9tips feestdagen shoppen

9 tips voor adverteren tijdens de feestdagen

closeDeze post is 2 jaar, 1 maand en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

De feestdagen komen eraan. Voor veel adverteerders het belangrijkste kwartaal van het jaar. Dit kan het jaar maken of breken. Daarom is het essentieel om alle online campagnes en kanalen helemaal top te hebben ingericht. Hieronder een aantal belangrijke tips om met Sinterklaas en Kerst het maximale uit je campagnes te halen. Laat geen omzet liggen!

Tip: Stuur je campagnes tijdens de feestdagen niet alleen op conversie maar bereik de volledige customer journey. Download nu gratis de actuele (2016) Whitepaper: See. Think. Do. Hét model voor krachtige online advertising.

 

1.       Zorg voor zichtbaarheid bij mobiele gebruikers

Het aandeel van mobiel blijft toenemen in traffic en online omzet. Zo voorspelt Google dat we het volgend jaar niet meer hebben over het aandeel van mobiel, maar over het overgebleven aandeel van desktop traffic. Zo zal ongeveer 60% van online traffic vanaf mobiele apparaten komen. Dit jaar zal naar alle waarschijnlijkheid dan ook het record bereikt worden van koopintentie gerelateerd traffic op mobiele apparaten.

Wereldwijde omzet groei mobile

Zorg tijdens de feestdagen periode daarom voor een goede zichtbaarheid op mobiele apparaten.

Bron: Marketingfacts, statistieken, mobile traffic.

2. Webshops: zorg voor een optimale product feed

Winkeliers die hun producten online verkopen kunnen eigenlijk niet om Google Shopping heen. Met Google Shopping worden producten getoond in de zoekresultaten na een zoekopdracht naar een betreffend product. Zeker met de feestdagen is extra zichtbaarheid belangrijk om kwalitatief verkeer naar de website te leiden en voor extra aankopen te zorgen.
Google Shopping
Google shopping campagnes worden gevoed door de product feed en staan of vallen met een goede invulling. Afgekeurde producten zorgen voor een lagere positie voor het gehele aanbod in de feed. Zorg er daarom voor dat alle belangrijke productinformatie (zoals, merk, kleur, maten, afmetingen, EAN nummers) in de feed zijn opgenomen. Zo is er maximale zichtbaarheid voor je producten.

3. Zorg voor een snelle website

Website Snelheid GoogleZoekmachines geven al langere tijd aan dat pagina laadtijden direct invloed hebben op de positie van websites in de organische zoekresultaten. Ook adverteerders worden beloond met lagere klikkosten. Tijdens de feestdagen is de concurrentie op zichtbaarheid zeer hoog. Zorg er daarom voor dat je website snel laadt en je op die manier net een streepje voor krijgt op je concurrenten.

Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar je Time Till First Byte (TTFB). Een belangrijke tatistiek die zoekmachines o.a. hanteren bij het bepalen van je website snelheid. Dit kun je doen met een gratis tool als www.webpagetest.org.

4. Leer je klanten beter kennen

Hoe relevanter je aanbod voor een specifieke bezoeker, hoe beter je zal converteren. Zorg ervoor dat je nu al informatie vastlegt over de wensen van je klanten, zodat je die tijdens de feestdagen gerichter kunt bereiken. Er kunnen zo gepersonaliseerde campagnes worden ingericht om men de producten te tonen waar ze naar op zoek zijn. Plaats retargeting pixels, leg aankoophistorie vast en vraag je klanten ook simpelweg naar hun voorkeuren. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van verlanglijstjes.

5. In beeld bij jongeren? Adverteer nu ook op Instagram

Instagram adverterenSinds eind september 2015 is het mogelijk om te adverteren op Instagram. De app die vooral gebruik wordt door jongeren. Net zoals op Facebook kunnen interesses van gebruikers worden meegenomen in de targeting, evenals demografische en geografische factoren. Binnen de advertenties kunnen foto’s en video’s getoond worden, maar ook kunnen er direct producten worden aangeschaft of apps worden geïnstalleerd (direct-response ads). Instagram kan zo perfect worden ingezet om shoppers inspiratie te geven voor Sint- en Kerst aankopen. En ze dan ook direct de mogelijkheid te geven om direct een aankoop te doen.

6. Zorg voor de juiste boodschap op het juiste moment

‘The oldest rule in the book’ maar vaak toch niet gevolgd: zorg voor de juiste boodschap op het juiste moment. Vele webwinkeliers zullen tijdens de feestdagen adverteren met ‘koop nu’, ‘bestel direct’, en ‘online bestellen’. Echter is iemand die eerst specifieke informatie nodig heeft over een product niet altijd gevoelig voor deze ‘Call To Actions’. Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk om kopers in potentie de boodschap te tonen die laat zien wat ze willen. Denk aan iemand die nog aan het overwegen is of de kwaliteit van product X beter is dan product Y en zal zoeken naar advies of reviews. Zorg ervoor dat je deze informatie beschikbaar hebt om ook die bezoeker van overwegen naar kopen te begeleiden.

7. Maak je website mobielvriendelijk

Niemand kan er meer omheen: een mobielvriendelijke website is een must. Mobiele adverteerders in zoekmachines worden beloond met lagere klikkosten maar ook een hogere conversieratio op de website. Ook in de organische zoekresultaten zal je beter scoren. Is je website nog niet ‘responsive’ of heb je nog geen mobiele website? Zorg er dan snel voor. Tijdens de feestdagen wil je elke potentiële koper de beste ervaring geven.

8. Ontwikkel je banners en creatives op tijd

Wanneer je gaat adverteren met rich media, banners of video, zorg er dan voor dat je die nu al laat goedkeuren door de bekende platformen. Te laat beginnen met de ontwikkeling brengt het risico dat advertenties te laat worden gelanceerd en een deel van de omzet wordt verloren. Tip: Google zal je Flash banner animaties pauzeren in Chrome waar andere platformen deze helemaal zullen blokkeren. Ontwikkel je display banners daarom in HTML5.

9. Psychologie: Pas ‘anticipated regret’ toe

Wanneer je tijdens de feestdagen meer traffic naar je shop of website gaat brengen, is het belangrijk om de kans op een aankoop zo groot mogelijk te maken. En hier komen bewezen psychologische effecten goed van pas. Anticipated regret (ofwel verwachte spijt) is een effect wat ontstaat wanneer men een interessant aanbod of actie ziet met een geldigheidsduur. Men zal onbewust (en ook vaak bewust) een spijt voelen opkomen die eigenlijk zegt ‘als ik het nu niet doe is het te laat en loop ik de actie mis’. Dit effect kun je ook van te voren al triggeren door een aankondiging te doen voor een aankomende promotie. Onze tip is daarom om voor de feestdagen je promoties met een geldigheidsduur aan te kondigen. Het gevoel iets te zullen gaan missen, zal de koper nu al op scherp stellen om later je product te gaan kopen.

Meer tips en adviezen om tijdens de belangrijke laatste maanden van 2015 te zorgen voor maximaal resultaat? Laat geen omzet liggen en schakel de specialisten van PauwR in om jouw campagnes op te zetten en te optimaliseren. Van strategie tot uitvoering. Bel 020-262 0332, mail naar advies@pauwr.nl of Klets met ons!

Rating: 4.1. From 5 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *