sitelink-search-box

Stop met verwijzen van jouw klanten naar je concurrent

closeDeze post is 2 jaar, 9 maanden en 20 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Enige tijd geleden heeft Google de ‘Sitelink Search Box’ uitgerold. Dit is een extra zoekveld binnen de organische zoekresultaten op ‘branded’ zoekopdrachten. Dit extra zoekveld is met name bedoeld voor  mensen die op zoek zijn naar eenspecifiek product maar zoeken op de bedrijfsnaam van een webshop. Zijn gaan vervolgens op de website verder op zoek naar het specifieke product. De sitelink search box haalt die extra stap weg en maakt het voor de bezoeker eenvoudiger om het betreffende product te vinden. Maar het is belangrijk om de Sitelink Search box goed te configureren, anders verwijs je je klant naar je concurrent!

Een voorbeeld: Iemand is op zoek naar New Balance Sneakers en zoekt op de bedrijfsnaam ‘zalando’. Google geeft vervolgens de sitelink search box weer in het zoekresultaat. Hier kan de bezoeker de zoekopdracht verder specificeren, bijvoorbeeld door te zoeken op ‘new balance sneakers. Vervolgens laat Google de meest relevante pagina’s binnen Zalando website zien op basis van ‘new balance sneakers site:zalando.nl’ :

sitelink search box zalando serp

Het grote nadeel is echter dat er in dit geval, naast de relevante pagina’s binnen de Zalando website, ook AdWords advertenties van concurrenten worden vertoond. Wanneer iemand in bovenstaand voorbeeld op een AdWords advertentie zou klikken, komt men dus uit op een andere website, terwijl uit de oorspronkelijke zoekopdracht bleek dat de bezoeker op zoek was naar New Balance Sneakers bij Zalando.nl

De oplossing: koppel de interne zoekfunctie!

Gelukkig bestaat er een oplossing om de Sitelink search box beter tot zijn recht te laten komen door het implementeren van een stukje code. Door het toevoegen van specifieke ‘Schema.org markup’ wordt de interne zoekfunctie van de website aan de sitelink search box gekoppeld, waardoor de bezoeker direct op de resultatenpagina van de interne zoekfunctie landt en dus sneller datgene vindt  waar hij naar op zoek is:

sitelink search box zalando interne zoekmachine

De meningen over de komst van de Sitelink Search Box zijn verdeeld, met name doordat het irrelevante clicks op advertenties van concurrenten in de hand werkt. De toevoeging van de Schema.org markup lost dit probleem echter op. Google deed onlangs al een test met een soortgelijke search box extensie binnen AdWords advertenties, maar deze Bèta-functie heeft tot dusver geen vervolg gekregen. Toch is de  sitelink search box volgens ons een nuttige toevoeging. Het brengt bezoekers een stapje dichter bij het gewenste zoekresultaat en levert  bovendien een bijdrage aan een hogere Click-Through-Rate op branded search zoekopdrachten.

Wil je hulp bij de implementatie van de Sitelink Search box functie? Neem dan contact op met een van de online specialisten van PauwR via 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.7. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *