Enhanced-e-commerce

Analytics: gebruik externe data en enhanced e-commerce!

closeDeze post is 3 jaar, 4 maanden en 12 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Wil je meer inzicht in de effectiviteit van je online- en offline marketing inspanningen?  Wil je weten hoe vaak mensen een bepaald product in de winkelwagen leggen of juist weer verwijderen? Stijgt je conversiepercentage wanneer de zon schijnt en wil je je AdWords campagne hier ‘ realtime’ op bijsturen? PauwR bezocht als Google Analytics Certified Partner de Conference day op 18 juni 2014. Via deze blog delen we onze belangrijkste inzichten en inspiratie.

Conversie Attributie via Analytics

Google investeerde de afgelopen jaren al fors in Conversie attributie (Multi Channel Funnels / Attributiemodellen). Met de overname van het gerenommeerde marketing intelligence bedrijf  ‘Adometry’ blijft het doorontwikkelen van conversie attributie instrumenten ook het komend jaar weer een belangrijke pijler binnen Google Analytics.

De komende tijd zullen ‘standaard’ Google Analytics rapporten en ‘Multi Channel Funnels’ steeds verder in elkaar verweven raken, waardoor de werkelijke waarde van marketingkanalen nog beter inzichtelijk wordt. Een belangrijke nieuwe feature is ‘channel grouping’, waarmee het eenvoudiger wordt om marketingkanalen te groeperen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan ‘branding kanalen’ (b.v. Display, Social) en ‘Sales kanalen’ (b.v. AdWords, organic en direct verkeer). Een andere interessante feature binnen Analytics die binnenkort wordt uitgerold, is een automatische (voorgedefinieerde) uitsplitsing op brandend- en non-branded zoekopdrachten.

De keynote presentatie werd afgesloten met een eerste inzicht in ‘Time Series Modeling’. Met deze functie wordt het binnenkort mogelijk om de impact van marketinginspanningen nog beter inzichtelijk te maken door op basis van Analyticsdata te berekenen wat bijvoorbeeld de traffic of omzet in een bepaalde periode zou zijn geweest op het moment dat er niet zou zijn geïnvesteerd in een bepaalde campagne. Ofwel, je kunt hiermee direct de opbrengst van een campagne inzichtelijk maken!

Importeren van externe data

Met de komst van Universal Analytics is het ook mogelijk om offline-campagnedata in te laden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het combineren van uitzendschema’s van TV-commercials en de invloed op zoekopdrachten op merknaam (branded search). Een andere interessante mogelijkheid van het importeren van externe data in Universal Analytics is het importeren van klantendata zoals:

– Nieuwe vs. bestaande klant
– Wel / geen lid van de klantenclub
– Man / Vrouw
– Leeftijd

Op deze manier ontstaan er nieuwe, zeer waardevolle mogelijkheden om de samenwerking tussen offline en online kanalen inzichtelijk te maken. In bepaalde markten is het ook zeer nuttig om de invloed van het weer te analyseren in Analytics. Wanneer blijkt dat de traffic of omzet bijvoorbeeld sterk samenhangt met de temperatuur is het uiteraard zeer waardevol om daar direct op in te spelen. Door gebruik te maken van scripts in AdWords is het zelfs mogelijk om het weer aan je AdWords campagnes te koppelen, waardoor budgetten en/of biedingen ‘real-time’ worden aangepast aan de weersomstandigheden. Kortom, zeer krachtige mogelijkheden voor adverteerders die sterk afhankelijk zijn van weersinvloeden!

Enhanced e-commerce

Één van de meest interessante nieuwe features van Universal Analytics is enhanced e-commerce. Dit biedt webshops nog meer inzicht in het winkelgedrag van hun bezoekers. Waar e-commerce zich op dit moment enkel richt op de bedank-pagina, kijk enhanced e-commerce naar het gehele proces:

Enhanced-e-commerce

Voordelen enhanced e-commerce

Door het inzetten van enhanced e-commerce worden er tien nieuwe rapporten beschikbaar binnen Analytics. Zo kan er onder andere een horizontale trechter worden weergegeven van het moment dat een bezoeker een product ziet tot en met het bestellen van dit product. Dit levert bijvoorbeeld inzicht op in het aantal keer dat mensen een bepaald product in de winkelwagen leggen of juist uit de winkelwagen verwijderen. Tevens krijg je inzichten in de betaalmethode die gebruikt wordt en de pagina waarop een product is vertoond voordat het besteld wordt.

Ook maakt Google het met enhanced e-commerce gemakkelijker om specifiek te retargeten. Vanuit de horizontale trechter, waarin het gehele bestelproces wordt weergegeven, kunnen namelijk doelgroepen worden geëxporteerd naar een gekoppeld AdWords-account. Op deze manier wordt het voor adverteerders een stuk eenvoudiger om een doelgroep aan te maken en vervolgens met een specifieke boodschap te bereiken.

Één van de problemen die webshops op dit moment ervaren met e-commerce is het aantal producten dat wordt teruggestuurd. Vooral in de modebranche gebeurt het vaak dat klanten bijvoorbeeld meerdere maten bestellen en vervolgens maar een gedeelte van de bestelling houden. In de huidige versie van e-commerce wordt hier geen rekening mee gehouden, waardoor de opbrengst binnen Analytics vaak vertekend is. Enhanced e-commerce maakt het mogelijk om teruggezonden items als terugbetaling te registreren. Dit kan gekoppeld worden aan het systeem van de webshops, waardoor refunds automatisch in Analytics binnenkomen als terugbetaling. Mocht een koppeling tussen het systeem en Analytics lastig zijn, dan kan het ook handmatig via een CSV-import.

Implementatie enhanced e-commerce

Om enhanced e-commerce werkend te krijgen is een stukje implementatie nodig. Zo dient de Analyticscode aangepast te worden, evenals de code op elke stap van het proces die doorgemeten kan worden. Tevens dient in de admin van het Analytics-account per stap een naam worden gegeven, zodat je duidelijke stappen krijgt binnen de rapporten. De volledige uitleg van de implementatie is te vinden in Google Developers.

Meten voor mobiel

Tegenwoordig worden er bijna meer zoekopdrachten op Google uitgevoerd via de mobiel dan op ‘vaste’ devices. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om goede inzichten te verkrijgen in het gedrag van je mobiele bezoekers en op basis hiervan te optimaliseren. Tien tips:

  1. Maak een aparte Analytics dataweergave met enkele mobiele bezoekers
  2. Stel zachte conversies in als doel om mobiel verkeer op waarde te schatten (zoals bekijken store-locator)
  3. Ervaar wat je doelgroep ervaart (bekijk de website met apparaten/browsers/etc. die je doelgroep gebruikt)
  4. Laat je website testen door je doelgroep
  5. Maak je nieuwsbrief mobielvriendelijk
  6. Segmenteer mobiele bezoekers die enkel voor adresgegevens op de website komen
  7. Optimaliseer je PageSpeed (bijvoorbeeld met PageSpeed Insights)
  8. Track de interne zoekmachine
  9. Test, meet en optimaliseer
  10. Start NU

PauwR analyseert tientallen Analytics-accounts voor diverse bedrijven. Daarnaast biedt PauwR Analytics-trainingen aan voor zowel beginners als gevorderden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel naar 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl voor een vrijblijvend voorstel.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *