Google-Brand-Lift

Branding met YouTube

closeDeze post is 2 jaar, 3 maanden en 15 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Hoe meet je branding effecten van een videocampagne? Brand metrics geven inzicht in het merk, zoals awareness, perceptie en interesse. De brand metrics zijn altijd moeilijk meetbaar geweest, daar is nu een oplossing voor. Deze blog gaat in op de mogelijkheden om de brand metrics van een online videocampagne in kaart te brengen.

Hoe meet je de effectiviteit van je online video campagne?

Online video is voor veel marketeers het speerpunt van 2015 en de opvolgende jaren. Er wordt voorspeld dat budgetten voor online video elk jaar met 21% groeien tot aan 2019. Doordat de budgetten blijven groeien, wordt het voor merkadverteerders belangrijker om budgetten te verantwoorden en vragen zoals hierboven te kunnen beantwoorden. Je dient te weten hoe effectief online video is om engagement te creëren met je doelgroep en de impact daarvan te kunnen meten.

Inzicht in brand metrics video

Voor online videoplatformen zoals YouTube geven engagement statistieken, zoals views, likes, comments en uitkijkpercentage, basisinzichten over hoe je doelgroep reageert op een video. Deze statistieken zijn belangrijk omdat zij bijdragen aan de inhoud van de video en de te bepalen strategie. Het maken van een video die de doelgroep aanspreekt is slechts een deel van het werk. De effectiviteit van een advertentiecampagne wordt ook beoordeeld door de invloed van brand metrics zoals awareness, perceptie en interesse van de doelgroep.

Het verkrijgen van deze branding inzichten is echter erg lastig. In het verleden werd een campagne ingezet en werd er gekeken naar het aantal views en klikken. Daarmee werd echter de brand impact zonder dure onderzoeken nooit inzichtelijk gemaakt. Deze onderzoeken waren tevens erg tijdrovend en vaak werden de resultaten hiervan pas na de campagne inzichtelijk gemaakt. Hierdoor konden de resultaten pas nadat de campagne was ingezet worden gebruikt en niet direct worden toegepast op lopende campagnes.

Brand Lift realtime meten via YouTube

Hiervoor is nu een oplossing, namelijk Google Brand Lift. Het verzamelt brand metrics van je YouTube campagne in slechts een paar dagen. Snelle toegang tot informatie over brand metrics kan de manier waarop je naar video content kijkt veranderen. Dat komt omdat je nu kunt zien of de inhoud van de video het publiek aanspreekt (engagement metrics) en of de video effect heeft op de kijker (brand metrics). Het belangrijkste is dat als de inhoud van de video niet aanslaat bij de doelgroep, je real-time kan reageren door snel te optimaliseren en zodoende het maximale resultaat uit je online videobudget te halen.

Google Brand Lift Example
Wil jij de branding effecten meten voor jouw online video campagne? Neem contact op met onze online video specialist Lies Jansen via 013-5821592 of via het contactformulier!

No votes yet.
Please wait...
2 antwoorden
  1. Brent Stevens
    Brent Stevens zegt:

    Wat zijn de mogelijkheden in Nederland voor Google Brand Lift? Is dit al uitgerold? En zo ja hoe maak je hier gebruik van?

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden
    • Pieter Voogt
      Pieter Voogt zegt:

      Hi Brent,

      Dank voor je reactie. Ja, dit is al mogelijk in Nederland. Onze Head of Branding, Lies Jansen, kan je er alles over vertellen. Zou je ons kunnen bellen of via e-mail je nummer doorgeven, dan nemen we z.s.m. contact met je op!

      No votes yet.
      Please wait...
      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *