Bouncepercentage-daling

Houd je websitedata ‘clean’: Filter Analytics bots

closeDeze post is 2 jaar, 6 maanden en 22 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Zie je onnatuurlijke pieken van het aantal sessies op de website? Heb je een enorme stijging in bouncepercentage? Neemt het gemiddelde aantal bekeken pagina’s per sessie af? Dan is de kans groot dat je last hebt van ‘Analytics bots’. Deze bots ‘bezoeken’ je website veelvuldig met enkel één paginaweergave. Dit levert een bouncepercentage op van 100%, wat van grote invloed is op je algemene websitestatistieken. In deze blog leggen we uit wat dit inhoudt en hoe je dit probleem kunt oplossen.

Wat zijn Analytics bots?

Analytics bots zijn bezoeken aan je website door computerprogramma’s. Google heeft een functie om bekende bots en spiders automatisch te filteren, maar helaas weten de ontwikkelaars van deze bots dit te ontwijken. Het doel van deze bots is reclame maken door hun URL in je websitedata te laten verschijnen. De URL’s en het negatieve effect op de websitestatistieken is duidelijk te zien in onderstaande screenshot.

Analytics-Bots

Analytics bots filteren

Stap 1: Filter aanmaken

  • Ga naar de beheerder en kies voor filters op dataweergave niveau
  • Kies voor Nieuw filter
  • Geef de filter een begrijpelijke naam (bijvoorbeeld Spam Bots uitsluiten)
  • Filtertype: Aangepast
  • Kies Uitsluiten (staat standaard aangevinkt)
  • Filterveld: Campagnebron
  • Bij Filterpatroon vul je alle bots in, gescheiden door een |. Bijvoorbeeld: semalt.com|buttons-for-website.com|simple-share-buttons.com|darodar.com|best-seo-solution.com|googlesucks.com|buttons-for-your-website.com|best-seo-offer.com
  • Filterverificatie uitvoeren. Als hier geen resultaten uitkomen, wil dit niet zeggen dat de filter niet klopt. Er zijn gewoon nog geen sessies gegenereerd vanuit deze bots.
  • Sla de filter op

Indien je een groot aantal bots tegelijk uitsluit, zul je een extra filter moeten maken. Het filterpatroon mag namelijk maximaal uit 255 tekens bestaan.

Stap 2: Pas filter toe op alle property’s en dataweergaven

Nu je de filter hebt aangemaakt, is het van belang dat deze wordt toegepast op alle property’s en dataweergaven. Hiervoor hoef je de filter niet opnieuw aan te maken. Als je op Nieuw filter klikt, kun je vervolgens voor bestaande filter kiezen. Helaas werkt dit alleen binnen een account, waardoor je de filter dus voor elk account dat je beheert opnieuw dient aan te maken. De filter pas je uiteraard niet toe op een eventuele hack-up weergave met ruwe data.

Stap 3: Maak een annotatie!

Door het toevoegen van deze filter zullen je websitestatistieken significant veranderen. Het is belangrijk om deze wijziging vast te leggen in een annotatie. Zo kan tijdens een latere analyse worden teruggevonden waarom de bezoekersaantallen af zijn genomen of het aantal bekeken pagina’s per sessie juist is toegenomen. Dit voorkomt het trekken van foute conclusies.

Stap 4: Monitoren en filter uitbreiden

Helaas komen er regelmatig bots bij, waardoor het een terugkerend probleem is. Blijf je websitedata dus monitoren op bots en pas de filter aan zodra je nieuwe tegenkomt.

Update 13-5-2015:

Analytics SPAM Bots als gebeurtenissen

Naast de ‘Referral SPAM’ is er recentelijk een nieuwe vorm van SPAM opgedoken in de websitedata. Deze SPAM bots gebruiken Track Events om in de gebeurtenissen te verschijnen, wat vervelend is als je gebeurtenissen gebruikt om acties op je website te meten. De naam van de gebeurtenis maakt duidelijk dat het doel van deze SPAM ook reclame maken is:

Analytics-SPAM-bots-gebeurtenissen

 

Door de secundaire dimensie Bron / Medium aan de gebeurtenis toe te voegen, kan achterhaald worden welke verwijzing hierachter zit. Deze kunnen vervolgens op dezelfde wijze als de andere SPAM bots in deze blog uitgesloten worden.

PauwR analyseert dagelijks tientallen Analytics-accounts voor haar klanten en partners. Voor deze accounts wordt de filter uiteraard door PauwR ingesteld. Mocht je het zelf willen doen en lukt het niet met bovenstaande uitleg, neem dan gerust contact op met Dennis van de Ven via 013-5821592 of via het contactformulier

N.B. Wil je meer inzichten verkrijgen uit je websitedata? PauwR verzorgt op maat gemaakte Analytics trainingen voor bedrijven en organisaties.

Rating: 2.3. From 6 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *