Universal-Analytics

Universal Analytics: Oplossing probleem met bronnen binnen e-commerce

closeDeze post is 3 jaar, 5 maanden en 6 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Sta jij voor de overstap naar Universal Analytics of worden jouw e-commerce statistieken niet meer juist weergegeven nadat je bent overgestapt? Komt jouw omzet grotendeels vanuit ING of Rabobank in plaats van je campagnes? Lees dan vooral deze blog, want hier vind je het antwoord voor dit veelvoorkomend probleem.

Universal Analytics

De overgang naar Google Universal Analytics is momenteel in fase 3, waarbij alle accounts automatisch worden omgezet. Voor de gebruikers verandert op dat moment nog niks, aangezien de nieuwe functionaliteiten en features pas beschikbaar zijn na het aanpassen van de tracking code. Zodra de code aangepast is, krijg je toegang tot deze nieuwe functionaliteiten en features. Helaas is dat ook het moment waarop er wat misgaat met de metingen.

Probleem bronnen e-commerce

Na het aanpassen van de code en zonder verdere aanpassingen, zullen de e-commerce statistieken van bron/medium niet meer juist worden weergegeven. Doordat Universal Analytics een andere meettechniek gebruikt, worden cookies van de betalingspartner(s) geplaatst. Hierdoor ziet Analytics de bezoekers die via de betalingspartner terugkomen op de bedankpagina als bezoeker vanaf een verwijzing.

Een dergelijk overzicht is het gevolg:

E-commerce-bronnen

Aangezien Google niet meldt dat een bepaalde aanpassing nodig is, ontstaan er problemen. Webshop-eigenaren en marketeers worden blind voor de afkomst van de omzet.

Oplossing e-commerce probleem

De oplossing voor dit probleem is (gelukkig) eenvoudig. Het probleem kan opgelost worden binnen de instellingen van Google Analytics en gerommel in de code is dan ook niet nodig. In onderstaande handleiding wordt stap voor stap toegelicht hoe je de betalingspartners uit je verwijzend verkeer krijgt binnen Analytics.

Stap 1: Achterhaal je betalingspartner(s)

Kopieer de URL(s) van de betalingspartner(s). Enkel het domein is voldoende. Voor sommige webshops zijn dit diverse banken en creditcardmaatschappijen, terwijl andere webshops met één partij werken zoals Buckaroo. Je kunt de betalingspartner(s) vinden bij het bron/medium overzicht binnen e-commerce in Analytics. Als de overstap naar Universal Analytics nog niet gemaakt is, kun je het beste de webbouwer raadplegen.

Stap 2: Ga naar het beheer binnen Analytics

Op Property-niveau dienen verwijzingsuitsluitingen toegevoegd te worden. Deze nieuwe optie vind je onder Trackinginfo:

Analytics-Property

Stap 3: Sluit de betalingspartner(s) uit

In dit overzicht dien je het domein van alle betalingspartners uit te sluiten. Enkel het domein is voldoende, dus met ing.nl sluit je zowel bankieren.ideal.ing.nl als securecode.ing.nl uit.

Verwijzingsuitsluitingen-Analytics

N.B. Hierdoor worden de bezoeken via deze domeinen nog wel gemeten, alleen worden zij niet als bron meegenomen waardoor de oorspronkelijke bron blijft bestaan.

Stap 4: Meten is weten

Nu worden de originele bronnen weer getoond binnen e-commerce en wordt de omzet ook weer op deze manier verdeeld. Houd dit overzicht scherp in de gaten en voeg ontbrekende betalingspartners toe aan de lijst met verwijzingsuitsluitingen.

PauwR analyseert tientallen Analytics-accounts voor diverse bedrijven. Daarnaast biedt PauwR Analytics-trainingen aan voor zowel beginners als gevorderden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel naar 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl voor een vrijblijvend voorstel.

Rating: 3.7. From 6 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *