Spotify Logo

Waarom Spotify als aanvulling op of alternatief voor je radiocampagne?

closeDeze post is 2 jaar, 7 maanden en 2 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Spotify heeft onlangs onderzoek gedaan naar zijn bereik en gebruikers. Maar liefst 80% van de jonge mensen tussen de 18 en 35 jaar luistert naar Spotify. Spotify is de grootste digitale muziekservice in Nederland en laat hiermee iTunes en Soundcloud achter zich. In deze blog brengen we de unieke positie van Spotify in kaart en leggen we uit waarom Spotify een goede aanvulling is op de mediamix.

Hoe ziet een Spotify gebruiker eruit?

De gebruikers van Spotify zijn hoog opgeleide jongeren tussen de 18 en 34 jaar die bekend staan als ‘tech savvy’. Ze maken veel gebruik van van moderne technology zoals tablets en smartphones. Ook vinden zij uiterlijk erg belangrijk: maar liefst 20 tot 50 procent van de gebruikers koopt minimaal een schoonheidsproduct en/of fashion product per maand. Naast uiterlijk zijn ze geïnteresseerd in films en houden ze zich bezig met online shopping.

Kwantiteit: bereik Spotify vs. radiozenders

Naast de eerdergenoemde toppositie die Spotify inneemt tussen de digitale muziekservices, kan Spotify ook in aanmerking komen als alternatief of aanvulling voor radiostations.  Met een bereik van 21,7% onder jonge mensen (18-34 jaar) wordt het vaker beluisterd dan de traditionele radiostations, zoals Radio 1 en BNR nieuwsradio.

Spotify Bereik

Kwaliteit: aandacht tijdens luisteren

Naast de omvang van het bereik is het ook belangrijk dat het publiek dat je bereikt ook daadwerkelijk luistert. Spotify stond hier op de derde plek in de top 3 van radiostations waar met de meeste aandacht en volle aandacht naar werd geluisterd: dit is gemiddeld twee keer zo veel als de populaire stations 538, Sky Radio en Q-Music. De luisteraars van Spotify verwerken de informatie die ze krijgen met meer aandacht.

Spotify-Overlap

Spotify-Aandacht

Kortom, een Spotify campagne is een vernieuwend en doeltreffend alternatief of aanvulling op een traditionele radiocampagnes. Adverteerders zouden Spotify zeker als optie moeten overwegen als medium met een unieke groep luisteraars.

Meer weten over Spotify adverteren? Neem contact op met Lies Jansen via 013-5821592 of via het contactformulier.

Toelichting cijfers: Alle cijfers qua reach zijn free. We hebben iedereen gevraagd naar welk radiostation ze luisteren en als ze Spotify antwoordden werd bevraagd of dit gebeurde met een Premium of Free account. De Premium gebruikers zijn er dus uit gefilterd om de vergelijking met radio te kunnen maken.

Rating: 4.2. From 8 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *