Startup online marketing tips

Online marketing voor startups

closeDeze post is 2 jaar, 5 maanden en 4 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Een startup kan op verschillende manieren baat hebben bij de inzet van online marketing. Hieronder 7 voorbeelden.

Online marketing als marktonderzoek

Via online marketing kun je gemakkelijk en snel onderzoek doen naar verschillende elementen in je businessplan.

  • Een AdWords campagne om erachter te komen wat het zoekvolume is op bepaalde zoekwoorden en of men bereid is door te klikken op je aanbod.
  • Via Facebook Advertising nagaan hoe groot de doelgroep is van Nederlandse vrouwen die van voetbal houden.
  • Een LinkedIn campagne targeten op twee zakelijke doelgroepen om na te gaan wat de reacties zijn.

Valideren ideeën

Valideren, valideren, valideren. Dat is waar een startup continu mee bezig is om zijn ideeën te toetsen aan de markt. Welke doelgroep reageert het best op mijn product of dienst? Welke prijs zijn potentiële gebruikers bereid te betalen? Enkele voorbeelden van hoe je hier online marketing voor kunt gebruiken zijn:

  • Een A/B test in Google AdWords met twee verschillende prijzen voor het product in combinatie met twee verschillende landingspagina’s. Hoe verhoudt zich het conversiepercentage en de totale opbrengst tot elkaar?
  • Een nieuwe propositie of gepivoteerd businessmodel kun je valideren door traffic naar de website te leiden via bijvoorbeeld Google, Facebook of Twitter.

PR genereren voor je startup

Twitter is hét platform voor journalisten om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, bedrijven, producten en diensten. Dus ook met jouw startup. Een Twitter campagne kun je richten op journalisten, zodat je de kans dat zij jouw persbericht zien, en er misschien zelfs aandacht aan besteden, aanzienlijk vergroot.

Investeerders vinden voor je startup

Een startup staat of valt met het ophalen van funding. Daarvoor zijn investeerders nodig. Dat kunnen VC’s zijn, angels, maar ook crowdfunders. Eén ding hebben zij zeer waarschijnlijk gemeen: Ze hebben een LinkedIn profiel. Dus kun je ze via een uitgekiende LinkedIn campagne bereiken en ze kennis laten maken met jouw bedrijf, product en/of dienst.

Stapsgewijs naar de volgende milestone

Een TV-campagne is duur en het effect is moeilijk meetbaar. De kans op mislukken daardoor groot. Dat is niet LEAN. Een YouTube campagne zorgt ervoor dat je je doelgroep toch met beeld én geluid kunt informeren, inspireren en aanzetten tot actie. En dat voor slechts een paar cent per view. YouTube is interactief, dus je verzamelt tegelijkertijd data over uitkijkpercentages, doorklikratio’s en likes (en dislikes). Super waardevol!

Je startup over de grenzen brengen

Het buitenland lonkt voor je startup. Maar waar moet je beginnen? Je kent de markt niet, je doelgroep ziet er misschien wel anders uit en je hebt geen contacten met journalisten of investeerders. Online marketing biedt uitkomst. Zie alle punten hierboven, voor een groot deel maak je hierbij gebruik van giganten als Google, Facebook, LinkedIn en Twitter. Hun advertentiemogelijkheden reiken tot alle uithoeken van de wereld. En dus kun jij jouw startup via deze kanalen bekend maken in welke landen jij ook maar wilt.

PauwR is online marketing partner voor een groot aantal startups, waaronder:

Ben jij verantwoordelijk voor de marketing of groei van een startup? Neem dan eens vrijblijvend contact op met onze specialisten om samen naar de mogelijkheden van online advertising voor jouw startup te kijken! Bel 020-262 0332 of mail naar info@pauwr.nl

 

Rating: 2.2. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *