winstgerichte marketing

Marketeer: stuur op winst in plaats van kosten

closeDeze post is 3 jaar, 3 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Vaak legt men bij online campagnes de focus op de kosten per conversie (CPA). Er is echter ook een andere benadering mogelijk; benader het niet vanuit een kostenoogpunt, maar zet juist de winst die men kan behalen met online adverteren centraal. De omschakeling is zeker niet makkelijk, maar door bekende marketingaspecten als meten, bieden en budgetteren net iets anders te benaderen, kun je al ver komen.

Kosten versus winst

De daadwerkelijke waarde van je online investeringen is meer dan de winst.  De waarde van verschillende soorten klanten (bijvoorbeeld eenmalig versus terugkerend), hun acties tijdens het aankoopproces en plaatsingen van advertenties zijn een kleine greep van de variabelen die de uiteindelijke winst bepalen. Al deze variabelen zijn onderdeel van de uiteindelijke winst, maar hebben ook een eigen waarde die bepaald (=gemeten) moet worden. Hieronder enkele vragen die je op weg kunnen helpen bij het bepalen van de precieze waarde van diverse variabelen:

  • Houd je rekening met de offline sales die voortkomen uit online investeringen?
  • Houd je rekening met de lifetime value van nieuwe klanten?
  • Houd je rekening met de mogelijkheid dat de customer journey over verschillende schermen en media plaatsvindt?
  • Beperken de huidige KPI’s de mogelijkheid om winst te maximaliseren?

Als het doel van de campagne het maximaliseren van de winst is, moet de biedstrategie niet gekoppeld zijn aan de kosten per conversie. Waarom? Omdat de focus op kosten per conversie de winst beperkt; je meet dan namelijk alleen de efficiëntie van individuele conversies. Een hogere CPA bezorgt een ad wellicht een toppositie wat weer meer sales oplevert dan een lagere CPA die een lage positie bezet en daarbij minder sales met zich meebrengt. Kort samengevat gaat het er dus om een goede balans te vinden tussen (sales)volume en efficiëntie per conversie.

 

winstgerichte marketing

Flexibele budgettering

Consumenten zijn steeds vaker actief op diverse (mobiele) apparaten. Een persoon kan op zijn smartphone een specifiek product zoeken, vervolgens op de PC informatie over het product zoeken en uiteindelijk pas thuis met zijn tablet een aankoop doen. Winstgerichte marketing legt de focus niet op het creëren van (meer) vraag, maar op het opvangen van de vraag. Dit betekent dat jouw product/merk alle potentiele klanten op momenten wanneer zij zoekopdrachten uitvoeren moet kunnen bereiken. De hoogte van het budget wordt dan afhankelijk van de vraag.

Een zorgverzekeringsmaatschappij die een vast maandelijks budget hanteert zal waarschijnlijk veel potentiele klanten mislopen. Omdat consumenten de mogelijkheid hebben om na één jaar over te stappen op een andere maatschappij, zullen zij vaak in de maanden november en december veel actiever op zoek zijn naar verzekeringsmaatschappijen. In deze maanden is er dus meer vraag en zou je meer willen – of eigenlijk moeten – investeren, maar door een maandelijkse limiet zal de verzekeringsmaatschappij veel potentiele klanten niet kunnen bereiken. Gebruik dus een flexibele budgettering en pas het budget aan afhankelijk van de vraag in plaats van een vast budget te hanteren.

Om marketing vanuit een winstoogpunt te benaderen is nog geen gemakkelijke taak. Bedrijven leggen nog te frequent de nadruk op de kosten; die willen zij het liefst zo laag mogelijk houden. Wat men dan vaak niet weet is dat dit ook de winst kan beperken. Door een shift in de mindset (zet winst centraal in plaats van de kosten) kun je het onderste uit de digitale kan halen!

Rating: 4.5. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *