7 redenen om te adverteren op je eigen merknaam in AdWords of Bing

closeDeze post is 1 jaar, 5 maanden en 11 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Een terugkerend discussiepunt voor veel adverteerders is ‘branded advertising’, oftewel adverteren op je eigen merk- en/of bedrijfsnaam wanneer hierop wordt gezocht in de zoekmachines. Het klinkt niet direct logisch om te gaan adverteren op zoektermen waar je organisch ook al bovenaan staat. Immers, waarom zou je betalen als het gratis kan? Toch heeft adverteren op je eigen merknaam vooral veel voordelen. In deze blog daarom 7 redenen op een rij om deze discussie voor eens en voor altijd te sluiten.

Vertrouwen

Ten eerste gaat het om vertrouwen. De aanwezigheid van het organische resultaat én de advertentie versterken elkaar. Eén en één is drie. Twee vertoningen wekken extra vertrouwen bij de consument. Bovendien wordt een groter deel van het scherm bezet door het merk, waardoor de zoekresultaten van de concurrentie lager op de pagina komen te staan. Dit draagt er allemaal aan bij dat de kans groter wordt dat de zoeker ook daadwerkelijk naar jouw website doorklikt.

Grotere attentiewaarde

Een advertentie in de zoekresultaten heeft vaak een grotere attentiewaarde dan een organisch resultaat. Je kunt zelf snel en exact bepalen wat men als eerste ziet als ze naar jouw merk of bedrijf op zoek gaan. Actuele acties en aanbiedingen kun je op deze manier prominent onder de aandacht brengen.

Defensief

Er is ook een defensieve reden. Want wanneer je er zelf staat, kan de concurrent er niet staan. Als jullie allebei op jouw merknaam adverteren, dan ben je in principe zelf relevanter en zul je altijd bovenaan staan. Maar wanneer je zelf niet op je eigen merknaam adverteert en een concurrent doet dit wel, dan is de kans wel aanwezig dat deze met zijn of haar advertentie boven jouw organische zoekresultaat terecht komt. Het gevolg is dat mensen die hun keuze eigenlijk al voor jou gemaakt hebben en gericht naar jouw merk of bedrijf op zoek gaan, alsnog bij de concurrent terecht kunnen komen. Iets wat je natuurlijk te allen tijde wilt voorkomen.

Marktonderzoek

Adverteren op merknaam is belangrijk voor marktonderzoek. Er zit veel zoekvolume op de merknaam, waardoor we snel kunnen testen met verschillende advertentieteksten en call-to-actions. Hierdoor krijgen we sneller significante resultaten, kunnen de overige campagnes geoptimaliseerd worden en leveren die ook weer betere resultaten op.

Meten offline acties

‘Branded search advertising’ is ook handig om offline acties te kunnen meten. Stijgt het ‘branded zoekvolume’ gedurende een campagne op TV, radio of bijvoorbeeld in de krant? Wordt er nu meer naar het merk gezocht? Met organische resultaten is dit bijna niet meer te meten, omdat Google de zoekopdrachten hiervan afschermt in verband de privacy. Organisch is er dus geen goed beeld hoe vaak er op de merknaam gezocht is. Met search advertenties hebben we die inzichten wel, waarmee we dus ook het effect van offline campagnes in kaart kunnen brengen.

Kwaliteit overige campagnes

Adverteren op je eigen merknaam heeft daarnaast ook invloed op de kwaliteit van de overige campagnes. De doorklikratio op merkgerelateerde zoekwoorden is veel hoger dan niet merkgerelateerde zoekwoorden. Hierdoor krijgen deze zoekwoorden een hoge kwaliteitsscore. De berekening van de kwaliteitsscore houdt rekening met de kwaliteit van álle zoekwoorden binnen het account en dus heeft adverteren op merknaam of bedrijfsnaam een positieve invloed op de kwaliteit van het gehele account. Dit geldt zowel voor Google AdWords als voor adverteren in Bing.

Hogere conversie

Ten slotte levert adverteren op je eigen merknaam ook nog een hogere conversie op. Doordat je in de advertenties concrete call-to-actions kunt gebruiken, zijn ze effectiever dan organische resultaten. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het resultaat van advertenties op eigen merknaam minus de bijbehorende klikkosten, groter is dan het resultaat van de organische resultaten wanneer de advertenties er niet staan. Wanneer je niet op je eigen merknaam adverteert, laat je dus omzet liggen!

Meer tips en adviezen ontvangen van onze digital marketing specialisten? Meld je dan nu aan voor onze Kennisupdate en mis niks meer! Vragen of opmerkingen over deze blog? Spar eens met één van onze specialisten en bel 020-262 0332 of mail naar advies@pauwr.nl.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *