Mobiele Website Optimalisatie - Techniek Design en Usability

In 5 stappen naar een mobielvriendelijk website design

closeDeze post is 11 maanden en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

In de trein check ik Facebook, Instagram en mijn e-mail. Dan schiet mij te binnen dat ik eigenlijk nog een nieuwe sportbroek moet bestellen. Ik begin in mijn browser te Googlen en bekijk de organische en Shopping resultaten. Ik zie een mooie broek en kom op een website terecht waar het lettertype erg klein is. Uhm oké, hier heb ik geen zin in. Ik ga direct terug naar de zoekresultaten en bekijk een andere website.

Zo gemakkelijk is het om online een potentiële klant te verliezen. Het belang van gebruiksvriendelijke mobiele websites is al vaak aangehaald. Maar hoe krijg je nou echt een mobielvriendelijk websitedesign? Hoe zorg je ervoor dat gebruikers niet ‘bouncen’ maar ‘engagen?’ Dit licht ik graag toe aan de hand van 5 Mobiele Website aspecten om je mobiele website te optimaliseren.  

NOMOPHOBIA (noun)

“a fear of being without mobile device, power source, or service area”

Google heeft onlangs ‘Mobile First Indexing’ aangekondigd. Dit houdt in dat binnenkort niet langer de desktopwebsite, maar de mobiele website het zwaarste weegt in de ranking van jouw website, omdat juist die content die op je mobiele website mobiel staat wordt gebruikt. Wist je dat 66% van de Engelse populatie lijdt aan Nomophobia?

Mobiele Homepage & Site Navigatie

Kunnen bezoekers gemakkelijk door de mobiele website navigeren?

Een goede homepage en navigatie door de website heen is voor een mobiele site van groot belang. Een aantal aspecten staan hier centraal. Het is bijvoorbeeld van belang dat een call-to-action opvalt en daarmee direct aandacht trekt. Maar bezoekers moeten daarnaast in een menu snel kunnen vinden wat ze zoeken. Menu’s dienen daarom altijd kort en krachtig te zijn, met een aantrekkelijke overzichtelijke vormgeving

Site Search

Kunnen bezoekers vinden wat zij zoeken?

Een zoekfunctie op de website verhoogt de gebruiksvriendelijkheid, omdat bezoekers altijd direct zoektermen kunnen invoeren en zo sneller navigeren naar de juiste pagina. Het is allereerst van belang dat men niet hoeft te zoeken naar deze functie. Zorg dat de zoekfunctie goed zichtbaar is op elke pagina. Zoekresultaten dienen dan natuurlijk ook relevant te zijn en helpen de bezoeker de juiste pagina te vinden. De toevoeging van zoekfilters helpt gebruikers om de juiste resultaten sneller te vinden.

Commercie & Conversie

Kunnen bezoekers krijgen wat zij willen?

Het is van belang dat gebruikers op de website kunnen ontvangen waar zij naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld een informatie aanvraag of een aankoop. Hier zijn wederom diverse aspecten van invloed. Ik benoem er een paar. Allereerst is het belangrijk om de gebruiker de website eerst te laten verkennen alvorens persoonlijke gegevens te vragen. Doe dit dus pas dieper in de website. Maak het tot slot gemakkelijk voor een bezoeker op bijvoorbeeld op basis van IP-adres een conversie af te ronden op een ander apparaat. Bezoekers zijn tegenwoordig altijd multi-screen actief en switchen voortdurend tussen bijvoorbeeld smartphone en laptop.

Formulier invoer

Kunnen bezoekers hun gegevens gemakkelijk achter laten?

Het doel van elke website is op een of andere manier een conversie realiseren. Voor sommige websites houdt dit een aankoop in (e-commerce websites) en voor andere websites gaat dit om een contactformulier invullen. Om welke soort conversie het ook gaat, het is van groot belang dat de invoer van formulieren en daarmee het achterlaten van gegevens zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Denk hierbij aan:

  • een automatisch cijfertoetsenbord waar men getallen moet achterlaten
  • dropdown-menu’s
  • selectievakjes
  • en een visuele kalender bij een datum invoer.

Overall moeten formulieren altijd kort en eenvoudig te lezen zijn.

Gebruiksvriendelijkheid & Formulier factoren

Kunnen bezoekers de mobiele website gebruiken met minimale frustratie?

De gebruiksvriendelijkheid van websites en formulieren op een mobiel apparaat is nog belangrijker dan op een desktop. Zorg er dan ook altijd voor dat alle webpagina’s van je website mobiel geoptimaliseerd zijn. Dit houdt in dat pagina’s zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte, teksten altijd goed leesbaar zijn (zonder te zoomen of klikken) en afbeeldingen en de lay-out duidelijk zijn. Heb je een webshop? Zorg dat van productfoto’s hoogwaardige close-ups toegevoegd worden. Tot slot is het mobiel belangrijk om gebruikers de mogelijkheid te geven om producten of diensten in de buurt te zoeken. Claim hiervoor allereerst jouw bedrijfslocatie via Google My Business en Bing Places. Vermeld natuurlijk ook altijd je locatie op je mobiele website zodat men hier direct op kan klikken en naar jouw bedrijf kan navigeren.

Meer weten over het ontwerp en de techniek van mobiele websites? Of wil je advies over de overgang van jouw desktopwebsite naar een mobielvriendelijke website? Neem contact op over onze Mobile Sites Optimalisatie rapport voor het design, de gebruiksvriendelijkheid en techniek van mobiele sites of SEO Website Migratie ondersteuning.

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *