Google Tag Manager - 9 redenen om vandaag te starten

9 redenen om vandaag nog te starten met Google Tag Manager!

closeDeze post is 1 jaar, 2 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

“Hi Frank (developer), kan jij zo voor ons even een Facebook-pixel plaatsen? We willen vanmiddag een nieuwe campagne starten”. Waarschijnlijk krijg je een reactie als: “te druk momenteel, onze developer is net op vakantie, over 2 weken kunnen we het inplannen”. Met als gevolg dat je misschien je campagne dient uit te stellen. Je wilt snel kunnen schakelen en niet afhankelijk zijn van complexe processen. Google Tag Manager helpt je hierbij. Lees onze 9 tips waarom je vandaag nog moet starten met de implementatie van Google Tag Manager.

#1 – Bespaar tijd en geld met het gebruik van standaard tags

Het basisprincipe is simpel, de webbouwer implementeert eenmalig een stukje code in de website. Dit stukje code is al voor je gemaakt, dit dient dus alleen geplaatst te worden. De webbouwer kan tegelijk de bestaande externe pixels verwijderen, zoals: retargeting-pixel, Facebook, event-tracking, Hotjar. Met die ene code creëer je een container binnen jouw website die je extern kan beheren: via Google Tag Manager (GTM). Een voorbeeld: Je kan 1000 TV’s verschepen in één vrachtschip (GTM), of 100 TV’s in losse dozen in 10 verschillende vrachtschepen verschepen (losse codes in de site). Dit is veel minder efficiënt dan 1 vrachtschip!

De hierboven genoemde ‘tags’ kan je zelf aanmaken en publiceren wanneer jij wilt. Dit is slechts enkele minuten werk. Daarbij zijn er ook diverse vooringestelde tags voor je aangemaakt, zoals Google Analytics, Criteo, DoubleClick, LinkedIn en Optimize360. Alle overige tags kan je invoeren met een broncode, zoals de pixels van Facebook of Twitter.

Standaard tags GTM

#2 – Georganiseerd alle pixels en metingen vanuit één locatie instellen

Naast het plaatsen van diverse standaard pixels kan je ook handmatige metingen uitvoeren door middel van bijvoorbeeld event-tracking gebeurtenissen of enhanced e-commerce. Door de standaardinstellingen van Google Analytics in GTM is er veel mogelijk. Meet bijvoorbeeld klikken op buttons, ingevulde formulieren of het gebruik van een zoekfunctie. De data die je meestuurt naar Google Analytics kan je zelf bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de data-layer. Hier komen we later op terug.

Je beheert alle ‘tags’ in een duidelijk overzicht. Een tag bestaat uit een type tag en een trigger. Dit laatste houdt in ‘wanneer moet de tag afgevuurd worden’, bijvoorbeeld bij een klik op een button.

#3 – Snellere website door slechts één code

Snelle websites worden steeds belangrijker geacht volgens het algoritme van Google om organisch hoog te scoren. De veel voorkomende oorzaak van een tragere websites is het extern laden van bestanden/codes. Dit zijn verzoeken naar een andere locatie. GTM versnelt je site omdat er minder JavaScript gebruikt hoeft te worden voor tagging. Ook doordat er efficiënter tags geplaatst kunnen worden op de pagina waar de meting gemeten dient te worden.

#4 – Automatisch de nieuwste updates van standaard tags

Door de vooraf ingestelde tags zoals Google Analytics hoef je je geen zorgen te maken om updates rondom de codes. Deze worden automatisch doorgevoerd. Hierdoor ben je altijd up to date en kunnen en geen fouten ontstaan door oude codes.

#5 – Gemeenschappelijk beheer

Net zoals in de andere diensten van Google heeft GTM een goed gebruikersbeheer. Je kan personen met diverse rechten toevoegen, zodat ze de tags kunnen inzien, kunnen aanmaken/aanpassen en publiceren. Dit is vooral gemakkelijk om er met meerdere partijen in te werken, denk hierbij bijvoorbeeld aan: De klant, de webdeveloper en digital marketing agency. Per rol kan er worden ingesteld wie wijzigingen mag aanbrengen mag publiceren.

GTM - Gebruikers beheren

#6 – Foutenvrije code implementatie met de automatische foutopsporingsmodus.

Voordat je de tags live zet adviseren we altijd gebruik te maken van de foutopsporingsmodus en de voorbeeldfunctie. Hiermee kan je gemakkelijk zien of tags correct werken voordat je ze live zet.

GTM Foutencontrole

#7 – Bepaal zelf wat je meet: klikken, formulieren, e-commerce, etc.

Naast de standaard kan je zelf ook allerlei metingen instellen. Dit kan bijvoorbeeld met ‘events’ (gebeurtenissen). Meet klikken op buttons, links, stappenproces, ingevulde formulieren, het afspelen van video’s etc. Om dit in te kunnen stellen is wel enige handigheid met HTML/CSS vereist.

Een stap verder is het gebruik maken van dynamische waardes uit de website. Dit wordt de data-layer genoemd. Een voorbeeld hiervan is het instellen van enhanced e-commerce voor Google Analytics, of simpelweg het wegschrijven van grote hoeveelheden data met een tag.

GTM - Meet wat je wilt meten

#8 – Breng makkelijk wijzigingen aan in de tags

Het beheer van de tags is gemakkelijk, je beheert ze namelijk zelf. Hiervoor hoef je enkel in te loggen in Google Tag Manager en de gewenste aanpassing door te voeren, te testen en live te zetten.

GTM - Publiceren

#9 – Een overzichtelijk beheer van je versies

Om het overzicht te bewaren heeft GTM een versiebeheer. Zo deploy je updates per versie. Hiermee kan je tientallen wijzigingen met 1 klik live zetten. Is er toch iets fout gegaan? Dan kan je gemakkelijk een versie weer terugzetten.

Start vandaag nog met Google Tag Manager!

Overtuigd dat je vandaag nog over moet stappen op Google Tag Manager? Wij helpen je graag bij de implementatie en het geven van kennissessies/workshops. Neem contact op met onze GTM-specialisten Oscar van Heeswijk of Sander van Vossen.

Google Tag Manager

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *