Van klantendata naar online campagne

Van e-mail adres naar gerichte online advertentie

closeDeze post is 1 jaar, 11 maanden en 1 dag geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Wat doe jij met je offline klantdata? En met je nieuwsbriefabonnees? Zet jij deze data al effectief in om je online campagnes beter te maken? Google lanceerde in oktober 2015 een nieuwe feature om deze waardevolle klantdata te koppelen: Customer Marketing. Hiermee maakt Google het mogelijk om e-mailadressen op een privacy-vriendelijke manier te koppelen met online campagnes. Een handige tool om jouw doelgroep in elke fase van de customer journey te bereiken met een relevante boodschap!

Tip: Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

 

Hoe werkt Customer Marketing (voorheen Customer Match)

Customer Marketing is dé nieuwe functie binnen Google AdWords. Deze functie maakt het mogelijk om veilig e-mailadressen te importeren. Google koppelt deze ‘gehashte’ (omgezet naar een code) e-mailadressen aan bestaande Google-profielen. De echte e-mailadressen worden na het ‘hashen’ direct verwijderd. Met deze gegevens kan de adverteerder lijsten aanmaken om specifieke doelgroepen te bereiken of juist uit te sluiten. Deze doelgroepen kunnen worden bereikt via Google Search, YouTube en Gmail. Wereldwijd bereiken deze drie platformen miljarden mensen per maand. Hiermee stelt Google haar netwerk open om een koppeling te maken met offline klantdata.

Als bedrijf ken je je eigen klanten het best, je beschikt over uitgewerkte klantprofielen, aankoophistorie en andere belangrijke klantdata. Die waardevolle data kan worden omgezet naar doelgroepen die je doelgericht kunt bereiken in de juiste fase van de online customer journey.

See-Think-Do

Bekijk ook onze Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online marketing.

Upsell bij bestaande klanten

Customer Marketing is ideaal in te zetten om bestaande klanten kennis te laten maken met nieuwe producten of diensten. Bestaan je klanten bijvoorbeeld uit mensen die net een smartphone hebben aangeschaft, dan hebben ze mogelijk ook interesse in accessoires voor die telefoon.

Naast upsell werkt het effectief om nieuwe commercials te tonen aan bestaande klanten of nieuwsbrief abonnees. Hiermee creëer je awareness bij de gewenste doelgroep. Zij zullen je boodschap ook als eerste verspreiden als dat het doel is. Customer Marketing gaat verder dan remarketing, wat gebaseerd is op cookies en gekoppeld is aan één browser. Wellicht heb jij je autoverzekering telefonisch afgesloten en je e-mailadres doorgegeven. Dan is het voor de verzekeraar mogelijk om jou opnieuw te bereiken. Op deze manier kunnen alle relevante bestaande klanten opnieuw benaderd worden om zodoende de marketingbudgetten zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten.

Leads omzetten naar klanten

In de Think-fase van de customer journey worden potentiële klanten benaderd om een product of dienst in overweging te nemen. Wanneer men bijvoorbeeld een brochure heeft gedownload of op een beurs interesse heeft getoond, dan is dat voor jouw organisatie een lead. Deze klantdata is waardevol om de leads gericht te kunnen benaderen met behulp van Customer Marketing. Je kunt ze nu bijvoorbeeld via een advertentie of commercial verleiden om een afspraak te maken.

Gericht adverteren op dure zoekwoorden

Als gevolg van een grote mate van concurrentie hebben bepaalde producten of diensten, zoals zorgverzekeringen, te maken met dure zoektermen. Om op deze woorden goed gevonden te worden dien je al gauw een hoog bod per klik in te zetten. Customer Marketing kan hierbij een belangrijke rol spelen. Bijvoorbeeld om bij jouw klant aan het eind van het jaar in beeld te zijn voor het kiezen van een nieuwe zorgverzekering. Ze zijn reeds klant, maar je wilt ze binnen boord houden. Hierdoor dien je dus top-of-mind te blijven en hun keuze bevestigen.

Customer Marketing samenvatting

Google Customer Marketing maakt het mogelijk om offline data via e-mailadressen te koppelen aan nieuwe doelgroepen voor online campagnes. Door bestaande data te koppelen worden de advertenties relevanter en gerichter. Customer Marketing zorgt ervoor dat (potentiële) klanten gedurende de gehele customer journey benaderd kunnen worden met relevante boodschappen.

Meer weten?

Customer Marketing is sinds oktober 2015 beschikbaar voor adverteerders binnen Google AdWords. Wil jij graag Customer Marketing inzetten voor je campagnes? Wij helpen je daar graag mee! Voor meer informatie over Customer Marketing of hoe wij dit voor jouw campagne kunnen inzetten bel naar PauwR Online Marketing via 020-262 0332 of mail ons op advies@pauwr.nl.

Note: Google introduceerde Customer Marketing in de beta-versie als “Customer Match”.  

Rating: 3.4. From 9 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *