Adverteren op Social Media definitief op kaart grote adverteerders

closeDeze post is 3 jaar, 4 maanden en 10 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Ruim 80% van de grote adverteerders is actief met social media advertising. De budgetten zijn snel gestegen, 19% besteedt meer dan 100.000 euro. In 2014 staat nog slechts 17% van de ondervraagde bedrijven langs de kant als het gaat om social media advertising. In 2012 was dit nog 44%. Dat blijkt uit het jaarlijkse Social Media Advertising onderzoek dat PauwR voor het 3e jaar op rij heeft uitgevoerd onder de top 500 adverteerders van Nederland.[youtube url=”http://youtu.be/zmeX3l8IJ4M” width=”560″ autoplay=”1″ fs=”1″ rel=”0″]

 

Pieter Voogt, managing partner van PauwR: “Facebook en YouTube blijven onder de grote adverteerders de populairste advertentiekanalen. Twitter heeft een inhaalslag gemaakt onder invloed van hun activiteiten in Nederland en is zelfs een iets populairder kanaal geworden dan LinkedIn. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat LinkedIn campagnes vooral aantrekkelijk zijn voor B2B bedrijven. De meerderheid van de ondervraagde adverteerders richt zich vooral op consumenten.”

Ondanks een kleine daling blijft bereik/branding met 89% één van de belangrijkste redenen om te adverteren op social media. Daarnaast is leadgeneratie via social media een stuk belangrijker geworden voor adverteerders; 54% van de ondervraagde bedrijven geeft leadgeneratie aan als reden om te adverteren op social media. In 2013 was dat ‘slechts’ 40%. Als bedrijven niet op social media adverteren komt dat meestal doordat ze er geen prioriteit aan geven.

Opmerkelijk is dat budgetten van meer dan een ton explosief zijn toegenomen. Waar in 2013 nog 7% van de ondervraagde bedrijven een budget van meer dan één ton, is dat in 2014 gestegen tot 19%. Een ander opvallend gegeven is dat er geen bedrijven meer zijn die nog testen met budgetten onder de € 1.000. In 2012 en 2013 werden dit soort ‘testbudgetten’ nog wel genoemd. Volgens ruim 75% van de topadverteerders zullen de budgetten het komende jaar alleen maar verder stijgen.

Social media advertising wordt steeds vaker geheel uitbesteed. Het online marketingbureau is daarbij favoriet, gevolgd door het traditionele mediabureau en de social media bureaus. De grote adverteerders worstelen nog het meest met de ROI van social media advertising. Dit lijkt logisch, aangezien branding het belangrijkste doel is en de ROI daarvan lastig meetbaar is.

Tot slot adviseren de top 500 adverteerders andere bedrijven om vooral veel aandacht te besteden aan de doelstellingen, meetbaarheid en aan de doelgroep van een campagne. Met moet vooral ook kijken naar de lange termijn. De welbekende uitdrukking ‘practice makes perfect’ is ook voor social media advertising van toepassing.


[note_box]Interesse in Twitter adverteren? PauwR heeft nu een exclusief aanbod waardoor we ook pilotcampagnes kunnen aanbieden! Neem vandaag nog contact op met Pieter Voogt of Roel Derksen voor meer info, bel 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl. [/note_box]

Rating: 4.8. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *