Aan de slag met search markting trends in 2016

Aan de slag met de Search Marketing Trends van 2016

closeDeze post is 1 jaar, 8 maanden en 25 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

In dit artikel hebben we belangrijke ‘Search Marketing Trends’ voor 2016 omgezet naar tips waarmee je direct aan slag kan. Zo ben je op de hoogte, maar kun je het ook nog eens toepassen!

Tip: Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

Adverteren in Search gaat verder dan Google

Bing vertegenwoordigd 10,4% van de Nederlandse zoekmachine markt. Om het gebruik van Bing Ads aan te moedigen heeft Bing de optie geïntroduceerd om je AdWords campagnes te kopiëren naar Bing. Dit is de redding en meteen de ondergang van Bing Ads. Veel adverteerders kopiëren hun campagnes om er verder niet meer naar om te kijken. Dit terwijl er een groot verschil is tussen de gebruikers van Google en de gebruikers van Bing. De Bing gebruiker is relatief ouder en gebruikt andere zoektermen.

Steek ook tijd in de optimalisatie van je Bing campagnes zodat deze ook daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep die Bing vertegenwoordigd.

Mobile in multi-screen strategie

Cross-device tracking (meten over meerdere apparaten) is nodig om de customer journey goed door te meten. Echter is het zelfs binnen digitale kanalen moeilijk om dit volledig te implementeren. Customer JourneyOmdat mobile zich vaak aan het begin van de journey bevindt maar niet het device is waarmee de conversie wordt verwezenlijkt, krijgt deze onterecht het label: ‘slechte performance’ of ‘niet rendabel’. Bij 65% van de journey’s begint men namelijk met mobiel maar converteert deze met een ander apparaat.

Uit onderzoek blijkt ook dat 66% van de mobiele online doelgroep actie onderneemt na het zien van een online reclame uiting. Vervolgens converteert 16% van de bereikten online en 33% bezoekt een fysieke winkel om zich verder te oriënteren. Mobiel is daarmee een belangrijk onderdeel in de weg naar een conversie.

Ons advies: Geef mobile niet onterecht het label ‘niet rendabel’ maar geef deze een goede plaats in je marketing strategie. Oordeel met andere KPI’s dan laatste-klik conversies. Zorg voor een mobielvriendelijke website en maak gebruik van specifieke mobile ads in AdWords waarin gecommuniceerd wordt om de fysieke winkel te bezoeken (bij omnichannel business proposities).

Volg je doelgroep over meerdere kanalen

De customer journey voor zoiets simpels als een jurk kan al bestaan uit 90 touchpoints waarvan 30 uit AdWords. Elk touchpoint kost je een stukje marketingbudget en je redt het niet met 1 klik op Customer Journeyje AdWords advertentie. Wanneer je budget niet toereikend is om zichtbaar te zijn in elke stap van de customer journey, dwingt je dit om de verhouding tussen impact en uitgaven te verbeteren. Een manier om dit te doen is om via Google Analytics je doelgroep segmenten over meerdere kanalen te volgen.

Een voorbeeld: Richt een Facebook actie op vrouwen tussen de 20 en 30, met kinderen tot 3 jaar met interesse in vegetarisch eten. We identificeren deze bezoekers op de website met Google Analytics en plaatsen ze in een Google remarketing lijst. Deze lijst voegen we toe aan een AdWords Search campagne en tonen deze gebruikers een unieke advertentie die we speciaal gemaakt hebben voor jonge vegetarische moeders om speciale babyvoeding te kopen. Van gezien worden in Facebook tot converteren via AdWords.

Gebruik de mogelijkheid tot het bouwen van specifieke remarketing lijsten in Analytics om deze in AdWords met unieke advertentieteksten te overtuigen.

SEO draait om content en ‘mobile is leading’, wat kun je concreet doen?

Tips voor content marketingJe wordt gezien wanneer je iets hebt om te laten zien. Dat is de essentie van SEO rondom content marketing.  Zorg ervoor dat je content levert aan je doelgroep die een oplossing biedt voor hun problemen, wensen vervult of de menselijke emoties triggert (bv. met humor).

Voorbeelden:

  1. Gebruik vrije- of eigen onderzoekdata uit je branche
    Zo publiceerde een klein leasebedrijf cijfers over het slagingsratio in een Engelse steden met de titel “Birmingham heeft de slechtste chauffeurs in de UK” wat vervolgens zorgde voor een flinke traffic toename, vele backlinks vanuit autoritaire nieuwssites en interactie op social media. Verkrijg onderzoeksdata via instanties als het CBS, GFK of een onderzoeksbureau in jouw sector.
  2. Baseer je strategie niet enkel op nieuws maar ook op ‘evergreen content’
    Sommige onderwerpen blijven een belangrijk topic voor jouw product / dienst. Leg de focus niet alleen op nieuwswaardige topics maar help ook toekomstige zoekers terugkerende problemen op te lossen. Evergreen content omvat informatie die door de tijd heen zorgt voor een constante stroom aan bezoekers. Zo publiceerde PauwR jaren geleden een artikel over ‘het berekenen van GRP’s’. Een eenheid om zichtbaarheid en frequentie te meten in offline reclame.  Dit artikel genereert nog altijd traffic van gebruikers die meer willen weten over GRP’s en de relatie tot online zichtbaarheid.
  3. Gebruik keyword suggestion tools
    Wil je weten welke problemen of wensen je doelgroep heeft rondom jouw product / dienst? Gebruik dan keyword suggestion tools. Hiermee krijg je vele zoekwoord combinaties en onderwerpen rondom je product te zien waar je nog niet aan gedacht had. Bekende tools zijn Übersuggest, Answerthepublic (geen NL), SERPS.com/tools/keywords, Keyword.io. 

Meer concurrentie in mobile search door App streaming

Google is al gestart met het indexeren van app content, zodat mobiele zoekers apps in de zoekresultaten zien die ze reeds geïnstalleerd hebben. Er wordt dan gelinkt naar de betreffende pagina / scherm waar relevante info te vinden is. Met app streaming is het niet meer nodig om de app geïnstalleerd te hebben. Google zal de app dan virtueel weergeven zodat je deze kan doornemen als een webpagina. Dit betekent wel dat zoekresultaten ook gevuld gaan worden met niet geïnstalleerde apps en er zo dus meer concurrentie in organic search ontstaat.

App Streaming

Heb je een app? Zorg ervoor dat je onderwerpen en zoekwoorden in je content gebruikt waarnaar je doelgroep op zoek kan zijn. Lees ook dit artikel over App streaming.

Help Google je website te begrijpen met structured data

Hoewel Google steeds beter wordt in het begrijpen van onderwerpen en verbanden hiertussen, heeft de zoekmachine toch soms extra hulp nodig. Google heeft bijvoorbeeld nog wat moeite in het herkennen van verbanden tussen onderwerpen in het Nederlands of andere niet-Engelse talen. Voorzie je website daarom van alle mogelijke ‘structured data markup’ zodat je Google helpt relevantie rondom jouw content te bepalen.

Voeg informatie voor:

  • Klantenservice telefoonnummers
  • Nieuws artikelen
  • Producten
  • Recepten
  • Boeken

Waar dit in 2015 al hoog op de to-do lijst stond, wordt dit in 2016 nog meer een prio. Dit omdat zoekmachines de data steeds meer gaan gebruiken en verwerken in de zoekresultaten pagina’s. Google heeft het nu ook mogelijk gemaakt om de mark-up via JSON mee te geven in een apart bestand. Zo hoef je de mark-up niet in de pagina code te friemelen.

UPDATE 23-02-2016: Inmiddels zijn er twee grote wijzigingen aangekondigd door Google en zelfs al doorgevoerd. Allereerst verdwijnen op desktop de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten. Daarnaast zal het aantal advertenties bóven de zoekresultaten op populaire zoekopdrachten verhoogd worden van drie naar vier. Bij veel zoekopdrachten is deze wijziging al zichtbaar.

Daarnaast heeft Google bekendgemaakt per 23 maart 2016 te gaan stoppen met ‘Google Compare’. Deze dienst vergeleek o.a. verzekeringen en creditcards direct in de zoekresultaten in de VS en de UK en zou een grote bedreiging kunnen vormen voor sites als Independer. Maar deze dreiging is dus vooralsnog van de baan.

Wil je na het lezen van deze search trends en tips aan de slag en wil je daarbij een beroep doen op de expertise van onze specialisten? Bel dan naar PauwR via 020-262 0332 of mail ons op advies@pauwr.nl.

 

Tip: Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

Rating: 4.2. From 7 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *