Is jouw merk op de juiste momenten in beeld?

closeDeze post is 1 jaar, 3 maanden en 14 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Sinds jaar en dag maken marketeers gebruik van doelgroepomschrijvingen om te bepalen wie hun potentiële klanten zijn. Vaak zijn deze omschrijvingen vereenvoudigde weergaven van de werkelijkheid, gebaseerd op aannames. De marketeer die volledig leunt op een doelgroepomschrijving dreigt een groot deel van zijn doelgroep te missen.

Slechts 31% van de mensen die zoekt op computerspellen zijn mannen tussen de 18 en 34 jaar. Een verkoper van videogames die aanneemt dat enkel jongeren zijn spellen kopen, vergeet dus 69% van zijn doelgroep. Vaak worden op een doelgroepomschrijving onterecht stereotyperingen toegepast. Zo is 45% van de mensen die online zoekt op doe-het-zelf onderwerpen, vrouw. Waarom zou je als verkoper van voetbalshirts aannemen dat alleen mannen interesse hebben in je product? Zou je een moeder die een shirt zoekt voor haar zoontje, niet als klant willen?

Waar de doelgroepomschrijving stopt, biedt online de mogelijkheid te adverteren op gedrag in plaats van identiteit. Het belangrijkste middel naar adverteren op gedrag zit in je zak of handtas; de smartphone.

87% van de smartphonegebruikers heeft het apparaat dag en nacht bij zich. Wanneer een directe behoefte ontstaat pakken we onze smartphone op zoek naar bruikbare informatie. Ga maar na;

“Waar zit hier een pizzeria in de buurt?”

“Bij welke winkels verkopen ze die schoenen?”

“Tot hoe laat zou de bouwmarkt open zijn?”

 

Behoeftes ontstaan op de meest uiteenlopende momenten. Drie redenen waarom deze ‘micro-moments’ voor jouw merk een uitgelezen kans zijn om nieuwe klanten te winnen:

  1. Gebruikers staan open in merkkeuze
    90% van de smartphonegebruikers die online zoekt naar een dienst of product heeft nog geen merkkeuze gemaakt.
  2. Bereik klanten van concurrenten.
    1 op de 3 smartphonegebruikers kiest uiteindelijk voor een ander merk dan zij in eerste instantie voor ogen had.
  3. Kom in beeld bij een nieuw publiek
    51% van de smartphonegebruikers ontdekte een nieuw product of nieuwe dienst na een online zoekopdracht. Alleen al door zichtbaarheid in mobiele zoekresultaten leren gebruikers je merknaam kennen en word je dus meegenomen in het beslissingsproces.

Overtuigd dat jouw merk aanwezig moet zijn tijdens micro-moments? Dan is het zaak je online strategie hierop aan te passen. Ga dus na of jouw merk zichtbaar is voor smartphonegebruikers op deze sleutelmomenten:

    • I-want-to-know moments
      Gebruikers die online zoeken naar bruikbare informatie en inspiratie maar nog geen aankoop overwegen. 66% van de smartphonegebruikers zoekt naar producten na het zien van een TV reclame.
    • I-want-to-go moments
      Gebruikers die online zoeken naar informatie over een lokale vestigingen. Denk hierbij aan openingstijden of adresgegevens. 82% van de smartphone gebruikers zoekt op deze informatie.
    • I-want-to-buy moments
      Gebruikers die klaar zijn om een aankoop te doen en op zoek zijn naar concrete informatie rondom aankoop. Denk hierbij aan specifieke product- en prijsinformatie, levertijden of kortingsacties.
    • I-want-to-do moments
      Gebruikers op zoek naar ‘how to’ informatie wanneer zij iets willen leren. Denk hierbij aan het vervangen van een fietsband of het bakken van een taart.

Heb jij op dit moment behoefte om meer te halen uit jouw marketingstrategie? Download dan nu onze gratis whitepaper en breng structuur aan in je marketingstrategie. Voor professioneel advies zijn wij bereikbaar via 020 – 262 0332 of vul ons contactformulier in. This is the moment!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *