Flash of HTML5 banners

Flash of HTML5 banners in Google’s GDN?

closeDeze post is 2 jaar, 3 maanden en 5 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

DEZE BLOG IS VOORZIEN VAN EEN UPDATE OP 21-08-2015

We worden de laatste dagen overspoeld met vragen over Flash en HTML5 banners in het Google Display Netwerk. Eind juli 2015 werd bekend dat Google Chrome (de browser van Google) niet-essentiële Flash-content zoals banners gaat pauzeren. Wat betekent dit voor je Flash banners die je inzet voor je displaycampagne?

Google geeft aan Flash niet langer te ondersteunen om zo de paginasnelheid te verbeteren. Daarnaast is het niet langer ondersteunen van Flash een verbetering voor de batterijduur van apparaten waarop Google Chrome wordt gebruikt. Begin september 2015 worden de wijzigingen doorgevoerd en worden Flash banners gepauzeerd weergegeven. De gebruiker dient hier zelf op te klikken alvorens deze in beweging komt. Pas na een volgende klik komt de gebruiker dan op de landingspagina terecht. Het aantal websitebezoekers als gevolg van je bannercampagne zal dus aanzienlijk dalen.

Flash banners automatisch omzetten naar HTML5

De huidige Flash banners zijn (in principe) omgezet naar HTML5 als je deze via het Google Display Netwerk hebt ingezet. Dat doet Google automatisch voor je. Je kunt dit zien in AdWords, de banners krijgen dan het label Flash-en HTML5-advertentie. Google geeft aan dat er nog weleens formaten niet omgezet kunnen worden. Dit heeft ermee te maken dat de Flash advertenties dan zijn opgebouwd uit een ‘niet standaard implementatie’. Google kan nog geen specificaties geven wanneer dit wel het geval is en wanneer niet, omdat het geen standaard implementaties zijn. Google geeft wel aan dat het hier om een absolute minderheid gaat. Het betreft dus een klein percentage van de bannersets dat niet omgezet kan worden.

Google geeft verder aan dat wanneer de banners binnen Swiffy goed zichtbaar geconverteerd worden deze automatisch, binnen 24 uur, omgezet worden naar HTML5 banners. Echter ondervinden wij hier momenteel nog problemen mee die Google nog niet kan oplossen.

Er is nog veel onduidelijkheid over de de verandering binnen het Google Display Netwerk. Google is hier ook nog druk mee bezig. Binnenkort verwachten wij een update, zodat alles wat meer duidelijk wordt. Tot september werken de Flash banners nog naar behoren binnen Google Chrome. Wil je binnenkort starten met een nieuwe display campagne? Wij adviseren je ten zeerste om dan direct HTML5 banners aan te leveren, zodat de campagne direct goed van start kan.

UPDATE 21-08-2015: Inmiddels hebben we meer informatie van Google ontvangen. Ze hebben een overzicht gemaakt met meer uitleg over de implicaties van deze update.

Professionele bannercampagne starten?

PauwR begeleidt haar klanten bij het aanleveren van banners en andere creatives door hen te voorzien van de juiste specificaties, tips en adviezen bij de creatie. Wil je ook een krachtige displaycampagne die optimaal bijdraagt aan het bereiken van jouw doelen op het gebied van bijvoorbeeld branding, merkvoorkeur, traffic of conversie? Neem contact op met onze specialisten via 020-262 0332 of mail ons via advies@pauwr.nl of via het contactformulier.

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *