Bing Ads versus AdWords = David versus Goliath?

closeDeze post is 1 jaar, 5 maanden en 26 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Inmiddels zetten we bij PauwR al enkele jaren Bing Ads in naast Google AdWords. Ondanks dat Bing de tweede grootste zoekmachine is binnen Nederland, wordt Bing vaak als het ondergeschoven kindje beschouwd in search advertising. Maar is dat (nog) wel terecht? We hebben intern diverse campagnes naast elkaar gelegd en kwamen tot opvallende uitkomsten.

Waarom adverteren op Bing?

Steeds vaker krijgen wij de vraag: “Waarom zou ik Bing inzetten als ik al op Google adverteer?” Het antwoord op deze vraag bestaat uit twee hoofdredenen, namelijk:

  • extra bereik
  • relatief lage kosten

Bing Ads levert extra bereik op

Bing heeft inmiddels 10% marktaandeel binnen Nederland. Google is daarmee nog steeds verreweg het grootst, maar Bing timmert aardig aan de weg. Het marktaandeel van Bing is de afgelopen jaren zelfs verdubbeld in Nederland, waardoor je het als adverteerder niet meer links kunt laten liggen. Zonder Bing mis je namelijk een tiende van je markt! Door Bing Ads in te zetten naast Google AdWords, kan je bereik dus met ongeveer 10% toenemen.

Bing Ads is voordeliger dan Google AdWords

Een belangrijk pluspunt naast het bereik is dat Bing Ads relatief goedkoop is. Er zijn op dit moment namelijk nog veel minder adverteerders in Nederland op Bing actief ten opzichte van Google AdWords. Direct gevolg hiervan is dat de klikprijzen lager liggen en je dus voor het genereren van traffic naar je website op Bing voordeliger uit bent. De vraag is natuurlijk in hoeverre de voordelen van Bing ten opzichte van AdWords van toepassing zijn en of dit naast goedkopere klikken ook leidt tot een betere conversie. Dat zijn zaken waar je gaandeweg achter zult komen door goed te testen en te meten.

Bing Ads vs. Google AdWords in cijfers

Voor dit onderzoek hebben we over een langere periode binnen diverse branches de accountprestaties van meerdere adverteerders binnen Bing Ads en Google AdWords met elkaar vergeleken. Dat leverde de volgende resultaten op:

CPC: 28% lager in Bing vs. AdWords 

CTR: 32% hoger in Bing vs. AdWords 

CPA: 26% lager in Bing vs. AdWords 

CR: 19% hoger in Bing vs. AdWords 

ROAS: 48% hoger in Bing vs. AdWords 

Zoals al eerder benoemd zijn de klikkosten op Bing lager. De CPC (kosten per klik) van Bing Ads zijn gemiddeld 28% lager dan bij dezelfde campagnes in Google AdWords. Daarnaast is ook de doorklikratio (CTR) op Bing beter, deze is namelijk 32% hoger dan op Google. Dit kan verklaard worden door de lagere concurrentie, waardoor op Bing gemiddeld hogere advertentieposities worden behaald.

Maar waar het natuurlijk echt om draait zijn de performance statistieken. Bij deze cijfers zien we een vergelijkbaar beeld. De conversieratio (CR) op Bing Ads is namelijk 19% hoger dan bij Google AdWords. Bovendien zijn de kosten per conversie (CPA) 26% lager. Tot slot leiden deze statistieken tezamen tot een rendement op de advertentiekosten (ROAS) in Bing die maar liefst 48% hoger is dan in Google!

Bing Ads als aanvulling op Google AdWords

De conclusie van ons onderzoek luidt: Bing Ads is de perfecte aanvulling op Google AdWords. Naast het extra bereik en traffic dat het oplevert, zorgt het ook voor extra omzet met een betere marge!

NB: Deze resultaten zijn enkel behaald met door PauwR beheerde campagnes. Wil je ook vergelijkbare resultaten met Bing behalen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze Bing specialisten via 013 – 582 15 92 of stuur een mail naar bing@pauwr.nl

 

Rating: 3.2. From 7 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *