Mag ik 4 minuten van je tijd voor permission based marketing?

closeDeze post is 10 maanden en geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Reclame is overal. In onze samenleving ziet een individu dagelijks honderden advertenties die dringen om aandacht. Als marketeer is het goed om daar bij stil te staan. Door deze stortvloed aan commerciële boodschappen wordt het succes van een advertentie veelal bepaalt door de relevantie. Om een relevante boodschap te kunnen aanbieden moet je weten waar jouw klant naar op zoek is. Decennialang was dit onmogelijk. De komst van online zoekmachines veranderde dit, met inmiddels Google als grote marktleider. Google verwerkt maandelijks zo’n 100 miljard zoekopdrachten. Daarnaast leert het steeds van ons gedrag online. Dit helpt Google én ons als marketeers om klantbehoefte en aanbod dichter bij elkaar te brengen en dus relevanter te adverteren.

Een slimme marketeer schreeuwt dus niet meer om aandacht maar gaat een dialoog aan met de doelgroep. Hierbij past een genuanceerde marketingstrategie. Het See-Think-Do-Care model gaat uit van een boodschap op basis van (online) gedrag en stelt dat de doelgroep zich in verschillende fases begeeft en steeds een andere boodschap behoeft. Zoals in dit voorbeeld van Peter, die graag voetbalt;

permission_2

 

Met deze strategie krijgt Peter in elke fase van zijn behoefte een andere boodschap te zien, waarmee de relevantie hoog is.

De praktijk werkt vaak anders. Na wat oriënteren (Think) koopt Peter online een paar voetbalschoenen (Do), vervolgens ziet hij deze schoenen nog wekenlang terug via advertentiebanners. Of wanneer hij toe is aan vakantie en een reis boekt naar Thailand, waarna hij nog regelmatig aanbiedingen ontvangt voor reizen naar.. Thailand. Het herbenaderen van je doelgroep kan afbreuk doen aan je merkwaarde wanneer de boodschap niet past!

Permission based marketing

Wat zou het gaaf zijn wanneer jouw doelgroep zelf de keuze kan maken of het wil luisteren naar jouw boodschap. Geen schreeuw om aandacht dus, maar een dialoog. Dat kan. Laat je inspireren door deze advertentie van ABN AMRO;

Wow, wat een toffe advertentie, met een aantal voordelen:

  • No cure no pay (Betaal alleen voor uitingen binnen de doelgroep).
  • Potentiële klanten in de ‘Ja-modus’. (Steeds relevantere boodschap).
  • Geen irritatie (belangrijkste reden voor installeren van AdBlockers)

Door deze video kreeg ABN AMRO het voor elkaar een selecte groep van geïnteresseerden aan zich te binden. De dialoog kan hierna worden voortgezet. Via YouTube (Google AdWords) en Facebook is het mogelijk de mensen die deze video hebben afgekeken te verzamelen in een remarketingdoelgroep. Deze groep kan vervolgens opnieuw worden benaderd. Denk hierbij aan het promoten van een blogpost (op Facebook) of een banner (vanuit AdWords) waarmee zij een nieuwe boodschap onder ogen krijgen. De dialoog wordt dus voortgezet, waarin jouw merk en een potentiële klant elkaar steeds beter begrijpen. 

dialoog_doelgroep

 

Door het optimale uit de huidige interactieve marketingkanalen te halen kun je als marketeer de dialoog aangaan met je doelgroep. Hiermee wordt je merk en boodschap relevanter en je marketing-euro effectiever ingezet!

> Lees hoe PauwR deze strategie succesvol inzette voor Melitta

Wil je graag eens sparren over het relevanter maken van jouw marketingboodschap via de huidige digitale marketingkanalen zoals YouTube, Display, Facebook, Instagram en Google AdWords? Neem dan contact met ons op via 020-262 0332 of advies@pauwr.nl.

 

Rating: 4.0. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *