YouTube TV Adverteerders

YouTube wil TV adverteerders voor zich winnen

closeDeze post is 3 jaar, 7 maanden en 3 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Advertentiebudgetten verschuiven van TV naar online video. Een studie wees uit dat 31% van de merken advertentie budget uit TV ziet verschuiven naar online video. TV Chief Marketing Officer Kara Weber van YouTube gaf aan in een interview “People aren’t watching reliably in front of their TV screens anymore, it’s shifting how brands are looking to reach consumers”.

Google speelt in op deze trend door met YouTube een groter deel van de reclame-inkomsten op TV in te nemen dan voorheen. Om dit te realiseren voert YouTube een aantal wijzigingen door.

Gegarandeerd bereik YouTube

Een eerste verandering door YouTube is het aanbieden van ‘gegarandeerd bereik’. De reclame wordt dan net zo lang bij net zo veel verschillende video’s getoond als nodig is om een bepaald percentage van de beoogde doelgroep te bereiken. Deze manier van adverteren werd al langer gebruikt op TV (GRP berekenen), maar op YouTube was de garantie, ondanks verzoeken vanuit adverteerders, nooit doorgevoerd. Daar gaat dit jaar dus verandering inkomen.

Adverteren bij populairste video’s

Naast het afkopen van gegarandeerd bereik wil YouTube ook gegarandeerde advertentieruimte ter beschikking stellen bij zijn populairste video’s in diverse categorieën. Denk hierbij aan Beauty & Fashion, Comedy en Sport. Adverteerders die bereid zijn op voorhand geld in te leggen, krijgen gegarandeerd ruimte voor reclame bij de 5 procent populairste video’s.

The Wall Street Journal geeft aan dat het tot nu toe lastig was om adverteerders over te halen vooraf budget vrij te maken voor online video. De oorzaak hiervan lag in het feit dat YouTube altijd wel inventory beschikbaar had. Door de best bekeken video’s te reserveren, hoopt YouTube het voor adverteerders aantrekkelijker te maken om wel een budget te alloceren. De nieuwe plannen worden eind april officieel gepresenteerd en zijn nu al gedeeld met een aantal grote adverteerders, meldt NuTech. In die presentaties benadrukt Youtube volgens de bronnen dat de website een groot bereik heeft onder felbegeerde doelgroepen zoals mensen tussen de 18 en 34, die via tv-reclames moeilijker te bereiken zijn. YouTube hoopt nu al veel geld binnen te halen voor de adverteerders in mei reclames gaan inkopen bij tv-zenders en hun budget veel kleiner wordt.

Meer weten over adverteren op YouTube? Neem contact op met één van onze online video specialisten via 013-582 15 92 of advies@pauwr.nl!

No votes yet.
Please wait...
1 antwoord
  1. Vertaalbureau Textwerk
    Vertaalbureau Textwerk zegt:

    Je kunt op YouTube via vele mogelijkheden de juiste doelgroep aan te spreken. Je kunt bijvoorbeeld targeten op geslacht, leeftijd en zoekwoorden, maar ook op het type video dat bekeken wordt of het interessegebied van de bezoekers, zodat je je doelgroep zo specifiek mogelijk kunt maken.

    No votes yet.
    Please wait...
    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *