AI in advertising

PauwR in de media over mobiel, mediabureaus en AI

closeDeze post is 10 maanden en 25 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Is ‘het jaar van mobiel’ nu al geweest? Wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven? En hoeveel creatie kunnen mediabureaus naar zich toetrekken? Wat wordt HOT in 2017? Een aantal media en brancheorganisaties heeft ons benaderd om onze visie op deze zaken te delen en dat doen we natuurlijk graag.

Jaar van mobiel?

Vakblad Emerce schreef een artikel over de mobiele zoekindex van Google. In het artikel wordt Managing Partner Pieter Voogt gevraagd naar de impact van deze recente wijziging door Google.

In een mailing aan klanten schreef PauwR afgelopen week: “Als je een aparte mobiele website hebt, zoals m.domeinnaam.nl, met minder content dan de desktop variant, kan dit zorgen voor een terugval in organische posities. De content die je op desktop site had staan wordt nu niet meer gebruikt in de ‘mobile first index’. Je hoorde jaarlijks dat dít het jaar van mobiel zou worden. Die tijd is nu voorbij. Mobiel is er definitief.”

De kennisupdate met betrekking tot de Google Mobile First Index hebben onze partners eerder al ontvangen. Ook publiceerden we een blog over de 5 stappen naar een mobielvriendelijk design.

Toekomst van mediabureaus

Het gezaghebbende blog Nederlands Medianieuws bevraagt regelmatig invloedrijke personen uit de media naar verschillende relevante onderwerpen. Deze maand was er een forum over de hoeveelheid creatie die een mediabureau naar zich toe kan trekken. De input van Pieter Voogt namens PauwR met betrekking tot dit onderwerp:

“Veel. Maar of ze dat ook moeten willen is een tweede. Dat hangt sowieso af van de grootte natuurlijk. Je moet alleen dingen doen waarin je echt kunt outperformen. Als je niet de beste bent of kunt zijn in creatie, dan moet je het dus niet doen. Je kunt dan veel beter intensief samenwerken met reclamebureaus, bannerbouwers, videospecialisten en andere verhalenmakers. Schoenmaker blijf bij je leest. Zij – van creatie – doen de story, wij – van de media – doen de telling. Waarbij het nadrukkelijk een samenwerking betreft en je elkaar over en weer informeert en inspireert.”

Het meest recente forum handelt over de vraag wat mediabureaus moeten doen om relevant te blijven. Pieter Voogt deelt de visie van PauwR over de toekomst van mediabureaus:

“Ik heb laatst een digital planner van een mediabureau moeten uitleggen wat CTR is (click-through ratio, doorklikratio). En sommige briefings die wij van collega mediabureaus krijgen zijn om te janken, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Om relevant te blijven lijkt me bijblijven bij de ontwikkelingen op digitaal gebied dus wel het minste om te doen.

Maar ook wij, digital marketeers en mediaplanners, gaan straks de taxichauffeurs achterna. Want ook wij worden overbodig gemaakt door de Überisering van ons werk. Doel en budget invullen en de hele campagne wordt automatisch aangemaakt en uitgerold, inclusief creatie! Dus zal onze rol steeds meer verschuiven van uitvoerend naar adviserend. Yep, we worden consultants en zullen ons dus gewoon per uur moeten laten betalen. Gelukkig doen wij dat als digital media agency al heel lang maar voor de traditionele bureaus betekent dit nog wel even een omschakelingetje.”

Wat wordt HOT in 2017? AI én IA!

Dan de altijd terugkerende vraag aan het begin van een nieuw jaar: Wat wordt HOT in 2017? Dutch Digital Agencies (DDA), waar PauwR deel van uitmaakt, vroeg het haar leden en deelde deze bijdragen in een serie op Adformatie. Wat wordt volgens PauwR HOT volgend jaar?

Wat HOT wordt in 2017 is AI, Artificial Intelligence. Siri, Messenger, Google Assistant en Alexa worden onze favoriete gesprekspartners. Ze weten wat we willen, soms zelfs voordat we het zelf weten. Natuurlijk gaan deze ‘assistenten’ die informatie ook met adverteerders delen. Ze zijn namelijk min of meer ‘in loondienst’. Adverteerders betalen Google en Facebook en die betalen onze slimme assistenten. En wij betalen hen dus indirect met het ‘consumeren’ van uiteraard zeer relevante ‘reclame’. Die eigenlijk geen reclame meer mag heten. Eerder ‘Intelligente Aanbiedingen’. IA dus. HOT in 2017: AI én IA!

 

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *