Nieuw Google label voor mobielvriendelijke websites

closeDeze post is 2 jaar, 11 maanden en 1 dag geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Google toont sinds kort een nieuw label bij mobiele zoekresultaten: Voor mobiel. Alleen sites die slagen voor Google’s Mobielvriendelijke test krijgen zo’n mobile-friendly label.

Google’s mobile-friendly label: Voor mobiel

Voor mobiele gebruikers is het hierdoor duidelijk om sites te herkennen die:

  • Geen mobielonvriendelijke software gebruiken, zoals Flash.
  • Leesbare tekst gebruiken zonder te zoomen.
  • Content zo op het scherm weergeven, zodat gebruikers niet hoeven te zoomen of horizontaal te scrollen.
  • genoeg ruimte tussen links laten, zodat eenvoudig de juiste link kan worden gekozen.

Een gelabelde site maakt direct duidelijk dat het voor een goede mobiele ervaring zorgt.

Dit is een volgende stap van Google om site eigenaren te stimuleren om voor een goede mobiele gebruikerservaring te zorgen. In 2015 zal het mobiele gebruik alleen maar verder toenemen, dat geldt ook voor het aandeel mobiele zoekopdrachten via de zoekgigant.

Mobiele AdWords ads in 2015

Google gaat ook de wijze waarop AdWords advertenties vertoond worden op mobiele apparaten veranderen. Tot op heden zijn de advertenties op desktop en mobiel hetzelfde. Echter wordt nu de advertentietekst op mobiel korter, doordat de tweede beschrijvingsregel komt te vervallen. Hierdoor komt er meer ruimte beschikbaar voor relevante extensies:

Wijziging mobiele advertenties

Bron: Google AdWords Blogspot

Deze wijziging zou in oktober 2014 al doorgevoerd worden, maar dit is uitgesteld tot voorjaar 2015. Door de toename in populariteit van extensies, zoals sitelinks, locatie-extensies en highlight-extensies, wil Google deze extensies beter onder de aandacht brengen door middel van de nieuwe indeling van de advertenties.

Tips voor de nieuwe mobiele AdWords ads

Om optimaal te profiteren van de nieuwe indeling van de mobiele advertenties, is het verstandig deze hiervoor te optimaliseren:

  • Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie in de eerste beschrijvingsregel van de advertentie staat.
  • Zorg ervoor dat alle relevante extensies zijn ingeschakeld. Dit biedt sneller extra informatie aan gebruikers en zorgt voor een hogere CTR.
  • Zorg ervoor dat je de nieuwe advertenties voorziet van een voorkeur voor mobiel. Hiermee vergroot de kans dat de advertenties worden vertoond bij mobiele zoekopdrachten.

Update Google algoritme voor mobiele rankings

Vanaf 21 april 2015 zal Google haar algoritme aanpassen. De mobielvriendelijkheid van een site wordt vanaf dan meegenomen als een ranking signal. Dit zal grote gevolgen hebben voor de zoekresultaten op mobiel. Mobiel blijft verder groeien en Google streeft ernaar om de gebruiker de beste zoekresultaten aan te bieden. En op mobiel zijn dat dus sites die voor mobiel gebruik geoptimaliseerd zijn.

PauwR is gespecialiseerd in mobiele campagnes. Wil je meer weten over wat mobiel voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met een van de online specialisten van PauwR via 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl.

 

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *