Analytics See Think Do

Zorg ervoor dat je je campagnes niet ‘kapot meet’

closeDeze post is 1 jaar, 10 maanden en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Moet jij verantwoorden hoeveel omzet je Facebook-campagne heeft gegenereerd? Is het bouncepercentage een KPI van je Display-campagnes? Of vind je dat de non-branded campagnes te weinig conversies opleveren? Dan loop jij het gevaar dat je een succesvolle campagne onterecht onderbreekt!

Tip: Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

See, Think, Do

Tijdens het analyseren van campagnes is het belangrijk dat je je bewust bent van de Customer Journey. Hierin onderscheiden we drie fases: See, Think en Do.

See Think Do

Gebruik de juiste KPI’s voor je campagnes

Door het gebruik van Google Analytics krijg je toegang tot waardevolle data. Hiermee kun je je campagnes perfect analyseren. Maar let op: gebruik de juiste KPI’s!

Vraag jezelf tijdens het analyseren af:

In welke fase bevindt de doelgroep zich?

Op basis van de fase waarin je campagne wordt ingezet, kun je vervolgens analyseren. Google Analytics onderscheidt drie statistiekgroepen: Acquisitie, Gedrag en Conversie, welke vergelijkbaar zijn met de drie fases uit het See-Think-Do model.

Analytics See Think Do

NB. Vertoningen vanuit andere kanalen dan het Google Display Netwerk zijn niet standaard inzichtelijk in Google Analytics. Houd er in je analyse rekening mee dat (relevante) vertoningen vooral in de See- en Think-fase erg waardevol zijn!

Analyseer per fase

In Analytics kun je de onder andere volgende KPI’s per fase onderscheiden:

See

  • Aantal bezoeken aan de website of een bepaalde pagina
  • Aantal nieuwe gebruikers aan de website of een bepaalde pagina
  • Aantal bezoeken aan een blogbericht

Think

  • Het bouncepercentage
  • Het aantal pagina’s per bezoek
  • De gemiddelde sessieduur
  • Aantal weergaven productvideo
  • Interne zoekopdrachten

Do

  • Conversieratio (van e-commerce of een doel)
  • Transacties
  • Ingevuld contactformulier
  • Gemiddelde orderwaarde

Campagnedoelstellingen in Analytics

Elke campagne heeft een (hoofd)doel. Bijvoorbeeld:

Hoofddoelstelling

  • 100.000 euro extra omzet in januari genereren

Om dit te realiseren dient er per fase nagedacht te worden wat er nodig is om deze hoofddoelstelling te realiseren. Hiervoor kun je verschillende subdoelstellingen formuleren, welke perfect te meten zijn binnen Google Analytics. Bijvoorbeeld:

Subdoelstellingen

  • 200.000 nieuwe (relevante) bezoekers genereren met verschillende blogs (See)
  • 50.000 bezoekers naar de webshop leiden en minimaal 2 pagina’s laten bekijken (Think)
  • 10.000 extra bezoekers (t.o.v. vorig jaar) genereren via Branded Search (Do)

Segmenteren per fase

Om je analyse te vereenvoudigen kun je See-, Think-, Do-segmenten aanmaken. Door de campagnenamen te voorzien van deze termen kun je eenvoudig segmenten maken op basis van campagnenaam.

Op deze manier kun je per segment de juiste KPI’s in Analytics gebruiken.

Analytics data customer journey

Per segment concentreer je je op de ‘bijbehorende’ statistieken. In bovenstaande voorbeeld worden er in de See-fase vooral nieuwe bezoekers gegenereerd. De Think-fase zorgt voor kwalitatief goede bezoekers en sessies vanuit de Do-fase leveren een hoog conversiepercentage op.

Door deze statistieken te gebruiken beoordeel je de fases met de juiste KPI’s. Als in bovenstaand overzicht de See-fase beoordeeld wordt op conversies, wat in de praktijk vaak gebeurt, dan zou de campagne slecht beoordeeld worden. Dit terwijl de campagne erg succesvol is als je de juiste KPI gebruikt, namelijk ‘nieuwe bezoekers genereren’.

Conclusie

Google Analytics maakt het mogelijk om campagnes tot op de komma precies te analyseren. Dit is een grote kans, maar veel meer nog een bedreiging. Als de verkeerde KPI’s gebruikt worden, kunnen campagnes ten onrechte onderbroken worden. En dat kost je uiteindelijk veel meer geld! Het is daarom van belang om aan de hand van de Customer Journey de KPI’s te formulieren, die vervolgens in Analytics geanalyseerd kunnen worden.

Zelf aan de slag?

Download de Whitepaper: See. Think. Do én ga aan de slag met Google Analytics. Doet jouw organisatie nog (te) weinig met Google Analytics? PauwR geeft uitstekend beoordeelde Google Analytics trainingen, waarbij het analyseren van campagnes één van de onderwerpen is die aan bod komt. Interesse? Bel ons via 020-262 0332, KLETS met ons of mail naar advies@pauwr.nl.

Tip: Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

Rating: 3.8. From 13 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *