelijk onderlegde reclamemaker legde het me ooit als volgt uit: “Een keuken verkoop je aan vrouwen door erin te koken en een sfeer neer te zetten. Voor mannen hoef je alleen maar de knopjes en displays eruit te lichten.”

OK, als je weet wat je wilt communiceren, is het daarna een kwestie van je doelgroepen bereiken én beraken met die verschillende boodschappen. We hebben de ‘story’, nu nog de ‘telling’. Voorheen richtte je je daarbij bijvoorbeeld op de bladen. Maar dat was ook niet persé gemakkelijk. Wist je bijvoorbeeld dat ‘de LINDA’ na Voetbal International het grootste ‘mannenblad’ van Nederland is? Al die meelezende mannen, hoe ga je daar als adverteerder mee om?

Gelukkig hebben we tegenwoordig betere tools in onze gereedschapskoffer zitten om de juiste doelgroep met de juiste boodschap te bereiken. Digitaal kunnen we relatief gemakkelijk aparte advertenties maken voor vrouwen en mannen. Daarnaast kunnen we ook nog eens hun interesses in beeld brengen. En dus kunnen we skiënde dames naar de afdeling ‘Dames wintersport’ leiden en de hardlopende mannen naar de sportafdeling voor heren. Want van unisex kleding zijn we allang afgestapt, nu moeten we nog zo snel mogelijk af van de unisex advertenties.

Pieter Voogt
Managing Partner
PauwR Digital Marketing

Deze column is eerder ook verschenen in HIT MKB Magazine

Rating: 3.7. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *