Instagram vs Facebook

Waarschuwing: gebruik niet dezelfde strategie op Facebook en Instagram!

closeDeze post is 1 jaar, 5 maanden en 18 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Social Media kanaal Instagram laat anno 2016 enkele indrukwekkende cijfers zien. 2,1 miljoen gebruikers in Nederland, 400 miljoen gebruikers wereldwijd en 90% gebruikers jonger dan 30 jaar. Het einde is nog niet in zicht met een stijging in gebruikers van 35% per jaar in Nederland. Deze cijfers overtuigen steeds meer bedrijven om naast hun Facebook advertenties een start te maken met Instagram advertising. Iets wat sinds het einde van vorig jaar mogelijk is. Maar een waarschuwing: geen twee social media kanalen zijn hetzelfde!

Facebook adverteren

In 2012 kocht Facebook Instagram voor 1 miljard dollar. Een bedrag dat door veel ‘kenners’ als “opvallend veel geld” werd omschreven. Facebook zag echter de potentie van het foto-sharing kanaal Instagram. Dit werd ondersteund door de verwachting dat wij als eindgebruiker ons meer zouden gaan richten op beeld en video ten opzichte van tekst. Wanneer we nu kijken naar onze eigen Facebook tijdlijn dan moeten we concluderen dat Facebook dit goed heeft ingeschat.

Facebook heeft al jaren een uitstekend verdienmodel. De informatie die wij op ons profiel achterlaten, van onze geboortedatum tot onze favoriete koekjesmerk, kunnen door adverteerders gebruikt worden om advertenties op ons te richten. Sinds eind 2015 is dit dus ook mogelijk op Instagram.

Instagram campagne

Betekent dit nu ook dat we onze Facebook campagnes, doelgroepen en advertenties 1-op-1 op Instagram kunnen gebruiken? Daar kunnen we kort in zijn: NEE! Zoals hierboven al aangehaald, geen twee social media kanalen zijn hetzelfde, dus moet je boodschap ook verschillen. Je plaatst je productadvertenties ook niet op LinkedIn. De doelgroep is anders en de gebruikers communiceren er anders met merken.

Instagram vs. Facebook

Om te begrijpen wat je dan wel moet communiceren op Instagram moet je begrijpen in welke behoefte Instagram voorziet van de gebruiker. De Instagram gebruiker wil vooral geïnspireerd en geïntrigeerd worden. Hiervoor gebruiken wij graag als voorbeeld de Instagram adverteren case van onze klant Barberstore, een webshop in haarverzorgingsproducten. Waar op Facebook product-aanbiedingen worden gecommuniceerd, hebben we op Instagram verhalen vertelt. Advertenties met de nieuwste trends voor de zomer zette de doelgroep aan tot reageren, taggen en liken. Door niet het product maar het verhaal centraal te stellen voorzie je in de behoefte van de gebruiker en praat je in de taal die men gewend is van Instagram.

Contentplan Instagram

Wil je jezelf veel moeite besparen en voorkomen dat je door tijdsdruk terugvalt op de product-advertenties? Maak, eventueel met ondersteuning van je Digital Agency, een contentplan voor de volledige campagneperiode. In een dergelijk contentplan wordt een tijdsschema met de te communiceren content gemaakt. Denk hierbij aan de planning voor, tijdens en na de opening van een nieuwe winkel. Of een planning rond de lancering van een nieuw product. Eerst het product laten zien, vervolgens de unieke kenmerken overbrengen om daarna af te sluiten met het verspreiden van een specifieke actie rond dit product. Dit geeft je de ruimte te zoeken naar de juiste targeting doelgroep, content met hoge deelbaarheid en de populairste bijbehorende #hashtags.

See, Think, Do

Een veelgestelde vraag is: “maar hoeveel conversies levert dit me nu op?”. Het antwoord is simpel: dat doet er (nog) niet toe. Een kanaal als Instagram zorgt vooral voor naamsbekendheid binnen je doelgroep en moet dus beoordeeld worden op KPI’s als bereik en engagement. Voor conversiegerichte campagnes zijn kanalen zoals AdWords meer geschikt (voor meer informatie verwijs ik je graag door naar het See, Think, Do artikel van mijn collega Dennis van de Ven).

Samengevat

Instagram biedt een unieke kans om je doelgroep te laten zien wie je bent en wat er uniek is aan jouw merk. Let echter op dat de doelgroep en de gebruiker op Instagram anders zijn dan op bijvoorbeeld Facebook. Maak een contentplan en pas je boodschap zo aan dat jij je doelgroep inspireert en intrigeert.

Meer weten

Op donderdag 9 juni spreken Denise de Reus, MSc. (Consumentenpsycholoog) en Pieter Voogt (Digital Strategie) op het ‘Congres Facebook‘ in Utrecht over verleidingsprincipes op Social Media.

‘Verleid, van eerste oogcontact tot het ontbijt’
In de kroeg loop je ook niet op de man of vrouw van je dromen af om te vragen wat hij/zij de volgende ochtend als ontbijt wil. Op social media bij een eerste contact vragen om een verkoop is precies hetzelfde. De kans op succes is uiterst gering. Hoe je je kansen kunt vergroten? Door in elke fase van het aankoopproces relevant en verleidelijk te zijn.

Daarnaast publiceert Denise iedere week op woensdag 12:00 een unieke psychologische tip om geïnteresseerden slimmer te maken. De meest interessante, verrassende en relevante theorieën op het gebied van economische- en consumentenpsychologie licht ze voor je uit en past ze toe op het gebied van digital marketing. Gratis aanmelden hiervoor kan via PauwR.nl/tips.

Instagram advertising is sinds eind 2015 mogelijk in Nederland. Wil je graag een campagne op Instagram inzetten voor jouw merk? Dan helpen wij je graag!  Voor meer informatie over hoe je dit optimaal kunt inzetten voor jouw bedrijf kun je ons altijd bereiken op 020 – 262 0332 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 3.6. From 8 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *