Leads genereren met Google Analytics

Leads genereren met Google Analytics

closeDeze post is 3 jaar, 3 maanden en 15 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Als je als ondernemer gebruik maakt van Google Analytics, dan kun je hiermee enorm veel nuttige informatie achterhalen om je website en marketinginspanningen te optimaliseren. Waar komen mijn bezoekers vandaan? Hoe lang blijven ze op mijn site? Welke pagina’s bezoeken ze? Google Analytics biedt ook de mogelijkheid om vrij eenvoudig een rapport te creëren met mogelijke leads. Zeer interessant voor B2B ondernemingen.

Je kunt er via Google Analytics dus achterkomen welke bedrijven op je site zijn geweest. Op basis van deze informatie kun je de meest waardevolle lead(s) bepalen en hen eens telefonisch benaderen of een (e-)mailing sturen. De kans is groot dat ze meer informatie willen over je bedrijf en geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Daarom waren ze namelijk op je website. Er zijn tegenwoordig veel aanbieders van diensten die deze leads tegen betaling leveren, maar op de volgende manier kun je zo’n overzicht ook zelf maken.

Welke bedrijven bezochten mijn website?

In Google Analytics kun je de serviceproviders (ISP’s) van je bezoekers bekijken. Voor dit overzicht zijn niet alle ISP’s interessant. Die van niet-zakelijke bezoekers en bestaande klanten wil je er niet in hebben. De ISP’s van niet-zakelijke bezoekers herken je aan namen als tele2, Ziggo, adsl, wanadoo, telenet, etc. Deze kunnen uitgesloten worden in het rapport. Aan zakelijke ISP’s wordt vaak de bedrijfsnaam meegegeven en deze zijn daardoor direct te herkennen.

Zakelijke leads genereren via Google Analytics

Stap voor stap zullen we laten zien hoe je dit rapport kunt instellen.

Leads genereren met Google Analytics

  • Om een nieuw aangepast rapport te maken klik je in het menu ‘Aangepaste rapporten’ op ‘+Nieuw aangepast rapport’.
  • Selecteer bij Statistiekgroepen de statistieken die je in het overzicht wilt hebben.
  • Selecteer bij Dimensiedetails de dimensie Serviceprovider.
  • Kies bij Filters voor ‘Filter toevoegen’ en selecteer vervolgens weer de dimensie Serviceprovider. Kies links in de dropdown voor Uitsluiten. Kies in de dropdown rechts voor Regex.

Tijdens deze laatste stap kun je alle ISP’s toevoegen die je wilt uitsluiten van je overzicht. Belangrijk is dat je tussen elke naam (Ziggo, tele2, telenet, etc.) een ‘|’ plaatst zonder spaties. Sla vervolgens je zojuist aangemaakte rapport op. Het is makkelijk als je het rapport automatisch naar jezelf laat mailen, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. Dit kan via de ‘E-mail’ button bovenaan het rapport.

In je nieuwe overzicht met zakelijke leads is het mogelijk nog meer interessante informatie toe te voegen door secundaire dimensies te gebruiken. Bijvoorbeeld: bron/medium (via welke bron komt dit bedrijf?), regio/plaatsen (waar is dit bedrijf gevestigd?) en de datum/data van het sitebezoek. Succes met het genereren van leads en new business via Google Analytics!

Serviceproviders Google Analytics

Wil je meer weten over Google Analytics of over online marketing en wat dat voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met een van de online specialisten van PauwR via 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *