vergelijkbare_doelgroepen

Targeting binnen Facebook Ads: de laatste ontwikkelingen

closeDeze post is 3 jaar, 6 maanden en 18 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Mobiele app gebruikers omzetten naar Facebook likes? Vergelijkbare doelgroepen opbouwen van je huidige Facebook fans? Je websitebezoekers retargeten via Facebook? Targeten op medewerkers van bedrijven, functietitels en branches? Onlangs zijn de targetingopties van Facebook flink uitgebreid. Benieuwd welke mogelijkheden voor jou van toepassing kunnen zijn? Lees snel verder!

Aangepaste doelgroepen

Sinds oktober 2012 is het binnen Facebook mogelijk om te targeten op aangepaste doelgroepen (custom audiences). Een aangepaste doelgroep is opgebouwd uit eigen CRM data zoals e-mailadressen, telefoonnummers of gebruikers-id’s. Deze data wordt vervolgens gekoppeld aan bestaande Facebook profielen. Hierdoor bouw je een doelgroep op van bijvoorbeeld huidige klanten, prospects of nieuwsbriefabonnees. Deze doelgroep is heel interessant om te gebruiken op Facebook. Zowel om te targeten, maar ook om uit te sluiten wanneer je specifieke acquisitiedoelstellingen nastreeft.

facebook_aangepaste_doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen

Om je bereik te vergroten is het interessant om een grotere doelgroep aan te spreken met dezelfde relevante kenmerken als je aangepaste doelgroep. Sinds maart 2013 biedt Facebook de mogelijkheid aan om op basis van een aangepaste doelgroep een vergelijkbare doelgroep te maken. Bij de samenstelling van deze doelgroep houdt Facebook rekening met miljoenen karakteristieken en wordt geen gebruik gemaakt van cookies. Als adverteerder heb je de keuze om een vergelijkbare doelgroep te maken op basis van Vergelijkbaarheid (similarity) of Bereik (reach), waarbij respectievelijk met meer of minder karakteristieken rekening wordt gehouden. De omvang van je vergelijkbare doelgroep verschilt dan ook en wordt groter naarmate je meer op bereik inzet.

Uitbreiding Facebook doelgroepen

Onlangs zijn de mogelijkheden van Facebook doelgroepen uitgebreid. Het is sinds enkele weken mogelijk om een aangepaste doelgroep te maken van je websitebezoekers of van mensen die je mobiele app hebben gebruikt. Retargeting via Facebook, zonder tussenkomst van derde partijen, is hierdoor mogelijk. Deze aangepaste doelgroepen kunnen vervolgens weer worden gebruikt om vergelijkbare doelgroepen te maken.

De afgelopen week heeft Facebook de mogelijkheden verder uitgebreid, waardoor vergelijkbare doelgroepen kunnen worden gemaakt zonder gebruik van bestaande data. Een vergelijkbare doelgroep kan worden opgebouwd op basis van huidige Facebook fans of op basis van mensen die zijn geconverteerd via de Facebook conversiepixel. Deze doelgroepen kunnen niet worden gebruikt als aangepaste doelgroep, maar dienen enkel voor het opbouwen van een vergelijkbare doelgroep.

facebook_vergelijkbare_doelgroepen

Aangepaste- en vergelijkbare doelgroepen hebben het afgelopen jaar laten zien dat ze absoluut van toegevoegde waarde zijn. Met name bij campagnes met een acquisitiedoelstelling presteren vergelijkbare doelgroepen uitzonderlijk goed. Aangepaste doelgroepen kunnen er voor zorgen dat advertenties niet worden vertoond bij gebruikers die al zijn geconverteerd. Deze uitbreidingen maken het nu nog gemakkelijker om je bereik op Facebook te vergroten bij een relevante doelgroep. Alle overige targeting opties zijn toe te passen op Facebook doelgroepen (zoals leeftijd en geslacht), waardoor het adverteren op Facebook weer een stukje effectiever is geworden.

Facebook inzetten voor B2B marketing

Naast het specifiek targeten van Facebook doelgroepen is het onlangs mogelijk om te targeten op werknemers van specifieke bedrijven, functietitels en branches. Deze uitbreiding biedt interessante kansen voor B2B-marketeers. Het adverteren op werknemers van specifieke bedrijven was al een tijd mogelijk maar de lijst met werkgevers is onlangs flink uitgebreid. Daarnaast is het nu mogelijk om te targeten op functietitel en branche waarin mensen werkzaam zijn, waardoor je zeer specifiek je doelgroep kan bereiken. Kanttekening hierbij is dat gebruikers deze gegevens wel moeten invullen waardoor het kan voorkomen dat bepaalde doelgroepen niet de gewenste omvang hebben en je de melding krijgt dat je doelgroep te specifiek is. Echter is het een zeer waardevolle toevoeging met veel potentie voor de toekomst.

facebook_targeting

 

PauwR heeft veel ervaring met het opzetten en optimaliseren van een breed scala aan Facebook campagnes. We hebben de eerste resultaten al binnen van deze nieuwe targeting mogelijkheden. Benieuwd of Facebook doelgroepen van toegevoegde waarde zijn voor uw bedrijf? Neem dan contact op met een van onze Facebook advertising specialisten via 013-5821592 of mail naar advies@pauwr.nl.

Rating: 4.5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *