De ongekende mogelijkheden van Digital Out-Of-Home Advertising (DOOH)

closeDeze post is 1 jaar, 8 maanden en 1 dag geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Veel adverteerders met bereikdoelstellingen kiezen nog (te) vaak voor traditionele inzet van offline kanalen zoals buitenreclame. Dit heeft veel ‘waste’ tot gevolg door het ontbreken van gerichte targetingmogelijkheden. De digitalisering van Out-of-Home advertising heeft er echter voor gezorgd dat door middel van programmatic buying realtime per scherm, locatie, tijdstip en zelfs op basis van interesseprofielen of het weer kan worden geadverteerd. Minder waste dus en meer relevantie!

Digital Out-of-Home targeting opties

DOOH adverteren is mogelijk in veel verschillende vormen, bijvoorbeeld door middel van schermen in het openbaar vervoer, masten langs de snelweg en digitale abri’s op metrostations. Een deel van deze abri’s heeft zelfs interactieve mogelijkheden doordat deze zijn voorzien van Kinect-camera’s en touchscreen-technologie.

Een adverteerder kan de relevantie van een uiting verhogen door deze aan te passen aan het tijdstip. Koffie bij het ontbijt in de ochtend, koffie als energieboost in de middag en koffie als ontspanning in de avond. Locatie kun je gebruiken om de uitingen per stad of zelfs metrostation te laten verschillen. Printkosten behoren namelijk tot het verleden, dus we zijn niet meer gebonden aan één enkele uiting.

Een andere interessante mogelijkheid voor een DOOH campagne is het inzetten van schermen binnen een netwerk van scholen. Dit biedt adverteerders de mogelijkheid om te targeten op basis van bijvoorbeeld leeftijdsprofiel, opleidingsniveau en uitgavepatroon. Een andere krachtige targetingmethode is targeting op basis van opgebouwde interesseprofielen (bijvoorbeeld a.h.v. data op je smartphone zoals likes, zoekopdrachten en winkelbezoeken). 

 

Digital Out of Home advertising profielen

DOOH via Realtime Bidding (RTB)

Steeds meer DOOH advertising plaatsingen zijn in te kopen op basis van Realtime Bidding (RTB), zoals we dat als online mediabureau gewend zijn. Hierdoor betalen we voor impressies op basis van een eerlijk veilingmodel in tegenstelling tot traditionele vastgestelde ratecard tarieven.

Hierdoor kunnen we realtime inspelen op externe factoren als het weer, files of breaking nieuws. Door de campagne bijvoorbeeld te koppelen aan de neerslag, kunnen we de uiting relevanter maken (reclame voor paraplu’s?). Wanneer er op de snelweg een file staat kunnen we ook daarop de boodschap aanpassen. En als er breaking nieuws is, dan kan een adverteerder daar via de schermen direct op inhaken!

Redding van de winkelstraat?

De digitalisering van Out of Home biedt ook mogelijkheden voor retailers. Wanneer winkeliers samenwerken kan daar zelfs een compleet nieuw businessmodel uit ontstaan: Een winkelier plaatst een scherm in zijn etalage waarop advertenties worden vertoond van bijvoorbeeld andere winkels in de omgeving. Op basis van het signaal van de smartphone van de bezoeker kan worden gemeten of de bezoeker na het zien van de advertentie de betreffende winkel bezoekt.

De toekomst van DOOH advertising

De ontwikkelingen op het gebied van DOOH advertising nemen in razend tempo toe en gezien de ongekende mogelijkheden is de verwachting is dan ook dat in de nabije toekomst steeds meer Out-of-Home plaatsingen worden gedigitaliseerd. Dit biedt de adverteerder nog meer mogelijkheden voor interactieve en effectieve campagnes.

Ben jij ook zo enthousiast over de mogelijkheden van Digital Out-of-Home advertising? Onze specialisten adviseren en begeleiden je van A tot Z. Interesse? Bel 020-262 0332 of mail naar advies@pauwr.nl voor een kennismaking!

Rating: 2.3. From 5 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *