social-adverteren-2016

Adverteren in 2016, welke sociale media bieden kansen?

closeDeze post is 1 jaar, 9 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

De laatste jaren zijn de advertentiemogelijkheden op sociale media in sneltreinvaart veranderd. In deze blog de laatste ontwikkelingen op een rij met als centrale vraag: welke sociale media bieden kansen voor 2016?

Ter introductie deze video over de ontwikkeling van advertenties naar gesponsorde content.

Facebook breidt mogelijkheden voor advertenties uit

Het adverteren op Facebook is inmiddels een commodity voor adverteerders, maar Facebook zit zeker niet stil. Afgelopen jaar werden advertenties op Instagram wereldwijd uitgerold, waardoor Facebook sinds de aankoop in 2012 eindelijk inkomsten kan genereren met Instagram. Gezien de nu nog relatief beperkte concurrentie en de veelal jonge gebruikers biedt Instagram zeker mogelijkheden voor adverteerders die zich richten op een jonge doelgroep.

Daarnaast onderzoekt Facebook de mogelijkheden om ook Messenger en Whatsapp toegankelijker te maken voor adverteerders. Het plaatsen van advertenties in deze messenger apps heeft niet de voorkeur van Facebook. Vorig jaar werd door Facebook al Messenger for Business aangekondigd, waar bedrijven gebruik van kunnen maken voor hun webcare activiteiten. Met Whatsapp lijkt Facebook nu soortgelijke plannen te hebben. Whatsapp zal voortaan altijd gratis zijn voor gebruikers. De app heeft inmiddels bijna een miljard gebruikers wereldwijd en gaat op zoek naar andere verdienmodellen. Hoewel nog niet bevestigd, lijkt het er op dat er een betaalde variant voor bedrijven komt die Whatsapp willen inzetten voor webcare doeleinden.

Snapchat advertentieplatform in aantocht

Een ander platform dat in 2016 wel eens flink zou kunnen groeien met advertentiemogelijkheden is Snapchat. Adverteren op Snapchat is op dit moment nog in beperkte mate mogelijk, maar de verwachting is dat Snapchat dit jaar een advertentieplatform gaat lanceren. Hierdoor zou het mogelijk worden om geautomatiseerd advertenties in te kopen, waardoor Snapchat veel toegankelijker wordt voor adverteerders.

Inspireren met advertenties op Pinterest

Last but not least de langverwachte komst van Pinterest adverteren. Dit advertentieplatform werd vorig jaar verder uitgerold en ook in Nederland verwacht. Dit was helaas nog niet het geval, maar dat Pinterest in 2016 ook voor Nederlandse adverteerders zal worden opengesteld lijkt wel vast te staan. Het unieke aan Pinterest is dat het vooral ter inspiratie wordt gebruikt. Gebruikers zijn al actief op zoek naar leuke nieuwe ideeën, waardoor relevante advertenties goed zullen worden ontvangen.

Benieuwd welke kanalen voor jou het meest geschikt zijn om in te zetten? Wij helpen je daar graag mee! Voor meer informatie over hoe wij dit voor jouw campagne kunnen inzetten bel naar PauwR Online Marketing via 020-262 0332 of mail ons op advies@pauwr.nl.

Tip: Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

Rating: 4.0. From 5 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *