SEO migratie

Website verhuizen? Voorkom een verlies in bezoekers en omzet!

closeDeze post is 1 jaar, 4 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Zo een grafiek zie je liever niet. Echter kan dit wel gebeuren wanneer je een nieuwe website zonder goed migratieplan live zet.

Het komt regelmatig voor dat je een website of shop verhuist naar een nieuw domein. Of dat de URL structuur wijzigt omdat je gaat overstappen op een nieuw CMS. Zonder goed migratie proces heb je grote kans op een flinke daling in organisch zoekverkeer. Je nieuwe domein of URL’s beginnen namelijk helemaal opnieuw wanneer je de zoekmachines niet aangeeft dat je bent verhuisd. Jammer van al je zoekmachine optimalisatie inspanningen!

Niet alleen organisch zoekverkeer kan er flink onder lijden. Als je gaat werken met nieuwe webanalytics tools of deze niet goed migreert dan ontstaan er flinke discrepanties (lees: gaten) in je data. Genoeg reden om een migratie goed te doen of goed uit te laten voeren.

 Stap 1: Maak een SEO migratie plan

Het doel van de SEO migratie komt vaak neer op de volgende doelstellingen:

  • Minimaliseren verlies of verbeteren traffic / (website)verkeer
  • Minimaliseren verlies of verbeteren van rankings / positie in zoekmachines / SERP’s
  • Minimaliseren verlies of verbeteren van conversies / omzet
  • Naadloze overgang van webanalytics data

Voordat je begint is een uitgewerkte planning cruciaal voor een goede uitvoering.

Wie zijn er allemaal betrokken bij site migratie?

Bij een migratie of redesign zijn vrijwel altijd meerdere partijen betrokken: De websitebouwers / -developers, designers, de marketingafdeling van de eigen organisatie, Digital Marketing Agency en soms ook nog copywiters of beheerders van de website. Iedereen die hierbij betrokken is dient op de hoogte gesteld te worden van wat er gaat gebeuren en dient ten minste een planning / plan te ontvangen. In veel gevallen de taak van degene die de migratie gaat leiden.

Het plan bevat ook een tijdsplanning van de werkzaamheden. Essentieel is om ruimte in te bouwen voor een pre-livegang testfase (Stap 5) zodat er zo min mogelijk fouten worden gemaakt.

Inventariseer technische beperkingen

Denk vooruit en maak inzichtelijk met welke technische beperkingen je te maken hebt. Dit voor beide platformen (oude en nieuwe). Is een testomgeving van de nieuwe site niet mogelijk? Kan er geen XML sitemap worden gemaakt in de nieuwe omgeving? Is er een server blokkade ingesteld voor bots? Maak dit inzichtelijk door nu al een oplossing te bedenken en je planning hier op aan te passen.

Bepaal wanneer de migratie gaat plaatsvinden

Bij voorkeur plan je de migratie op een moment dat eventuele ‘foutenscenario’s’ het minste impact hebben (bijvoorbeeld in het weekend).

0-meting op SEO KPI’s

Doe een 0-meting op je huidige SEO KPI’s zoals organic sessies, sessieduur, transacties, aantal geïndexeerde pagina’s, Domain Authority (bron: Moz, het aantal organic vertoningen (bron: Google Search Console) zodat je deze later kunt benchmarken t.o.v. de nieuwe website.

Stap 2: Inventariseer je huidige webanalytics inrichting

In je huidige website heb je nu misschien nog de klassieke versie van Google Analytics draaien waaraan allerlei metingen voor klikken op knoppen zijn gekoppeld. Of misschien heb je aangepaste tags voor A/B-testing software. Wanneer je niet wilt dat al je metingen stoppen in de nieuwe site, omdat je bijvoorbeeld Universal Analytics gaat gebruiken, dan dien je deze in kaart te brengen. Gebruik bijvoorbeeld hulpmiddelen als de Chrome extensie ‘Tag Explorer’ of de Google Tag Assistant om je tags te identificeren. Kijk in het ‘Gedrag > Gebeurtenissen’ rapport van Analytics om te zien welke event metingen er nu zijn ingesteld.

Tip: Als je de mogelijkheid hebt om de overstap te maken naar Google Tag Manager dan is dit sterk aanbevolen.

Analytics SEO Migratie

Stap 3: Crawl de ‘oude’ site

Dit is een van de belangrijkste onderdelen van de migratie. Je gaat alle URL’s die gemigreerd dienen te worden in een lijst plaatsen om deze vervolgens te koppelen aan de URL’s van de nieuwe site. Het beste is om hier verschillende tools voor te gebruiken zodat je alle belangrijke URL’s ophaalt.

Site crawler

Haal de URL’s op van je huidige site met Screaming Frog, Xenu Linksleuth of Botify en exporteer deze in een spreadsheet.

Site Crawlers

Webanalytics code migreren naar nieuwe site

Haal alle pagina’s op (Gedrag > Site inhoud > Alle pagina’s) en exporteer deze naar een spreadsheet. Pak hiervoor de afgelopen 12 maanden en filter de pagina’s die ten minste 1 sessie genereerden.

Identificeer bestaande 404 errors

Een migratie biedt ook kans om fouten te herstellen. Exporteer 404 foutpagina’s vanuit Google Search Console en analyseer met tools als Moz of Majestic of deze URL’s waardvol zijn om te redirecten. Bij een hoge page authority zal je deze links zeker willen redirecten.

Stap 4: 301 redirect mapping

Wanneer je alle URL’s van de huidige site hebt geregistreerd via de verschillende tools dienen deze gekoppeld te worden aan de nieuwe URL’s. Bij voorkeur doe je dit altijd op paginaniveau, omdat je zo de meeste relevantie tussen de pagina’s behoudt. Wanneer je een productpagina doorverwijst naar een homepage dan zullen zoekmachines de relevantie hiertussen niet herkennen en zal de nieuwe pagina minder autoriteit ontvangen. Een aantal stappen die je kunt volgen bij de mapping zijn:

  • Plak alle URL’s van de crawl en analytics bij elkaar in een spreadsheet (spreadsheet 1).
  • Ontdubbel de URL’s
  • Maak een nieuwe spreadsheet met de URL’s van de nieuwe website (spreadsheet 2).
  • Gebruik de VLOOKUP functie van Excel om te zien of URL’s uit spreadsheet 1 matchen met die uit spreadsheet 2. Verwijder de URL’s die matchen omdat die niet geredirect hoeven te worden.
  • Maak een nieuwe kolom aan en map de nieuwe URL’s aan de oude op basis van relevantie. Dit kan zowel handmatig als automatisch. Wanneer het mogelijk is om op basis van patronen redirects in te stellen (bijvoorbeeld artikel id’s) dan wordt dit bij voorkeur gedaan om server load te beperken.

De 301-redirect mapping is een arbeidsintensieve klus maar zeer belangrijk!

Stap 5: Voorbereiding van de livegang van de nieuwe site

Wanneer je mapping gereed is lever je deze aan bij degene die hem door gaat voeren. Dit is vaak de webbouwer / webdeveloper. Vervolgens doorloop je samen met de developer nog de volgende stappen:

Robotstxt geblokkeerd

  • Bereid een nieuw robots.txt bestand voor waarin je de locatie van de nieuwe XML sitemap aanduidt. Het is goed om een admin omgeving te blokkeren, maar blokkeer geen indexatie van JS en CSS bestanden. Let er ook op dat je blokkades van je testomgeving niet meer in het robotst.txt bestand staan.
  • Bereid de XML sitemaps voor. Bij voorkeur dynamisch vanuit je CMS.
  • Controleer nog één keer al je URL’s op 404 errors.
  • Controleer of er geen duplicate content problemen bestaan in de nieuwe omgeving. Bijvoorbeeld door beschikbaarheid van URL’s op http:// en https://, upper- en lower case URL’s, trailing slashes, pagination of multi-categorie producten.
  • Stel een service in zoals Uptime robot om de site continu te monitoren. Je krijg een melding wanneer de website down is.
  • Voer nog een laatste check uit op de instellingen van je Webanalytics programma.

Stap 6: Livegang nieuwe website!

De site gaat live. Het is belangrijk om alle redirects op een goede werking te controleren en te zorgen dat de zoekmachines je nieuwe pagina’s z.s.m. indexeren.

  • Check een goede werking van de 301 redirects met de ‘List mode’ van Screaming Frog of de SEO tools voor Excel.
  • Meld de XML sitemap aan via Google Search Console.
  • Check of je Web Analytics trackers op elke pagina van je website staan en goed fungeert. Dit kan ook met Screaming Frog.
  • Voer opnieuw een crawl uit op de nieuwe site en controleer de site op gebroken links, foutieve noindex tags, foutieve canonical tags, duplicaten content, server errors, missende pagina titels of descriptions.
  • Schrijf webmasters aan van sites met veel authoriteit en vraag ze de links naar je oude site aan te passen naar je nieuwe site.
  • Houd Google Search Console goed in de gaten om eventuele fouten te ontdekken.
  • Stel in Google Analytics meldingen in die je rapporteren wanneer er bezoeken op 404 pagina’s worden gemeten. Dit kunnen URL’s van de oude website zijn die nog niet zijn geredirect maar wel zijn geïndexeerd door Google. Redirect deze alsnog.

Stap 7: Benchmark en monitor je SEO KPI’s

Na al het harde werk ga je benchmarken hoe je nieuwe website presteert t.o.v. de vorige versie. Je had in Stap 1 namelijk een 0-meting gedaan. Bekijk je KPI’s dagelijks om direct in te kunnen spelen op fouten.

Ga je binnenkort ook je site of shop verhuizen? En wil je deze gevoelige taak liever niet zelf oppakken maar uit laten voeren door een SEO specialist? Neem dan contact op met ons op! Dit kan ook telefonisch via 020 262 0332. We nemen het graag voor je uit handen, zoals we dat eerder succesvol deden voor klanten als Intertoys.

Bekijk onze pagina: Website SEO Migratie voor een soepele overgang naar een nieuwe website

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *