Scoren met ‘Feedmarketing’!

closeDeze post is 3 jaar, 6 maanden en 19 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Steeds meer E-commerce adverteerders kiezen ervoor om ‘Feedmarketing’ kanalen toe te voegen aan hun online marketingmix. Adverteren op basis van een productfeed maakt het mogelijk om real-time te adverteren, waarbij wisselende prijzen, voorraadniveaus en andere variabelen automatisch in de campagnes worden doorgevoerd. In deze blog zetten we de uitgebreide mogelijkheden van adverteren op basis van een productfeed op een rij…

Realtime Search AdWords Campagnes

Voor webshops met een groot assortiment is het handmatig beheren van productgerichte (long-tail) AdWords campagnes vaak zeer arbeidsintensief, en daardoor praktisch onmogelijk. AdWAdCore_Platinum_Agencyords campagnes op basis van een productfeed bieden in dit geval uitkomst. Het grote voordeel is dat de advertenties dynamsich worden gegenereerd, waardooreventuele prijswijzigingen ‘realtime’ worden doorgevoerd in de advertentieteksten. Bovendien adverteer je op basis van een feed enkel op producten die ook daadwerkelijk op voorraad zijn. Indien een product is uitverkocht, dan worden de advertenties automatisch onderbroken. Worden er nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd? Dan worden deze producten automatisch in de campagne opgenomen. PauwR is door marktleider in searchmarketing tools AdCore gecertificeerd als AdCore Platinum Agency. Onze aantoonbare ervaring met AdCore en het volgen van de AdCore University hebben geleid tot deze certificering.

Google Shopping Ads

Google Shopping advertenties, voorheen ook bekend als Product Listing Ads (PLA), zijn de meest in het oog springende advertenties binnen de Google zoekresultaten aangezien deze zijn voorzien van een productafbeelding én prijs. Hierdoor liggen de doorklikpercentages (CTR) voor Google Shopping ads over het algemeen ook hoger dan reguliere, productgerichte Google AdWords tekstadvertenties.
In het geval van Google Shopping stel je geen zoekwoorden of adverties in, maar worden de campagnes volledig opgebouwd op basis van de productfeed. Net als bij Google AdWords advertenties betaal je op basis van kosten-per-klik (CPC).

google shopping

Onlangs heeft Google nieuwe Shopping campagnes uitgerold. Dit biedt nog meer mogelijkheden tot optimalisatie. Met de komst van de nieuwe Shopping campagnes is het nu namelijk een stuk makkelijker om de campagnes uit te splitsen op basis van productcategorieën, merken, producten en zelfs custom labels. Slecht presterende producten en/of producten met een lage marge kunnen dus eenvoudiger worden uitgesloten van de campagne. Bovendien bieden de nieuwe Google Shopping Campagnes inzicht in Benchmark statistieken, waardoor je de gemiddelde CPC en CTR kunt vergelijken met de concurrentie en op basis van deze gegevens kunt bijsturen.

Dynamic Retargeting

In het geval van dynamic retargeting wordt, in tegenstelling tot ‘standaard’ retargeting, de content gepersonaliseerd op basis van het gedrag van de bezoeker. Op deze manier bevatten de banners bijvoodynamic-remarketingrbeeld de producten die de bezoeker het laatst heeft bekeken in de webshop. Ook maakt dynamic remarketing het mogelijk om slim om te gaan met biedstrategieën: Zo is het bijvoorbeeld nuttig om een hoger bod in te stellen voor een bezoeker die een product in het winkelmandje heeft geplaatst, maar nog niet heeft besteld. Daarnaast kun je juist een lager bod hanteren voor bezoekers die geen enkel product hebben bekeken.
Voorheen was Dynamic Retargeting via Google (dynamic remarketing) alleen mogelijk voor webshops die adverteren op basis van een Shoppingfeed in het Google Merchant Center. Sinds kort heeft Google het echter ook voor bedrijven zonder Google Shopping feed mogelijk gemaakt om hun bezoekers dynamisch te retargeten. Dit biedt kansen voor bijvoorbeeld reisbureaus, verzekeringsmaatschappijen, vacaturesites, financiële diensten en bedrijven in de B2B markt. PauwR schreef eerder een uitgebreid artikel over Google Dynamic Remarketing voor niet-webshops.

Prijsvergelijkers & Affiliates

Aangezien consumenten steeds vaker vergelijkingssites raadplegen (zoals Beslist.nl, Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl) is het voor veel webshops zeer relevant om hun productaanbod ook via dit soort prijsvergelijkers of affiliates aan te bieden. De meeste prijsvergelijkers bieden de mogelijkheid om een productfeed te koppelen, waardoor het assortiment en bijbehorende productinformatie automatisch worden ingeladen. Het adverteren vindt meestal plaats op CPC basis. Door variabele CPC’s per productcategorie te hanteren, kun je de resultaten optimaliseren. Op bepaalde productcategorieën zijn de marges tenslotte vaak groter of kleiner ten opzichte van andere productcategorieën. Ook het uitsluiten van niet rendabele- producten en categorieën in de productfeed levert een grote bijdrage aan het resultaat.

beslist

 

Belang van een goede productfeed

De meeste feedmarketing kanalen bieden krachtige optimalisatie mogelijkheden om het resultaat te maximaliseren, maar het resultaat van de campagnes wordt in sterke mate bepaald door de kwaliteit van de productfeed. Allereerst is het van belang om per kanaal een specifieke feed te gebruiken die voldoet aan de eisen van het betreffende kanaal, in plaats van een feed die geschikt is voor meerdere kanalen. Dit bevordert de laadsnelheid van de feed. Daarnaast is het van belang om je producten zo ‘clean’ mogelijk in de feed op te nemen, waarbij variabelen als merk, categorie, sub-categorie, maat, uitvoering, kleur, etc. van elkaar zijn gescheiden.

TIP: Voor bepaalde campagnes (waaronder AdWords) kan het zinvol zijn om naast de (standaard-) prijs een ‘sale prijs’ en een eventueel een kortingspercentage op te nemen als variabele in de feed. Dit biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld kortingspercentages tijdens de Sale periode automatisch in de advertenties op te nemen. Uiteindelijk geldt dat de campagne zo goed is als je productfeed! De specialisten van PauwR kunnen je adviseren en ondersteunen bij het creëren van de perfecte productfeed.

Kortom: Het adverteren op basis van een productfeed biedt ongekende mogelijkheden binnen verschillende kanalen. Ondanks dat het adverteren op basis van een productfeed aan een sterke opmars bezig is, hebben veel e-commerce adverteerders de volledige potentie van feedmarketing nog niet ontdekt. Een gemiste kans, want feedmarketing blijkt een krachtige tool die,  mits op de juiste manier ingezet, een boost geeft aan de ROI en zorgt voor extra conversievolume.

Meer weten over feedmarketing? Neem contact op met één van onze specialisten via 013-582 15 92 of advies@pauwr.nl!

 

 

Rating: 4.8. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *